CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Bálint Ferenc képzőművész kisgrafika és ex libris tárlata az Erdélyi Házban

Többről van szó annál mint, hogy a valamikori büszke, kincsét féltő könyvgyűjtő vaslánca bűvölődött művészi rajzolatú lapokká.

Más, leíró, elbeszélő jellegű technikákkal összehasonlítva, gondolatiságából, ábrázoló-múltjából adódóan a grafikát a költészettel lehetne rokonítani.
A kisgrafikát pedig – amelyben még sűrítettebben, egyidejűleg jelenik meg múlt, jelen és jövő – a metaforákkal, amelyek megértéséhez esetenként nem elég magát a nyelvet, de annak elvont fogalmait, utalásait is jól kell ismerni. A grafikához bizonyos vizuális műveltség is szükséges.
A grafikák – akár az elvont, mély gondolatiságú versek – üzenetének megértéséhez a látvány befogadásához szükséges elvonatkoztatás a művész saját világa és a magunk közötti viszonyok megértése messze több a világ, az események szolgai leképzésénél.

Nem a szemet gyönyörködtető naturális tájképek módjára várják a rábólintós "szép!" - megállapítást Bálint Ferenc művei sem, bár kétségtelenül szépek.
Nem elvontnak kikiáltott, – és a koncepció-nélküliségük miatt (amit blöffnek is neveznek) – magyarázgatásra szoruló művekről van szó, hanem olyan nyelvet/nyelvezetet használó, aforizmatikus vizuális művekről, amelyeknek a "nyelvtanát", a szókincsét a befogadónak is birtokolnia kell. És minél magasabb fokon "érti és beszéli" a grafika – ez esetben a kisgrafika vizuális nyelvét – annál többet ért meg Bálint Ferenc világából a látogató.
Mint ahogyan a néhány nap alatt semmilyen idegen nyelv, semmilyen csodamódszerrel sem tanulható meg, ugyanúgy a grafika nyelvezetének megismerése és értése is igényel némi, a szemlélő részéről történő "tanulást", amelyre való affinitás, természetesen személy-, alkalom és idő-függő, de semmiképpen sem mellőzhető.
S hogy ez a gondolatátvitel – egy adott szellemi szinten való kommunikálás – miként sikerül, függvénye annak, hogy e törvényszerűségeket ki hogyan tudja elsajátítani, elvont üzeneteiben érvényesíteni.

A grafikának a csaknem 6000 éve kimunkált vizuális szabályainak törvényszerűsége működik Bálint Ferenc műveiben.
A művész kisgrafikái intellektuális alkotások, ugyanakkor személyesek, kapcsolatot-teremtőek. Például a nagyméretű művekkel ellentétben, a nézőt, már csak méretük miatt is maguktól nem távolodni kényszerítik, hanem közelebb vonzzák.
A kisgrafika "univerzális", a szó legnemesebb értelmében: a felületes szemlélőnek is üzen, a részleteit felfedezni és megérteni kívánónak szintén, ez utóbbinak természetesen mást, másként és többet.
Gondolkodásra késztetnek Bálint Ferenc művei, a gondolkodás pedig időigényes, és valljuk be, nem divatos időtöltés.

Ha pedig, a grafika és kisgrafika intellektuális alkotás, – hangsúlyozom, nem abban, hogy magyarázgatásra szorul, hanem abban, hogy az intellektushoz szól –, akkor mennyire inkább annak mondható az ex libris, amely egyszerre kötődik egy adott – különböző tulajdonságokkal bíró – személyhez, a könyv tulajdonosához; a könyvhöz, egyrészt, mint tárgyhoz, másrészt, mint gondolatok, szellemi javak hordozójához, és a művészhez, aki tehetsége, és szubjektív viszonyulása révén mindezeket leképezi.

A kis felületen összesűrített tartalmi, szellemi, érzelmi és formai elemek, a vizuális nyelven megfogalmazott jelképrendszerek adott képfelületre való sűrítése – a szemlélőre is ható – belső feszültséget ad a képeknek. Az erők kellő egyensúlyának megteremtése, az ex libris jól meghatározott aranyszabályoknak megfelelő formai követelményének betartása, kis méretű felülete szintén filozofikus gondolkodást igényel; szellemességet, az ötletek szabad áramlását, kiváló rajztudás, kompozíciós készséget, és nem utolsó sorban jellemábrázolást. És természetesen enciklopédikus irodalmi műveltséget, hiszen a könyvek szellemiségét egymáshoz viszonyítani is tudni kell.

Nem csak arról van szó, hogy a valamikori büszke, kincsét féltő könyvgyűjtő vaslánca bűvölődött művészi rajzolatú lapokká. A tulajdonos egyéniségét –nevét, címerét, jelképét – grafikai nyelven, a polgári tárgyi kultúrába évszázadokon beágyazódott, műfajteremtő ággá magát kinövő ex libris nem öncélú grafika.
Mindezeknek a vizualitás nyelvén történő, több idősíkban megvalósított, és jelképrendszerek egymásmelletisége révén egyetlen határozott üzenetté fogalmazott kijelentése csak a legnagyobbaknak sikerül.
Az ex libris a birtoklás mellett viszonyulást is közöl, azt a fajta pragmatikus viszonyulást, amit ma, a mindennapi olvasmány (lelki kenyér) helyett a lelki rágógumin, a képernyő előtti szintén mindennapi lelki csámcsogáshoz szokott ember már nem nagyon művel.

Az én könyvem - az én olvasmányom…
Nem elég néznünk, de személyesen viszonyulnunk kell Bálint Ferenc kisgrafikáihoz és ex libriseihez.
Metaforikus nyelvezetük, elvont gondolatsoraik, sűrített szellemi töltetűk, ellenére a grafikák az álságos, taktikázós, diplomatikus megfogalmazások korszakában egyrészt a határozott, a karakán, az egyenes kijelentések hordozói, másrészt csak a biztos szakmai tudás birtokában művelhetők.
Bálint Ferencnek magas fokú rajzkészsége, formaérzékenysége, egyedi színvilága, valamint, a rézkarcokkal együtt alkalmazott, különleges vaknyomásnak nevezett technikája révén sikerül megmutatni azokat a jelképeket, amelyek a régmúltból hozott tudást a jövőnek elrejtett üzenetével együtt hordozzák, és amelyeket megfejteni a jelenben kell.
Szánjanak rá időt. Érdemes.
Bálint Ferenc grafikus tárlata 2003. április 26-ig, munkanapokon 10 - 15 óra között tekinthető meg a Fövényverem u. 15. szám alatti Erdélyi Házban.

Bálint Ferenc 1960-ban Bánffyhunyadon született. A képzőművészeti főiskolát 1985-ben, Kolozsvárott végezte. 1985-1989 között Nagybányán dolgozott. 1990 óta Komlón él, ahol grafikus tervezőként dolgozik. Több mint 200 ex librist készített, művei megtalálhatók gyűjteményekben, katalógusokban, múzeumokban, a világ számos országában. Számos ex libris és kisgrafikai (FISAE) Kongresszuson vett részt. Az 1992. évi Barcelonai Olimpia Ex Libris pályázatán a legjobb ex libris-ek különdíját kapta.

T.É.



2003. április 15., kedd 17:26


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület