CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 3., pĂ©ntek, Tímea, Irma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Érteni vagy élni?

Mt 28.16-20 A tizenegy tanítvány elment Galileába, arra a hegyre, ahova Jézus rendelte őket. Amint meglátták, leborultak előtte, bár néhányan kételkedtek. Jézus odalépett hozzájuk, és így szólt: „Én kaptam minden hatalmat égen és földön. Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére, és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek. S én veletek vagyok mindennap, a világ végéig.”

Amikor a világi bölcsességet próbáljuk megszerezni, sok esetben valahol "magáll a tudomány". Kinél itt, kinél ott. Értelmes emberek néznek kétkedőn egymásra, és gyanúsan méregetve a másikat kérdezik: "Te érted ezt?" A tanítás tartalma mégsem hagyja őket nyugodni, és tovább keresgélik annak felfogható értelmét, bizonyos alkukat kötnek a felfogás szintjére, esetleg megállnak az ismeretterjesztés alsóbb lépcsőjén, az "egykönyves emberek" bizalmatlanságával és fölényes mosolyával vizslatják a többre vágyókat, s talán egyszer-egyszer be is látják, hogy adott esetben be kell érniük a kevesebbel.
Nagyon úgy néz ki, hogy Jézus sajátos pedagógiai eszköztárához tartozik az a bizalom, mely nem korlátozott képességeinket nézi, hanem a teljességet, az esetleg tőlünk független igazságot. Itt, bár a tanítványok egy része még a korábbiakat sem fogta fel ("bár néhányan kételkedtek"), máris új "emésztenivalóval", a valóság egy új szeletével, a Szentháromság létével terheli meg őket, és az immár 1970 éves egyház történetének minden egyes tagját. A két évezred során számos képes hasonlat született, mellyel a tanító egyház szerette volna - szeretné - igényesebb tagjainak megismerés-igényét kielégíteni. Akiknek a puszta kijelentés, hogy van, nem elég, de a miértre is kiváncsiak. Voltak-vannak nyilván, akiknek a korlátozott, az képbe átvitt ismeret elég, s ha ez a megelégedettség nem igénytelenségből származik, akkor ez jó.
Születtek tréfás történetek, melyekből már mi is idéztünk ("Értik? Igen? Na, akkor most kezdhetem előlről!"), melyek, ha nem is lebeszélően szólnak, de a szellemnek a Szentháromság tökéletes megértésre hívott fejtörőjének végkimenetele felől nem hagynak kétséget. A nyugtalan elme mégis újabb kalandra indul, akár napról napra, hiszen imádságainkat ("Az Atya és a Fiú és a Szentlélek") ezzel kezdjük, akár évről évre Szentháromság vasárnapján, mely nyílt kihívás prédikátornak, hívőnek és hívottnak egyaránt.
Abban a biztos tudatban, hogy földi létezésünk alatt mindvégig titok marad számunkra a valóság ezen alapvető darabjának teljessége, talán mégis a lehető legjobb, a megközelítést a ma embere számára a legjobban lehetővé tevő gondolatok azok, melyekkel az ember szeretetközösségi létével, pszihoszociológiai-egzisztenciális hasonlattal élve szól - mint minden hasonlat, viszafelé, ad analógiam - Isten végtelen életteréről, szeretetközösségéről, szeretetáramlásáról, melynek nélkülöznie kell mindenfajta nárcisztikus vonást.
Persze az is igaz lenne, ha nagyon "frappánsan" azt mondanánk, hogy Jézus nem a Szentháromság megértésére, hanem az abban történő keresztelésre, életre, imádságra hívott meg bennünket (és legyünk őszinték, valós és helyes ténykedésünk - hál'Istennek - nem teológiai magyarázatokban, hanem a keresztény életben merül elsősorban ki). Mindamellett fából vaskarika az "embert ismerő" Istenfiáról azt feltételezni, hogy olyant mondott volna, aminek ne ismerte volna azt a következményét, amit szellemi nyugtalanságunk, szabadságunk okoz, aminek kihívás eleve minden új ismeret.
Az embernek, mint az egységes, de többszörös lét (testi-szellemi és lelki) birtokosának igényétől függően el kell ismernünk a törekvését, amikor a valóság megismerését célozza meg. A nem független létezőnek viszont ugyanolyan fundamentális érdeke, hogy fejet, sőt térdet tudjon hajtani a Szemtháromság egy Isten előtt, és annak minta-létét megcélozva valósítsa meg szeretetközösségét Vele és környezetével már itt, közöttünk.
- DI -



2003. június 13., péntek 21:53


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület