CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Barokk hangulat a belül is megújuló domonkos templomban

A XVIII. században épült Domonkos templom több éve tartó restaurációja egy újabb szakaszához érkezett. A jellegzetes barokk belső megújításán dolgozó Velledits Lajossal rajzteremben folytatott beszélgetésünkkor a restaurálás koncepciójáról, anyagi és egyéb nehézségeiről, illetve a korok szemléletbeli különbségeiről beszélgettem.

Velledits Lajos restaurátor

- Mennyire volt rossz állapotban a templombelső?
Feltétlenül szükség volt már erre a helyreállításra, hiszen Zádori Zoltán 1973-ban készült, három nagy mennyezeti szekkója a tetőszerkezet rossz állapotának köszönhetően elázott és beázott. Az elöregedett, elszennyeződött festékek ezért levelesen peregtek lefelé, ami rendkívüli mód zavarta a híveket és a rend tagjait egyaránt.


- Mit illik tudni Zádori Zoltánról, és a stílusáról?
Egy nagyon érdekes egyéniség volt a Dunántúlon élt, két évvel ezelőtt elhunyt, Zoli bácsi. A nagy templomfestő generáció egyik utolsó tagjaként, sajátos stílusban alkotott. Tanulmányait még a háború előtt végezte, így művein érződik a római iskola édeskés hatása, melyet elegyített egy általában modernnek tartott, kubisztikus stílussal.

- A szekkók helyreállítása mellett mi változik meg majd a mennyezeten?
A képek köré új architektúrát festünk, amit nekünk kell kitalálni. A díszítésekkel valamiféle ellenpontot szeretnénk teremteni Zádori Zoltán nagy, “moderneskedő” festményeinek. A motívumok beborítják majd a teljes csehsüveg boltozatot, a mennyezeten átívelő heveder íveket, és az oldalkápolnák dongaboltozatait is. Lefelé, pedig harmónikus és világos színekkel próbáljuk elcsendesíteni azokat hogy, elsősorban a templom gyönyörű, barokk oltárai érvényesüljenek. Tehát mindenképpen valamiféle teljességre törekszünk, össze kívánjuk hangolni a mennyezeti szekkókat és a barokk templombelső jellegzetességeit.

- Hogy néz ki egy ilyen helyreállítás menete?
Első lépésként egy építész-technikussal felméretjük a “terepet”. Jelen esetben a mennyezet kiterített nézetére is szükségünk volt, hiszen a díszítések az egész gömbfelületet beborítják majd. Az oldalfalak esetében könnyebb helyzetben vagyunk, azokon kevesebb lesz a díszítő elem, és a nézetük amúgy is megmutatja saját magát. A megtervezett motívumokat egy kartonon felnagyítjuk 1:1 méretre, majd pausz papírra átmásolva kilyuggatjuk, és szenes zacskók segítségével átrajzoljuk a falra. A szekkók restaurálása a rájuk rakódott szennyeződésektől történő megtisztításukkal kezdődik, amely eljárás során sajnos az eredeti festékekből is elvesztünk valamennyit. Ezt követően a felületet egy konzerváló szerrel kétszer-háromszor átpermetezzük, így sikerül rögzíteni a peregő festékdarabkákat. Utolsó, ám legjelentősebb lépésként kiegészítjük a hiányokat, különös tekintettel Zoli bácsi közel száz négyzetméteres mennyezetképére. Szép számmal akad olyan falfelület, ahol a vakolat pótlását is elvégezzük.
- Mi alapján tervezik meg, milyen díszítések kerüljenek fel?
- A motívumok megfestésekor igyekszünk a XVIII. század közepének szellemét visszaidézni. A festésmód is követi a századra jellemző általánosan bevált freskófestő gyakorlatot, annak dacára, hogy jelen esetben szekkókról van szó. A színelőkészítés, és a színválasztás is a barokk ízlésnek megfelelően történik, ugyanis ezek bizonyos jelentéssel, imitációs szándékkal bírtak. A nyers építőanyagokat mindig valamilyen nemesebb hatású anyaggal próbálták elfedni, mintha egy vakolatból rakott pillér márványból, egy gipszből öntött oszlopfő, pedig aranyból lenne. A hétköznapi nézelődő így könnyen zavarba jött, nem tudván mi az ami valós, és mi az ami “csak” imitáció. Ám ezekből a fogásokból már sok feledésbe merült, annak ellenére, hogy a neobarokk idején próbálkoztak az újjáélesztésükkel. Mi is a XVIII. század szellemének “visszaidézésén” fáradozunk, annak ellenére, hogy ma már más eszközökkel dolgozunk, és időben is távol vagyunk. A múlt és a jelen között nagy a szemléletbeli különbség, hiszen ha a falon valami ma megjelenik, az a fogyasztói társadalom igényeinek megfelelően összeválogatott színkártyákkal történik. Ennek ellenére mi a természetes festékből (pigmentekből) keverjük a színeket.
- A kívülállónak nyugodt foglalkozásnak tűnhet az önöké. Mégis mi az, ami mégis “stresszesé” teszi ezt a pályát?
- Az időjárás és a pénz. A +15 C fokos hőmérséklet a legideálisabb, hiszen akkor lehet a megdermedt falfelületre rávinni a festéket. A nagyobb munkálatokat e feltételek megléte nélkül sajnos nem tudjuk elvégezni. Tehát a restaurálásnak a nyári időszak kedvez, a teljes három hónap azonban a legritkább esetben áll a rendelkezésünkre, mégpedig a pénz hiánya miatt. A manapság négyzetméterenkénti 50-60 ezer forintos, vagy még annál is magasabb költségeket legtöbb esetben kormányzati forrásokból állják a “megrendelők”. A központi költségvetés általában januárra alakul ki. Az illetékes minisztérium viszont csak május felé kapja meg a kialkudott pénzeket, amelyeket jó, ha augusztus közepére leoszt a helyi szerveknek. A pályázatok elbírálása után jobb esetben is októberre kapjuk meg a munkálatokhoz szükséges pénzt. Vagyis az egész rendszer abszolút idétlen, és teljesen ellentmond a restaurálásnak, és annak technikai és műszaki szempontjainak.
Velledits Lajos restaurátor  Incze Mózes restaurátor-kollégájával 

- Az idétlen rendszert figyelembe véve, mikor gyönyörködhetünk a megújult barokk belsőben?
- Nem merem elkiabálni ezt a dolgot, karácsonyra szeretnénk valahogy összehozni. Hogy ebből mennyit tudunk megvalósítani, az még kérdés. Tehát addigra a mennyezetről mindenképpen szeretnénk levonulni, és áttérni a guruló állvánnyal elvégezhető kisebb munkákra. Arra is gondolni kell, hogy mínusz fokokban nem lehet dolgozni. Jelen pillanatban itt tartunk.

Stöckert Dávid
Fotó: T. Sz.


Kapcsolódó cikk:

Négyszáz éves freskótöredék a Storno ház földszintjén



2003. szeptember 05., péntek 09:01


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület