CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Aki zseni, az 13 évesen is az - Albrecht Dürer az Albertinában

Talán emlékeznek a kedves olvasók Benedek István nagyszerű könyvére, melynek címe a "Mondta Krisztina" volt. A népszerű ideg-és elmegyógyász és polihisztor feleségének állít emléket ebben a könyvben, s az ő "kommentárjait" gyűjti csokorba, mellyel a művészettörténet jelentős alkotásait is kíséri. Nos, amikor megálltunk az Albertinum kiállítóhelyiségében első rajz előtt , melyet Albrecht Dürer éppen 13 éves korában önmagáról rajzolt, azt kérdeztem: hogyan lehetséges ez. Feleségem röviden ezt válaszolta: "aki igazi zseni, az 13 évesen is az". Azt már "simábban" megértettem, hogy az "Ajtósi-Dürer"-ről már egy szó sincs sem a kiállításon, sem a presse-textben. Ugye mindig is voltak kivándorlók és tehetséges fél-magyarok...most éppen az orvosok következnek...

A közel másfélszáz rajz és fesmény részben idősorrendben, részben tematikusan csoportosítva található a termekben, melyet egy szürke hétköznap délutánján is ellepett a sok látogató: felnőttek és diákok csoportosan, a legifjabb látogató lehetett vagy 3 hetes, őt követte egy 1-2 hónapos. A nyolc hónapos már látható rutinnal kapaszkodott apja ingébe, hogy le ne sodorja a tömeg. Mivel elsősorban grafikákat állítottak ki, és alkotójuk nem bánt szűkmarkúan a kép a képben megoldásokkal, a háttérbe rajzolt apró alakokkal, rész-remekművekkel, mindenki igyekezett az orrát-szemét a lehető legközelebb tolni a képekhez. Idegenvezetők mondták jó hangosan a magukét, sokszor sztereoban, az emberek jó része digitális magnóval a kezében rohangált képtől képig, önjelölt összehasonlító művészettörténészek ugráltak rajztól rajzig és vissza, miközban tolókocsik és exhibicionisták keresztezték sűrűn egymás útját a termekben, ahol a légkondicionálás jótékony hatása - ilyen tömeg mellett - a legkevésbé sem volt érezhető.

Igen, mondják, hogy romlik a képek állaga, alig megmenthetők: talán utoljára tették ki egyiket-másikat a nyilvánosság elé. Ha máshol éppen kevesebben is vannak, az ominózus nyuszi - állítólag macskáról mintázta a szőrét - előtt mindig nagy a tömeg. A termek sorra követik az életutat. Mi inkább a végtelen sorbanállás helyett azt a megoldást választjuk, hogy éppen oda állunk be a képek elé, ahol van szabad hely, és háromszori bejárással, közben leltározással "pipálgatjuk" ki a műveket, melyeket már láttunk. 140 kép, 140 leltár. Még éppen élünk, amikor kibukunk az ajtón.


A kiállítás koncepciója nagyon jó. Szerencsésen találták meg az egyensúlyt az időrendi összeállítás valamint a fesmények körüli vázlatok és fesmények együttes bemutatása között. Az első majd második itáliai tanulmányutat a németalföldi tanulmányút követi, közbeékelődnek a festmények, vázlatok, az apokalipszis, a zöldben-fehér kiemeléssel és rézkarcban elénk tett keresztutak-szenvedéstörténetek, a Mária életéből vett részletek, a kedvencek, melyek közül a művész egyik "szívügyének" Szent Jeromos látszik. Majd mindez a herceg szolgálatában eltöltött idővel és az öregkori portrék sorozatával fejeződik be. S mindegyik egy-egy új terem, egy-egy új sorozat, érdekes módon már-már barokkos alakokkal, részletekkel, szinte tobzódó formákkal, hogy mindezek mellett rendszeresen megdöbbentsen egy-egy vonalakban, fantasztikus nagyvonalúsággal "feldobott", a végsőkig leegyszerűsített szuper-modernnek tűnő vázlattal, a háttérben álló, egy vonallal megrajzolt lovassal, miniatűr, de láthatóan tajtékos hullámot vető vízzel, mely ordító ellentétben áll az önarckép mozdulatlan hallgatagságával.

Amikor a harmadik "hosszú séta" alkalmával összevetjük egymással a látottakat, közösen állapítjuk meg, hogy melyek is azok a művek, amelyek közel állnak mindkettőnkhöz. Hosszú a sor, s benne a nagyvonalú vázlatok vezetnek. "Tudod, valahogyan ma úgy vagyunk - mondja feleségem -, hogy eleve ilyen vonalakkal dolgoznak-dolgozunk-próbálgatunk sokan. Feldobjuk a vázlatot, a képet. Aztán jön egy kiállítás, látjuk, hogy Dürer utolsó éveiben is kezeket, drapériákat, részletekig menő vázlatokat rajzolt. Talán ma az egész művészvilág nem húz annyi vonalat egész életében, mint ő egyedül tette. Aztán hirtelen megjelenik tőle egy vázlat. Benne a a tudatosság görcse nélkül akár három-négy hasonló vonalsorozat, ami nélkül - látjuk - nem kép a kép és nem jellem a portré. Nagyvonalú, modern és tökéletes. Úgy látszik, hogy tudott valamit. Lehet, hogy jobb eredményre jutott az ő módszerével?"

- DI -



2003. szeptember 19., péntek 13:24


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület