CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 3., pĂ©ntek, Tímea, Irma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

A valóság két részletben

Mk 14.12-16,22-26 A kovásztalan kenyér első napján, amikor a húsvéti bárányt fel szokták áldozni, tanítványai megkérdezték: „Mi a szándékod? Hová menjünk, hogy megtegyük az előkészületeket a húsvéti bárány elköltéséhez?” Erre elküldte két tanítványát: „Menjetek a városba! - mondta. - Ott találkoztok egy vizeskorsót vivő emberrel. Szegődjetek a nyomába, aztán ahová bemegy, ott mondjátok meg a házigazdának: A Mester kérdezteti, hol van az a terem, ahol a húsvéti bárányt tanítványaimmal elfogyaszthatom? Ő majd mutat nektek egy vánkosokkal berendezett tágas emeleti helyiséget. Ott készítsétek el.” A tanítványok elmentek, s a városba érve mindent úgy találtak, ahogy megmondta, s el is készítették a húsvéti vacsorát.
Vacsora közben kezébe vette a kenyeret, megáldotta, megtörte és ezekkel a szavakkal adta nekik: „Vegyétek, ez az én testem.” Majd fogta a kelyhet, hálát adott, odanyújtotta nekik. Mindnyájan ittak belőle. Ő pedig így szólt: „Ez az én vérem, a szövetségé, amely sokakért kiontattatik. Bizony mondom nektek, hogy nem iszom többé a szőlő terméséből addig, amíg majd az újat nem iszom az Isten országában.” Ezután elimádkozták a hálaadó zsoltárt, és kimentek az Olajfák-hegyére.

Úrnapján, Márk elbeszélésében az evangélium két részből áll. Az első a húsvéti vacsora előkészületéről, a másik magáról a vacsoráról szól, történetileg időrendben a második szó szerinti visszaemlékezést közli az 1Kor 11. után minden igazán vágyódó keresztény Oltáriszentségéről.
Az Úr testévé vált kenyér, az Úr vérévé vált bor a legközvetlenebb segítség az élethez, a legkézzelfoghatóbb "mankó" a bajbajutottnak, anyagszerűségében is jelezve, van hová fordulnia. Ha csak egyedül megy is be a templomba, már személyesen és látható-fogható módon Jézus várja a tabernákulumban. Akinek hitében ez benne van, annak üres építmény minden Eucharisztia nélküli más templom, pontosabban annyira van "tele", amennyire ez bármely közösségi jelenlétben - az Úr ígérete alapján - megtapasztalható.
A művészettörténeti szemlélettel "megfertőzött", de igazi europaer turista kevésbé "kóvályog" a nagy, szuggesszív katedrálisokban és egodiastoléja nem repeszti meg a falusi Árpád-korabeli apró templom falait, mert mindkét helyen először a pislákoló vörös fényt, az Úr helyét mutató lángot keresi. Ez az, ami közössé teszi, ami alapján egyforma a kettő, ami miatt nem lehet egyszerűen "fiókokba szétosztályozni" a helyeket stílus, szépség és megjelenés alapján. A közös funkcionalitás tárgyi sine qua non-ja a kis fehérnek és kereknek megszokott kovásztalan kenyér. A kereső vándor manapság a nagy templomoknak gyakran nem a főoltárán találja meg, hiszen praktikus okok miatt a hétköznapi misék helye legtöbbször az egyik mellékhajó vagy mellékoltár. Ha rálel, térdet hajt, a többiek pedig, mint a moziban, mindaddig csodálkozva, a látnivalók sűrített sorrendjében elzsibbadt útitárs csőlátásával nézik ("Ha kedd van, akkor ez Belgium"), amíg le nem esik a húszfillér. Aztán már jöhet a szemlélődés, jöhet a gyönyörködés, a kor stílusjegyeinak tanulmányozása, mert már "otthon" van. Hiába ugrik a naptár évszázadokat vagy egy egész ezer évet időben, hiába választják el szokások, erkölcsök, kultúrák, stílusok a látogatót az épület eredeti használóitól. Az evangélium felolvasott része, pontosan a szövetség teste és vére egybefűzi minden korábbi jelenlevővel, akik Ugyanazt látták, Ugyanazt kapták a kovásztalan kenyérben.
Az együtt olvasott két részlet érdekessége, hogy az átlagpolgár valamiféle csodát, varázslatot első nekifutásra - paradox módon - inkább az első részben vél felfedezni, hiszen azt nem tartja földhözragadottságában természetesnek, hogy valaki - úgymond - előre lásson dolgokat. Erről többet pedig nem tudunk: a vizeskorsós emberről soha többé szó nem esik, a vánkosok szétporladtak, a Coenakulum pedig - Jézus sok helyütt elfogyasztott étkezéseinek helyeivel ellentétben - a második részben történtek, az igazi csoda miatt célja a zarándokoknak.
Az oksági sorrend most is - szemben a mindennapok többségi (demokratikus?) gyakorlatával - teljesen fordított: nem műemléklátogatás történik. A test és a vérben kötött új szövetség örök és változatlan ereje van a szentségben: az ezt megtapasztalók éreznek csak késztetést, hogy a leírásban oly természetesnek ható valódi és ismétlődő csoda eredeti helyszínét felkeressék. A kenyérben, a testben erő van, melynek tápláló erejét sok-sok milliónyian érezték, s amelynek rendszeres vétele sokak igazi kenyere manapság is. Ezt a mindennapos tapasztalatot fogalmazza meg a teológus, amikor az Eucharisztiáról mint táplálék,- áldozati- és eszkatalógikus szentségről beszél. Akár úgy, hogy valódi ételként táplál, akár úgy, hogy helyreállítja a vágyott egyensúlyt bennünk: testi jelenléttel billenti vissza a mérleg karját, amikor már annyira elszakadnánk a környezettől, amibe helyeztettünk, vagy éppen túllendít már itt egy új világba, aminek vágyát ki nem törölhetjük magunkból.
- DI -



2003. június 20., péntek 11:45


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület