CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 3., pĂ©ntek, Tímea, Irma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Közélet  

'A közösség javát csak egy együttműködő vezetés tudná szolgáni'

A város költségvetéséről a Polgári Összefogás

    Dr. Molnár Ágnes és Dr. Magas László, a Polgári Összefogás képviseletében a soproni Fidesz irodában sajtótájékoztatót tartottak, amelynek témája – a múlt heti önkormányzati közgyűlésen 15 igen és 11 nem szavazattal elfogadott – 2003. évi önkormányzati költségvetés volt.
    Dr. Molnár Ágnes leszögezte: A Polgári Összefogás minden, a választási programjában szereplő üggyel kapcsolatos előterjesztést támogat. A meghirdetett programjukkal ellentéteseket, viszont nem fogja támogatni, ezért a súlyadó, az építményadó emelését, illetve a költségvetés elfogadását sem támogatták.

- A 2003. évi költségvetés elfogadhatatlan, azért mert visszafogó, restriktív, korlátozza az intézmények működését - jelentette ki az önkormányzati képviselő asszony, aki kiemelte, hogy a tények ellentmondanak a kormányzó koalíció választásban meghirdetett és hangoztatott szlogenjeinek. "Több pénzt az önkormányzatoknak, több pénzt az embereknek" - nem valósult meg- hangzott el a sajtótájékoztatón.

    A továbbiakban konkrét példák következtek:
- Az önkormányzati intézményeknél – óvodáknál, iskoláknál, egészségügyi intézményeknél - átlagosan tíz százalékos működési keret-csökkentés figyelhető meg - mondta Dr. Molnár Ágnes, aki hangsúlyozta: az egészségügyi és szociális bizottság elnökeként elfogadhatatlannak tartja, hogy a kórház eddigi havi tízmillió forintos működési támogatása nem jelenik meg az idei költségvetésben. Hiányzik a fontos kórházi gépek, műszerek amortizációja miatti beruházásra szükséges összeg, nem szerepel a költségvetésben a szakmailag megalapozott, önálló gyermekorvosi ügyeletet biztosító keret.
    Hangsúlyozta: a 16,7 milliárdos költségvetés 1 ezrelékét kellett volna a gyermekorvosi ügyeletre szánni. Ez egyetlen indítványa volt a Polgári Összefogásnak, amelyben politikai és nem szakmai döntés született.
    Hiányzik az alapellátási orvosi ügyelet helyének modernizálására, felújítására elkülönített összeg, valamint a hátrányos helyzetű gyermekek nyári üdültetésére eddig biztosított összeg sem szerepel a költségvetésben.
    A drog-programra szánt 2 millió forint sem a megelőzésre, sem drogambulancia üzemeltetésére nem elegendő.
    Szintén az egészségügyi és szociális bizottság elnökeként kifogásolta az Ágfalvi Szocioterápiás Intézet megyének való "átadását", megjegyezve, hogy az intézet 140 lakójából 137 soproni, valamint a 20 várakozó is mind soproni, ezért amennyiben a megyéhez kerül átadásra az intézet, az bizonytalanná teszi a soproniak bekerülését, illetve a jelenlegi 30 százalékos önkormányzati és 70 százalékos állami finanszírozási feltételek módusulása miatt az intézet profiljának kérdése is bizonytalanná válhat.
    "Nem túl stílszerű a fogyatékosok évében az, amit a soproni önkormányzat a fogyatékosokkal tesz, célzott a képviselő asszony, egy másik, oktatási intézménnyel kapcsolatos tervekre.
    A sajtótájékoztatón bírálat illette az önkormányzati cégekkel – utolsó pillanatban támasztott – 500 millió forintos bevételi oldalt növelő követelményt, ami 5-10-szeres elvárást jelent az eddig elért eredményeikhez képest.
- Nincs a jelenlegi városvezetésnek rálátása arra, hogy milyen jelenleg Sopron város gazdasági élete, kereskedelme, a mai napig nincs kidolgozott gazdasági programja. Ezért a költségvetés is rossz, a városvezetés intézkedései pedig rögtönzöttek, kapkodóak, ötletelők. - jegyezte meg Dr. Molnár Ágnes, aki elmondta: szeretné, ha a gazdasági program elkészítésében kikérnék az ellenzék véleményét is, mert a közösség javát csak egy együttműködő vezetés tudja szolgálni.

    Magas László a továbbiakban kifejtette: a költségvetés előkészítői a nem tartottak igényt az ellenzék tapasztalatára, inkább – jelentős összegért – egy külső tanácsadó céget bíztak meg. Nem volt lehetőség az anyag napirend előtti vitájára, holott az alapvető tárgyi tévedéseket tartalmaz.
    Elfogadhatatlan, hogy a költségvetés készítői egy rendkívül sok tárgyi tévedést tartalmazó anyagra hagyatkoztak..
    A tárgyi tévedéseket megnevező példák között a megyei jogú városok kötelező és szabadon választott kötelezettségeit is említette a képviselő, aki hozzáfűzte: egy magát szociálisan érzékenynek tartó önkormányzat nem teheti meg, hogy a városnak két olyan intézményétől akarjon megszabadulni, amelyek a fogyatékosokkal foglalkoznak, legyenek azok gyerekek, vagy idős korúak.
    Az önkormányzat cégektől történő pénzelvonással kapcsolatban kifejtette: annak ellenére, hogy az elmúlt évek alatt is nehéz helyzetben volt a város önkormányzata, Sopron városára az volt jellemző, hogy jól működő kft-i, részvénytársaságai voltak, amelyektől, – ha segíteni beruházással nem is tudta működésüket –, legalább az osztalékot nem vonta el. Az önkormányzati cégek a mostani helyzetben egyrészt, csak banki hitelből tudják majd finanszírozni beruházásaikat, másrészt az osztalék-elvonással megszűnik az eredményes gazdálkodás ösztönzése.
    Befejezésül Magas László képviselő, szintén a több mint tíz éves képviselői tapasztalatára hivatkozva jegyezte meg, hogy a nem megyeszékhely megyei jogú városok státuszából adódó kötelezettségeknek, a regionális feladatoknak ellátására semmilyen plusz forrást nem biztosít a központi költségvetés. Ezt a problémát a négy nem megyeszékhelyű megyei jogú város összefogásával kellene kezelni, plusz források igénylésével.

T.É.



2003. március 04., kedd 12:56


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület