CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 24., szerda, György napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A "Kicsi Kincs", a "Csúf Pöttöm" vagy "Quasimodo" Bécsben
Henry de Toulouse-Lautrec grafikái a Leopold Múzeumban

Mondják, hogy megremegett Bécs első köztéri, Lotharingiai Ferencet ábrázoló lovasszobrának talpazata, s a lovas - szobortól szokatlan hevességgel - fordította el lova fejét a Museumsquartiertől, amikor a Leopold Múzeumban április végén megnyílt a H. de Toulouse-Lautrec grafikáit bemutató kiállítás. A reprezentatív, a művész csaknem háromszáz művét felölelő tárlat a Gerstenberg hagyatékot nyújtja át nézőinek, s kínálja - kedd kivételével - 10-19 óráig (pnteken este 9-ig) megtekintésre 2003. augusztus 31-ig. A belépő számunkra szokatlanul borsos (9.- Euro), de ennek fejében, akinek még ereje van a 6 szintes épület kiállítószintenkénti 15-19 óriástermének bejárására, a fő attrakció, a Lautrec-grafikák megtekintése után, az egész modern gyűjteményt megnézheti, beleértve a legfelső szint Kokoschka, Schiele és Klimt műveit.(Ez utóbbiak jelenléte ellensúlyozzák talán a legjobban Lotharingiai Ferenc magatartását a bécsiek szemében.)


S való igaz, ha egyáltalán el lehet tekinteni a bécsi vér nem kevés mondén jelleget hordozó "mellékfolyamától", akkor nem sok nagyobb ellentmondás létezik, mint a klasszicista-eklektikus főváros és benne Lautrec. Talán ez, mint az ellentétek fizikai-pszichológiai, egymásra kifejtett vonzása is érdekessé teszi a kiálltást, így utólag, amikor annak látogatója az aquirált összképen és annak egyes összetevőin gondolkodik.


Mi, akik Perruchot életrajzsorozatán és a P.La Mure Moulin Rouge-án, valamint jó-rossz nyomatokon nevelkedtünk, valamiféle természetes csodálattal közeledünk a tragikus sorsú ember posztimpresszionista művészetéhez, amiből "eredetiben" alig volt módunk munkák megtekintésére. S most itt ez a kivételesen gazdag lithográfiai gyűjtemény, mely nemcsak a begyűjtött művek számával, de azok feldolgozásával (kőnyomatok fekete-fehér és különböző stádiumú színes munkák bemutatásával) is mintaszerű keresztmetszetet ad a 36 évet élt művész legtermékenyebb 6-7 évéről.


A középső terem szeparé-szerű, galériás kiképzése és díszletezése nemcsak több munka elhelyezését teszi lehetővé ugyanazon az alapterületen, de egyfajta alaphangulatot teremt. Nem mintha a hangulathoz illő világítás megkönnyítené a látogató dolgát, de szerencsére a műzeumőrök nem teszik nehézzé a szenvedélyesebb nézők dolgát, amikor a részletek kötelező tanulmányozásához kénytelenek közelebb hajolni a művekhez.


A szerencsétlenebbek persze a múzeum "multimédiás" oktató-szórakoztató szenvedélye keretében, mint éppen május 10-én, nyitáskor, kénytelenek résztvenni egy nyilvános zongorahangolás "élvezetében", de szerencsére a több termi allokáció (elhelyezés, felosztás) lehetővé teszi az ezt követő kamarazenei "impresszió" tompítását is.
Maga a kiállítás pedig élmény és gyönyörű. A meglettebb korosztály - sok egyéb hátrány mellett - pedig némi előnnyel indul az értékelés harcába. Amikor a törpeség pszichés hatásaival, a szifilisszel és az alkoholos elmebaj megnyilvánulásaival, később tehetetlenséget eredményező bénításával küzdő óriási tehetség műveit szemléli, és beágyazza a korba és környezetbe, melyet még a köz részéről ma is a viharos véleménnyilvánítások és szélsőséges gondolatok jellemeznek. Ezt a világot mutatja be - túlozva és karikírozva, de műveiben a művészet eszményi szintjére emelve - H.T.Lautrec a maga módján. Itt a "maga módja" kifejezés talán azt az illúzióktól mentes, az eljövő életszakaszok retusálatlan valóságával tisztában levő törpe szemléletmódját jelenti, melyben a vesékbe lát, a groteszk jelenlétét kutatja a durva valóság eseményeiben ámítások nélkül és anélkül, hogy bármiféle közvetlen harag, irigység vagy rosszindulat kimutatható lenne (talán kivétel kortársai szerint az utolsó 1 alkotó év művészete).


Külön megfontolást érdemel az a környezet, amelybe eljutott korában Lautrec, a "nagyúr" művészete: a kávéházak, éttermek világa az étlapokon, az újságok oldalai az illusztrációkon és az utca járókelője a plakátokon keresztül. Igazi publikus "köz-művészet" ez még akkor is, ha annak értékelése pont addig késett, amíg a művész élt.


Akik elfáradtak a tárlaton, azok mindenfajta megítélés nélkül a pihenés sajátos módját válszthatják a múzeumot övező tér térplasztikáiban. Bécsnek és a Leopold Múzeumnak pedig köszönjük a kiállítást, és szívesen ajánljuk minden azzal, mint lehetőséggel élni akarónak.
Internetes információs oldal: http://www.leopoldmuseum.at/deu/information.html
- DI -



2003. május 10., szombat 21:11


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület