CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A főiskola Benedek Elek-napja

    A Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kara ünnepévé tette névadója, Benedek Elek születésnapját, amelyre, – a több éves hagyományt követve – idén is egész napos rendezvény-sorozattal emlékezett.

    A tavaly avatott Benedek Elek szobornál tartott megemlékezést és koszorúzást követően Döbrentey Ildikó mesemondó és Levente Péter Égbőlpottyant meséket adott elő óvodásoknak, főiskolai hallgatóknakl és pedagógusoknak, délután A mese és a játék a gyermek gondolatvilágában címmel hangzott el Döbrentey Ildikó és Levente Péter előadása, amelyet beszélgetés követett.
A program további részében Kányádi Sándor, erdélyi költő beszélt versről, költészetről, nyelvről, nemzetről, Erdélyről, Magyarországról az egybegyűlteknek.

Benedek Elek emlékezete
(Szála Erzsébet kari főigazgató Benedek Elek című kiadvány alapján szerkesztett emlékbeszéde)

,,Mindszent havába érkezve számos ünnepre nyílik lehetőségünk Ünnepre ad alkalmat a szüret, de általános komoly, szép ünnep a reformáció ünnepe és a Mindenszentek ünnepe is.
Számunkra azonban különös jelentőséget kapott a mai ünnepünk, hiszen Benedek Elek születésének és halálának évfordulóját ünnepeljük. Kicsik és nagyok, mesével, énekkel, ünnepi beszédekkel idézik a nagy mesemondót és főiskolai karunk névadóját.
Benedek Elek a mesék, a mondák, a balladák földjén született Kisbaconban, Erdélyországban. A kis falu védtelenül bújuk meg a nagy hegyek ölelésében ma is, s tán ma sincs több lakója, mind Benedek Elek születése idején volt, 1859-ben. Két fiú és egy lánytestvére volt már, amikor megszületett, egyik bátyja azonban, az alig tízéves kicsi Ignác karácsony szombatján meghalt. Benedek Elek nyolcesztendős volt, amikor iskolába íratták, az udvarhelyi református kollégiumba. Már itt, a szülőfalujától távoli kollégiumban megtanulta, milyen érzés az igazságtalanságot elviselni. Nem tudott megbékélni azzal a ténnyel, hogy valaki apjának gazdagsága vagy nemzetisége, származása miatt előnyben részesül. Nem tudott megbékélni azzal, hogy a szabályzat két csoportra osztja a diákokat: akinek az apja fizetni tud, az tanítvány, a többi meg diákszolga (szolgadiák). Egy kétablakos szobában tíz diákot szállásoltak el. A nagyobbak ágyban aludhattak, a diákszolgáknak, a szegényeknek azonban csak a láda feneke jutott. Takarójuk a kabátkájuk volt. A tanítás is sivár volt. A tanító hetven-nyolcvan gyerekkel bajlódott, s jobbára csak olvastatta velük a szöveget. A lecke: a következő órára a szöveget szórul szóra fel kell mondani! Nehezen bírta a kis Benedek Elek ezt az iskolát. Haza akart menni. S két napig gyalogolt az erdélyi havasokon át a csikorgó hideg februárban, zsebében egy kis darab kenyérrel, hogy végre otthon lehessen.
Benedek Elek meséiben és történeteiben mindig fontos szerepe volt a gyaloglásnak. Átélte, tehát nem képletes az a nehézség, amikor a legkisebb királyfi megy három nap és három éjjel, amikor az üveghegyen elszaggat három csizmát. Ott érzi azt az író a fáradó lábban, az éjszaka félelmetesen suttogó erdőben. Menni és menni, anélkül, hogy biztos lenne a megérkezés. Az író jól tudja, miről mesél.

Miért kezdett Benedek Elek a mesék, balladák gyűjtésébe? Mi vezette arra, hogy fiatal gazdafiúként népdalokat és meséket hallgasson, jegyezzen le a parasztemberektől? A kollégiumi időkben jelent meg Kriza János VADRÓZSÁK című népköltési gyűjteménye, amire az egész ország felfigyelt. A kollégium pályázatot hirdetett: a legjobb népköltési gyűjtemény szerzőjének egy arany pályadíjat írt ki. Ezt a pályázatot az akkor még diák Benedek Elek nyerte meg az 1875-76-os tanévben. A fiatal, verseket író Benedek Elek balladákkal és szomorú dalokkal aratta első sikereit, s 18 évesen már gyűjti a hagyományokat, a meséket, a dalokat. Saját népköltési gyűjteményének anyagával indul Budapestre, az egyetemre. Az irodalmi élet akkori fő szervezője, Gyulai Pál segíti, s balladáiból hamarosan az Akadémián is bemutathatott néhányat. De ő nem mesegyűjtő akart lenni, hanem költő, író. A Budapesti Hírlaphoz került újságírónak, s ezzel megkezdődött írói és politikusi pályája. Huszonhat éves, amikor szülőföldjének népe képviselőnek választja. A korrupció uralta pártok világa azonban nem az ő világa. Megbukott a választásokon, s ez a bukás rengeteg pénzébe is került. Fiatal újságíróként vette feleségül egy tönkrement zsidó hajós árváját, Fischer Máriát, aki lemondott vallásáról, s követte a férjét a távoli Erdélybe. Hat gyermekük született, s a szegénysorsú írónak nagyon sokat kellett dolgoznia, hogy egyre növekvő családját eltarthassa. Már harmincöt éves korában testamentumot ír fiainak. Ennek ellenére hosszú életet élt meg. 1929-ben halt meg. A temetésen két koporsót álltak körül az emberek, mert a hű feleség sem akart tovább élni ura halála után. 1969-ben avatták fel Kisbaconban Benedek Elek Emlékházát, amely azóta múzeum. A festmények és fényképek. a szőttesek, a faragott bútorok mind őrá emlékeztetnek. az íróra és irodalomszervezőre, aki ezrek és ezrek kezébe adta a magyar mesevilágot. Magyar mese- és mondavilág című többkötetes gyűjteménye 389 népmesét és népmondát tartalmazott. Jól tudta, a népmese óriási pedagógiai és művészi értékkel bír. Azóta - szándéka szerint - mindennapi olvasmánya lett kicsiknek és nagyoknak. Az általa szerkesztett irodalmi lapok, különösképpen a gyermekeknek szánt újságok, a Jó Pajtás, és az 1923-ban indított Cimbora a magyar gyermeklapok történetében példátlan sikert aratnak. A Cimbora jelentőségében túlnőtt minden más lapon, mert a bezárt magyar iskolák helyett iskolává, tehetségeket felkutató kulturális fórummá lett. Erdélyi és magyarországi írók adták ismeretterjesztő írásaikat, meséiket, verseiket, tanulságos történeteiket Benedek Elek gyermeklapja számára. Tudták: az anyaországtól elszakított országrész, Erdély felnövekvő generációjának szellemi állapotáért, fejlődéséért mindnyájan felelősek. 1929. július nyolcadikán jelent meg utoljára a Cimbora, talán minden idők legszínvonalasabb gyermekújságja. Benedek Elek példaadó élete, küzdelmei, hite és elkötelezettsége, írói vállalkozása szervesen beépült szellemi és irodalmi életünkbe. Mit köszönhetünk a nagy magyar mesemondónak? Elsősorban egy csodálatos zengésű, szép tiszta magyar nyelvet, amelynél nagyobb ajándék az ifjúság számára aligha lehet, hiszen ennek közvetítésével szólal meg számukra később a teljes magyar irodalom, Petőfi, Arany, Jókai, s még a huszadik századi modemek is. A csodát, tréfát, kalandot, varázst ajándékozó mese nélkül nyelvünkben és lelkünkben egyaránt szegények maradnánk. S hogy ez a kincsestár rendelkezésünkre áll, hogy olvashatjuk, játszhatjuk, mondhatjuk és énekelhetjük, ezt Benedek Eleknek köszönhetjük. Örökségünk és szép kötelességünk őrizni hagyatékát, ápolni emlékét." - hangzott Dr. Szála Erzsébet kari főigazgató Benedek Elek című kiadvány alapján szerkesztett emlékbeszéde

Benedek Elek szobránál Dr. Bencze Lóránt – az Országos Benedek Elek Mesemondó Verseny megnyitójára 1999-ben megfogalmazott gondolatait  – Levente Péter olvasta fel és ajánlotta az emlékezőknek:

,,Óvónők, tanítók, szülők! Meséljetek! Csak meséljetek a gyermekeknek!


Meséljétek csendben,
hogy „nem szégyen szeretni a hazát, bár „ma világpolgárság a divat",
hogy „nem szégyen szeretni" a gyengéket, az elesetteket, és az erősek és gazdagok mellé állni nem dicsőség.
Meséljetek halkan a bátor szeretetről, amikor a dölyfös és buta élni-nem-értés és a tragikus életrontás ügyeskedése harsog! Tudva tudják a gyermekek, hogy a könyörülő szeretet nem szégyen, hanem az erőjele az emberben.
Meséljetek hangosan,
mert a mese az egyetlen világunkban, amelyik oda teszi, ahova valók, a nyomorfickókat, a nagy kismiskákat, az elfajult eszelősöket, a faragatlan bunkókat.
Mert a mese az egyetlen a kortárs irodalomban, amelyik nem az európai és amerikai piszkos vizek csatornája, nem a médiamoslék vályúja,
hanem a szellem terített asztala a tiszta szobában.
Miközben folyik a nemzeti öntudat kiherélése, meséljetek kiáltva, sugárzó arccal és szívbéli lelkesedéssel!
Meséljetek mosolyogva, és mutassatok felszabadultan az égen a szivárványra, midőn a kulturális eucnuchok fáradt, pléh-bádog arccal, kívül-belül mosdatlanul, szakadt farmerben és kinyúlt pulóverben fanyalognak - állampénzen
Meséljetek pompázva, dalolva, tündökölve, fiatalon és életkedvvel, szemben az ész, az elmék helyén nőtt tyúkszemekkel, szemben a néma, lomha, unott alávalósággal és önzéssel.
Meséljetek, - játszva finom kézzel, finom hangokon az emberi lélek lantján, és ne engedjétek, hogy posztmodem otromba kéz tévedjen a húrokba.
Meséljétek az igazat és a valódit,
mely nem ringatja tanult tehetetlenségbe a gyermeket,
mely nem tűri meg sem a hazug hercehurcát, sem a kábító kabarét,
nem dagonyázik a buta és egyoldalú tévedésben sem,
de a szintén buta és lélektelen rend ellen is föllázad.
Meséljetek a tágra nyílt gyermekszemeknek, s közben nyissátok tágra lelki szemüket, és látva lássák,
hogy a politika emberaprólék fortyogása, üres fejek döngése, mikor egymásba ütköznek,
hogy a hatalom pelyva, szemét, moslék, kóc és fűrészpor, csupa hulladék, és ezt kavarja, keveri, rágja és falja és okádja a legbutább pártszenvedély. Fuj, fuj, fuj!
Látva lássanak, hogy mi a szellem kultúrája, milyen a tudás titokzatos kisugárzása, hogyan gyúr, hat az erő, a mozgás a színes érzékekben, a néző értelemben, a látó érzelemben.
Látva lássanak, a mese valódiságában a bánat és meghatottság könnyei hogyan változnak gyémántos drágakővé.
Mondjatok meséket, amelyeknek van feje, füle, farka, nem úgy, mint a dibdáb eszmenyomoronc értelmiségi kapirgálásnak, a sok  csip-csup filozófusnak, akik mint a kandúrok összevissza gabalyították a gondolat szálait.
Mesétek legyen fénysugár és örök forrás, amelynek békéjében magához tér ész, érzelem és ösztönök. Fénysugár, mely eloszlatja az élet ellen törő alattomosság árnyékát, és a vad pofát hunyorgásra és főhajtásra kényszeríti. Forrás, mely az öntudat ligetében fakad, és kimossa a társadalomból a bűzlő gennyet.
Tanítsátok mesétekkel a gyermekeket a könyörülő szeretetre!"
(A Benedek Elek végrendeletből vett részletek idézőjelben, a Prohászka Ottokár naplójából idézettek dőlttel.)

Döbrentey Ildikó

Két nyárfa -
A versről, a költő feladatáról, a nemzetről szólt Kányádi Sándor közvetlen stílusában, (ön)ironikus hangvételű eszmefuttatásaiban, amelyeket egy-egy verssel szakított meg. Petőfi Sándor, Arany János, Vajda János, Németh László Ady Endre példáit említette a költő, aki maga minősítéséről elmondta, hogy költővé akkor válik, ha majd az utódok is annak tartják. Addig reméli, hogy azzá válik.

Hallgatósága előtt kifejtette: addig nem lesz a nemzetből nemzet, ameddig a tanárok nem megfelelően megbecsült tagjai a társadalomnak. A pedagógus hivatás a legszebb, amiért egyébként dicsőség nem jár.
A folyamatos honfoglalás mellett a költő szólt a folyamatos népvándorlásról, arról, hogy a határon túli magyarok, az erdélyiek, felvidékiek, délvidékiek azonos mérce szerinti megmérettetést és bánásmódot kérnek.
 ,,A magyar nép Isten számára kiválasztott nyelvét az emberiség élete legvégsőbb határig megőrizze, azt megtartsa, gyarapítsa, éljen benne és vele mindenki örömére, Isten legnagyobb dicsőséségére. Addig vagyunk magyarok, amíg magyarul beszélünk, magyarul tanulunk, gondolkodunk. minden egyéb arra szolgál, hogy ezt a végső célt megvalósítsuk" - határozta meg Kányádi Sándor a magyar nemzet célját.

Elek apó fája, Elek apó kútja
Sopronban egy fontos bejelentést is tett Kányádi Sándor: Benedek Eleknek emléket állító kút megépítését szeretné elérni. Mi több,  nem is egy, hanem három kutat szeretne Kányádi Sándor: egyet Székelyudvarhelyen, egyet Budapesten, egyet pedig, Sopronban. Szerkezetében három egyforma kutat szeretne a költő, olyanokat, amelyek a nagy mesemondónak emléket állítanának, amelyeknek szomszédságában egy-egy tölgyfát is ültetnének. Az ötletnek már támogatói – és ellenzői – is vannak. A nemzetet összetartó, Benedek Elek személye köré egybegyűjtő szándéka mellett a szomszédokkal való kapcsolatteremtés célját is szolgálná a kút, mert a tervek szerint a szomszédos népek nyelvén hangzana el a zenélő kútnál – merthogy közben már a zenélő kút ötletével is előállt a költő  – a Kútnak lenni volna jó... című vers. Egy lépés lenne ez a népek közeledése felé, amely közeledés csak ilyen kis lépésekkel lehetséges - mondta az erdélyi költő.
T.É.



2003. október 02., csütörtök 01:21


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület