CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 29., hĂ©tfĹ‘, Péter, Albert, Albertina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Definiálandó dolgaink
Grafika: D. Hoffer E.

Jn 2.13-25 A zsidók húsvétjának közeledtével Jézus fölment Jeruzsálembe. A templomban kalmárokat talált, akik ökröt, juhot és galambot árultak, valamint pénzváltókat, akik ott telepedtek le. Kötélből ostort font, és mind kiűzte őket a templomból, juhaikkal és ökreikkel együtt, a pénzváltók pénzét szétszórta, asztalaikat felforgatta, a galambárusoknak meg azt mondta: „Vigyétek innét ezeket, ne tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká!” Tanítványainak eszükbe jutott az Írás szava: „Emészt a házadért való buzgalom.” A zsidók azonban szót emeltek, ezekkel a szavakkal fordultak hozzá: „Miféle csodajelet mutatsz, hogy ezt mered tenni?” Jézus azt válaszolta: „Bontsátok le ezt a templomot, és harmadnapra fölépítem.” A zsidók ellene vetették: „Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, s te három nap alatt újjáépítenéd?” De ő saját teste templomáról beszélt. Amikor föltámadt a halálból, tanítványai visszaemlékeztek ezekre a szavakra, s hittek az Írásnak és Jézus szavainak. Akkor, amikor húsvét ünnepe alkalmával Jézus Jeruzsálemben tartózkodott, sokan hittek benne, mert látták a csodákat, amelyeket tett. Jézus azonban nem bízott bennük, mert ismerte mindnyájukat, s nem szorult rá, hogy bárki is felvilágosítsa az emberről. Tudta, mi lakik az emberben.
A szenvedélyes Jézus képe sokakat lelkesedésre, és az addig ismeretlen megváltói érzelem "expanziójára", "extrapolálására" készteti, mondván: "No lám, mégiscsak mi volt benne!"
Akik viszont megmaradnának a tényeknél, és nem a saját maguk tökéletlenségeit szeretnék igazolni az "agresszív, forradalmár Jézus" képével, azok is találnak elgondolkodni valót az evangéliumi képben. A mindig nyugodt, bizonyos esetekben közömbösnek és érzelemmentesnek látszó Megváltót az tudja "kihozni a sodrából": amikor az emberek összekeverik a világ dolgait az Atya dolgaival, amikor a hely és a történés, a feladat és a gyakorlat nem felel meg egymásnak.
Nyilván vannak, akik ebben ismét egyfajta sajátos dualizmust vélnek felfedezni, és igazolva látják benne a maguk kettős viselkedését: kemény, anyagias, a farkastörvénynek megfelelő szemlélet a világban, az ájtatosság pedig a templomban: a kettő nem üti egymást, csak jól "meg kell szervezni", időben és helyben elkülöníteni. Akkor mindkettőnek megvan a helye még Jézus "világképében" is - mondják.
Csakhogy Jézus nem "csak" a világit szeretné mesterségesen különválasztani a szenttől, hanem magát a szent fogalmát értelmezi, mégpedig határozottan kiemeli azt a jelentést, amit úgy szoktunk megfogalmazni, hogy "elkülönült". Ahogyan elkülönül minden templom, bizonyos értelemben minden szerzetesközösség, minden magukat nem különbnek, de Istennek szenteltnek definiáló társaság. Egyrészről nem provokálnak közvetlenül, a jelzőrendszereken keresztül, "más-létükkel", ugyanakkor nyilvánvalóvá teszik azt, hogy itt másról van szó, mint - mondjuk - két lépéssel arrébb, máshol a térben. Mégis provokáció ez (az "időrendbe rakott" János evangélium, Jézus három éves működése elején), és a puszta lét akkor is, ha nem annak szánják, mint ahogyan Jézus sem provokálni akart, csak definiálni.
Talán érdemes magunkban is tisztába tenni a fogalmakat, melyeknek keveredése már annyi elsekélyesedéshez, annyi bomlást indító zavarhoz, egyoldalú megalkuváshoz vezetett. S ez a kettősség, ez a feszültség az a romboló erő, ami lassan a legkeményebb kőből épült templomot is megrepeszti, s a legkeményebb erényből készült vértet is behorpasztja.
- DI -



2003. március 21., péntek 16:24


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület