CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 29., hĂ©tfĹ‘, Péter, Albert, Albertina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Húsvét útjai, húsvét hite


A dialektikus, a kölcsönhatásokban, ellentmondásokban és a fejlődésben való gondolkozástól sokaknak elment a kedve, akiknek volt "szerencséjük", és tanultak marxista dialektikát.
Most pedig itt van Húsvét, és az evangéliumok két teljesen különböző részlete hangzik el az ünnepen. A Jn 20,1-9-et (Mária Magdolna és a két tanítvány, Péter és János látogatása az üres sírnál) a szentírásmagyarázók legalább három forrás egybeszerkesztésével képzelik el, s a szerkesztésen kívül igencsak kérdéses, hogy mi ebből János sajátja? Talán a szép gondolatmenet, mely a hit fejlődését bemutatja, s amelyet olyan szívesen hoznak fel példaként Péternél és Jánosnál a nyitott, üres sír látásakor. A szakasz végére már hárman nem látták a testet, már személyes üzenetet kaptak a tanítványok, és még mindig nem örülnek.
A másik evangéliumi részlet Lukácsé (24,13-35), a meg nem únható Emmauszi tanítványok története. Ismét a hit a központi téma, de most nem annak látszólag önfejlődő folyamata, hanem a Jézus által láthatóan, megtapasztalhatóan, közvetlenül "tángált" belső fejlődés, mely a virtuális teljes tudástól a bizonyosság mégis 180 fokot forduló öröméig tart.
Mintha mindkét esetben arról szólna a történet - vigasztalásul a késői utódoknak -, hogy önmagában a tények tiszta és világos ismerete nem elég. Megelőlegezett válaszként hangzik el mindkét részlet arra bizalmatlanságra: vajon egyáltalán a történelmi tények nem "kaptak-e gellert" az evangélisták fantáziájában?
Nem, a tényekkel nincsen semmi baj, csak a hittel, mely nem egyszerűen tudás, hanem kegyelem, s a kegyelem annyiféle, ahányan és ahány helyzetben vagyunk.
Ilyen értelemben pedig a János evangélium a szeretett tanítvány hite, a Lukács evangélium pedig az orvos mindent megmagyarázni akaró, s az emberi természetet jól ismerő humanista személyes hit-tapasztalata.
Az egyik arra tanulság, hogy az utak bizonyos szempontból egyeznek, bizonyos szempontból különböznek, de mindig a tények dilemmáján át tartanak az öröm felé. A történetek mindig egybeszerkeszthetők, mert egy a világ és egy az Isten.
A másik arra tanít, hogy nagyon megtéveszthető lehet, ha a tanítványokat csak arról akarjuk megismerni, hogy úton vannak és sorolják a tényeket. A látszólag járható utak sokfelé vezetnek, de Jézus a keresés útjain található. A Feltámadott ugyanis az út és az igazság, Őnála a kegyelem, Benne pedig az igazi öröm.
A feltámadás húsvéti öröme töltsön el mindannyiunkat!
- DI -



2003. április 20., vasárnap 07:17


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület