CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Erdei Sándor üvegművész a Körmendi Galériában

A Körmendi Galériában szeptember 13-án újabb négy kiállítás nyílott, melyekből először Erdei Sándor üvegművész munkáiról írunk. Sopronnak és polgárainak a tulajdonos nagyon sok lehetőséget nyújt és nemes célt szolgál, amikor rendszerességgel rendez olyan tárlat-együtteseket, melyeket hivatás- vagy foglalkozásszerűen a város nem tud, nincs lehetősége biztosítani. Minden fajta erkölcsi kényszer nélkül azonban hadd fejtsem ki azon véleményemet, miszerint a város iskoláinak, pedagógusainak, művelt polgárainak sokkalta jobban kellene megjelenésükkel pártfogolni a kezdeményezést: ilyen, belépődíj nélküli lehetőséggel nem sokan bírnak ma Magyarországon, és a nyugati példákat valamennyire is ismerve, a jövőben ez még kevésbé lesz így. (A "törzslátogató" már ismeri az elrendezést: a kapu alatt bal oldalon található a bejárata.)


A kiállítóhelyiségben borostyán (előkelőbb nevén amber) üvegből készült alkotások sorakoznak. Készítőjük míves mester, aki nemcsak iskoláit végezte el, de a Salgótarjáni Síküveggyárban is dolgozott. Jól ismeri tehát az üveg természetét és tulajdonságait. Minden bizonnyal tisztában van azzal, hogy lehetősége volna több, más technika közül is választani, amikor ezzel a merev és sajnálatos módon törékeny anyagból szeretné létrehozni az alkotásait. Például választhatná azt, mint sokan mások, hogy a körülbelül várható eredmény megközelítését végzi csak el technikailag, majd a természet adta - és általa felismert - véletlenszerű formákat bonthatná ki tudatosan, így közelítve meg, esetleg újabb és újabb technikai trükkökkel, azt, ami a nézőt megfogja, őt magát pedig megkülönböztethető "egyéniséggé" avanzsálja az üvegművészek sokaságában.

Erdei mégsem ezt teszi. Az anyag ridegsége (nevezhetjük ezt megszemélyesítéssel ellenségességnek is) ellenére semmit nem bíz a véletlenre. Igaz, hogy ugyanazon öntőformát többször is felhasználva, de kiönti az alakot - két félben, hogy a középkor körbejárható, vagy félben, hogy a barokk csak elölről megcsodálható szobormintájára üssön -, majd az anyag formáját kézi mintázással véglegesíti. Ezzel nyilván tudatosan veszti el az üveg eredendően sima felületét, de így nyer - sokszor ugyanazon alapformán belül - szuverén vonásokat hordozó alakokat, melyek a földszint napfényes fehérjében áttetszően és átlátszatlan színesben pompáznak.


(Az eddigi üvegkiállítások vékony falú üvegeinek csaknem mindegy volt, hogy milyen irányba fordítják, mert a felület belülről is láthatóvá tehetőnek bizonyult, illetve adva volt, hogy képszerűen a falon, drapérián helyezendő-e el a műtárgy. Itt már nem mindegy, hogy háttal az ablaknak láthatjuk a vastag formákat, mert a természetes fény lehetőségét eleve elveszítjük, amikor a felületet csodálnánk. Egyszerűen megfordítani sem érdemes, mert a körbejárható alkotások mindkét fele önálló élményt kínál. Talán nem lenne felesleges ilyen esetben megfontolni az ablakra merőleges elhelyezést, mert akkor a két fajta - természetes és mesterséges - fény egymást kiegészítve hozná ki a felület csodáit, miközben nem veszne el a vékonyabb területek áttetszősége sem.)

Azt kell mondanunk, hogy Erdei Sándor művei mentesek mindenfajta túlzástól, művészieskedéstől. A nagyfokú absztrakció és sűrítés ellenére - talán a mértéktartó formai és stiláris elemeknek köszönhetően is - közérthetők, ugyanakkor lényegretörők, modernek és szépek. Alkotójuknak, mindannyiunk örömére, sikerült átadni mindazt, amit nagyon meggondoltan, előre eltervezetten beleálmodott az üveg ezen megcsodálható figuráiba.
A kiállítás a Körmendi Galériában (Templom u.18. ) naponta 10-18 órág, december 14-ig tekinthető meg, hétfő kivételével.

- DI -



2003. szeptember 15., hétfő 12:39


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület