Ifj. Folcz Tóbiás megörökített pillanatai
Ifj. Folcz Tóbiást a szakma kijelentett megítélése
szerint (is) megilleti a ,,művész" titulus. Nem mintha ma nem az, és nem
akkor használná a ,,művész" minősítést (többnyire önmaga minősítésére),
aki és amikor akarja, de a szakma minősítése hallatán – éppen az említett
viszonyok miatt is – az ember csak felkapja a fejét, tudva azt, hogy egy
1978-ban született fiatalemberről van szó.
A kiállítást Sógor Ferenc (balra) , a GyIK igazgatója
nyitotta meg.
Szavalt Gergácz Erzsébet
Mert a fotózás csak részben technika, az a része,
ami ,,művésszé" avathatja művelőjét nagyobb részben más, olyan élettapasztalat
és bölcsesség, amely a technika alkalmazásán túl (azzal együtt, vagy adott
esetben annak ellenére) gazdagítja a reprodukált látványt.
Ifj. Folcz Tóbiás Gyermek- és Ifjúsági Házban kiállított
fotói ez utóbbi szempontból is egyenként remekművek. Bölcs megfontoltság
van abban ahogyan a hagyományos technika minden értékét, lehetőségét és
visszafogott elenganciáját ,,felfedezte" magának az alkotó, ahogyan a témaválasztában
a lényegre koncentrál. A kompoziciós készséghez párosul az alkotó kiváló
témaérzékenysége is, amellyel az őt körülvevő világot látja, és az a technika,
kivitelezés, amellyel az általa lényegesnek gondoltat láttatni próbálja.
A képek emberek, virágok, utcaképek, tárgyak, fények
és árnyak egyensúlyában, személyes, még csak nem is kódolt üzeneteket küldenek
egy olyan világról, amelyben a fény-, a szín-, a zaj-szennyezettség világméretű
méreteket ölt; a konzumtermékek által lefoglalt agresszív formai és képi
megfogalmazások őrült kavalkádjában a fekete-fehér letisztult egyszerűsége,
a minden harsány hangtól mentes, de határozott és egyértelmű megfogalmazások,
az egyensúlyokra, szabályokra figyelő és azokat tiszteletben tartó, ugyanakkor
tudatosan az emberi léptéket, a közvetlenséget kereső alkotó figyelmet
érdemel.
A kiállítás a maga egészében is egy alkotás. Annak rendezése,
a képek elhelyezése és csoportosítása az arra figyelőnek sokat elárul a
megmutatkozás (esetleges) átvitt értelmű (ám mindenképpen őszinte) szándékairól,
még a kevésbé tudatos nézelődőt képről képre vezetgeti.
Az az arányérzék, kifinomult ízlés, rend és átlátható szabályok tisztelete,
amely a képeket jellemzi, a kiállításra magára is érvényes. Ifj. Folcz
Tóbiás kikerülte az egyszerre mindent megmutatni szándék csapdáját: megszívlelendő
önfegyelemmel mutatja meg legjobbnak gondolt képeit. Már csak időbeli közelségéből
(és műfaji azonosságából) adódóan sem lehet nem párhuzamot vonni, a közelmúltbeli
Lábasházban berendezett fotótárlattal, ahol a sokkal nagyobb kiállítóhelyen
éppen a képek zsúfoltsága tette élvezhetetlenné a tárlatot.
Furcsán hangzik egy internet-oldalon, de Folcz Tóbiás
képei azt is üzenik: a digitális technikán kívül is létezik élet; Folcz
Tóbiás képeken megjelenő világa pedig, azt: hogy nem minden interaktív.
A folyamatosan változó és a virtualitás világa előtt is létezett és (mellette?
is) létezik egy közvetlen emberi kapcsolatokra – érzelmekre, indulatokra,
gondolatokra, elhangzott szavakra és egymást segítő cselekedetekre – épülő
valós jelen, amelynek pillanatai megörökíthetők – Folcz Tóbiás képei
– , és örök érvényű üzeneteket is hordozhatnak.
Ifj. Folcz Tóbiás a Soproni Fotóklub tagja és 2001.
óta legfiatalabb elnöke, Magyar Fotóművészeti Alkotócsoportok Országos Szövetsége (MAFOSZ) Etikai Bizottságának
elnöke, tisztségek és egyben feladatok, amelyek a fotóművészethez való
kötődését jelentik és erősítik.
Az Ady Endre u. 10. szám alatti Gyermek- és
Ifjúsági Házban nyílt kiállítást jó szívvel ajánljuk minden szépet szerető
művészetbarátnak. A kiállítás megtekinthető október 29-ig, a ház nyitva
tartása alatt.
T.É.
2003. oktĂłber 15., szerda 11:49
|