CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Nagyvárad hangulata az Erdélyi Házban - Kristófi János tárlata

    Kristófi János Nagyváradon élő, erdélyi festőművész tárlata nyílt meg a Fövényverem utcai Erdélyi Házban. Az 1992. évi után, a jelenlegi a festőművész második soproni bemutatkozása.

Kristófi János tárlatát Sz. Nagy Sándor nyitotta meg

    Monospetri, a szülőfalu, ahol a hit nem formaság, hanem életet meghatározó létforma volt, akárcsak a tökéletes boglyát és szénásszekeret rakó parasztember minden tudománya: szőlőmetszés, rózsa-ojtás, kapu- és kerítés-állítás, ahol Kristófi mielőtt még a templom orgonája elé ült volna, már az önfenntartó családközösség egyenrangú tagjává vált, annak minden feladatát megkapva: a libaőrzéstől, a kenyér körüli munkákon át az őszi betakarításig, szüretig.
    Azután a falu plébánosának a tanácsára következik a nagyváradi Gozsdu Líceum, a Szilágysági kárásztelki kántortanítóság, majd Kolozsvár, ahol "kétszakossá" válik Kristófi, majd a kántorizálás mellett végül is a festészettel köt örök szövetséget.

    A gyerekkorban megismert paraszti lét őszintesége, rajzkészsége, szakmai tudása, a nem formaságból vezetett pontosságot, fegyelmet és rendet megkívánó életstílus egyik hozománya, amelyben a becsületesség, a jól végzett munka és a tisztességes helytállás mindig is alapvető zsinórmértékek voltak. Tudatossággal ötvözött erkölcsi kötelmek teszik tanúságtétellé Kristófi művészetét.
    Sopronban bemutatott festményein végigkísérhetők Kristófi János alkotói korszakai. A koloritra hangsúlyt helyező, tájkivágásokat megörökítő festő a gyermekkori tájakat, érzéseket keresi, idézi, azért, hogy a hagyományos festésmóddal eljusson az impresszionista látásmóddal rokonítható, ködfátyolon keresztül láttató táj-, és városképeihez, amelyeken már a kezdetektől fogva mellőzte a harsány színeket.
    A hangulati és atmoszférikus állapotokat jelenítő csendéleti tárgyainak földszíne – hamvasított okkerek, barnák, zöldek, terrakották – a visszafogott ködös felületek zajos feltűnést mellőző korszakát a fényszíneké követi, majd a műterem és művészi világot idéző – egyre expresszívebb – megfogalmazásokat az árnyéktalan látomásokat régi, patinát idéző városképek és - hangulatok képi megfogalmazásai. Fehér, fekete, arany, mélyvörös, tompa sárga, fanyar zöld árnyalatokban nosztalgikus idézeteit festi a múltnak, magányos alakokat a várakozás, és az illúziókeltés és -vesztés állapotában.
    Kristófi János festészetének – a kialakult festői stílusához harmonikusan illeszkedő – szakrális elemei elválaszthatatlanok Szent László városának történelmi hitvalló hangulatától. A váradi magyar király arcát, lelkét, gondolatait kutatják Kristófi Szent Lászlót idéző képei. Árpád-házi Szent Erzsébet, Szent Imre, majd további szakrális témájú képek sorozatával vallja meg hitét Kristófi.

    A nagyvárosi artisztikum: Várad a szecesszió városa, a paloták ívei, a régi erdélyi festőjellemet keltik életre Kristófiban, azt, akinek képeinek hangulatában, a váradi motívumokon túl jelenik meg a mára már nemesebb felének túléléséért küszködő város, amelynek hangulatát Banner Zoltán esztéta, több erdélyi képzőművész kritikusa, méltatója, ismerője – valamint néhány, Sopronban ezúttal nem látható Kristófi-grafika – segítségével idézünk:

"Úgy ült ez a város Erdély nyugati ablakában, hátával a bihari havasoknak fordulva, mint egy franciásan bájos, könnyelmű, de szemtelenül tehetséges, daloló sanzonett. (...). Senki sem tudta, hogy kié a szíve, de mindenkivel dalolt, szívből, igazán: a szépen kántáló pappal, a tanyákról mulatni jött paraszttal, duhaj huszártiszttel, vagy a bihari udvarházakból bevetődött úrral éppúgy, mint a Körös utcai tímárokkal, vagy kékfestőkkel, vagy a Váralja szegény proletárnépével. Mindenki imádta, és mindenki magáénak vallotta, úr, polgár és proletár, a megbűvölt szerelmes hitével - hogy csak az övé. Mindenki otthon érezte itt magát.
A bíboros püspök, Tisza István, az ország ura, a geszti földesúr éppen úgy, mint a Cion bölcseinek iskolájában ügyvéddé, orvossá, malmossá és szeszgyárossá cseperedett, mohó étvágyú nagypolgárság, vagy a dzsentriből hivatalnok értelmiséggé süllyedt középosztály. Imádta és birtokolta a meggazdagodott, mesterségére büszke kézműiparosság éppen úgy, mint a hirtelen cseperedő gyáripar munkásai.
Imádták, mert befogadó és serkentő kedvű élet lobogott benne. Mindenkit szívesen látott egy feltétellel: hogy tudjon valamit, de ezt aztán bravúrral, igazán tudja. Szerette a tehetséget, de nem hagyta nyugodni. Szeszélyes, furfangos súrlódással a legjobbat, legigényesebbet csiholta ki belőle. Itt a szabónak Párizzsal és Londonnal kellett versenyeznie, az író legalább Anatole France-ot vagy Oscar Wilde-ot vallotta mesterének. A jogász Szilágyi Dezső maszkjában járt s hozzá hasonló arányokra tört, az orvos legalábbis Grósz Emil méreteivel méretett.
Aki itt tanult, s itt vitte valamire, bátran nekiindulhatott a világnak. Indultak is sokan. S aki tehetséges magyar volt a századfordulón, alig kerülhette ki Váradot. Hazajött, hogy második hazájának vallja.
Amilyen bizarr és lenyűgöző légköre alakult ki, éppen olyan szabálytalan és meglepő zugaival felejthetetlen külsejében is. Mindig játszik, kötődik, alakoskodik: nagyzol vagy szerénykedik. (...)

Amint befut a pesti gyors, mindjárt az állomásnál a püspökhalmon épült kéttornyú, hatal-mas arányú barokk székesegyház fogad. Művészi freskóival, misztikus áhítatot sugárzó színes ablakaival azt a látszatot és hangulatot kelti, hogy valóban Szent László középkori városába érkeztél, de a templom előtt, arányaival a templomot is túlszárnyaló, franciás-díszű, óriás püspöki palota, 365 ablakával, arany-kék-piros, festett címerével a homlokán, egy kisebb német fejedelmi udvar pompáját vetíti eléd. Körötte a hatalmas, százados fáktól árnyékos fóúri park. (...) Ez Schlauch bíboros püspök birodalma."  



 
 

"Csodát teremtett Kristófi János, elindult az "Értől (vagy Berettyótól) s befutott a Szent Nagy Óceánba, az erdélyi, és egyben az egyetemes magyar művészetbe" - idézte a soproni Erdélyi Házban Sz. Nagy Sándor festőművész-restaurátor Kristófi János kiállításának megnyitóján.
A tárlat április 12-ig, munkanapokon 10-15 óra között látogatható.

Tóth Éva



2003. április 05., szombat 23:08


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület