CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 4., szombat, Mónika, Flórián napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Akkor miért csinálod?

Jn 1.6-8,19-28
Föllépett egy ember, az Isten küldte, s János volt a neve. Azért jött, hogy tanúságot tegyen, tanúságot a világosságról, hogy mindenki higgyen általa. Nem ő volt a világosság, csak tanúságot kellett tennie a világosságról. János így tett tanúságot: A zsidók papokat és levitákat küldtek hozzá Jeruzsálemből, s megkérdeztették: „Ki vagy?” Erre megvallotta, nem tagadta, hanem megvallotta: „Nem én vagyok a Messiás.” Ezért megkérdezték tőle: „Hát akkor? Talán Illés vagy?” „Nem vagyok” - felelte. „A próféta vagy?” - Erre is nemmel válaszolt. Így tovább faggatták: „Akkor ki vagy? Választ kell vinnünk azoknak, akik küldtek minket. Mit mondasz magadról?” Ezt felelte: „A pusztában kiáltó szó vagyok: Egyengessétek az Úr útját”, amint Izajás próféta mondta. A küldöttek a farizeusoktól jöttek, s tovább kérdezgették: „Akkor miért keresztelsz, ha nem vagy sem a Messiás, sem Illés, sem a próféta?” János így válaszolt: „Én csak vízzel keresztelek. De köztetek áll az, akit nem ismertek, aki a nyomomba lép, s akinek még a saruszíját sem vagyok méltó megoldani.” Ez Betániában történt, a Jordánon túl, ahol János keresztelt.

János, ha megfigyeljük az utolsó kérdést, nem válaszol "direktben" a kérdezőnek. Elmondja, hogy csak vízzel keresztel, hogy már itt van, aki mérhetetlenül nagyobb mindannyiuknál.
A kérdés ma is elhangzik, ha nem is ugyanebben a formában. "Megkapjuk" mindannyian, akik valamiképpen az Úr dolgaiban szeretnénk fáradozni. "Akkor miért..." hangzik el a kérdés. Különösen erős hangsúlyt nyernek a szavak, amikor "teológiai hátteret" is kap a kérdés: az Úr itt van ugyanis közöttünk. Az Irásban, a szentségekben, mi katolikusok valljuk, hogy test és vér szerint a kenyér és bor színe alatt. "Minek a kiáltás, amikor már (még) itt van?"
Az eredményességet illetően, százalékosan, "direktben mérhetően" pedig nem messze vagyunk a pusztába kiáltott szónál, bármennyire is szeretnénk látványos embersorokat, megtért tömegeket, emberileg is hatásos kimondott szavakat.
Talán többen emlékeznek az olvasók közül arra a bizonyos "egydénáros" történetre, amikor Jézus példabeszédében a gazda a piactéren álldogáló munkanélkülieket különböző időpontban, de ugyanarra a bérre hívja meg. Ha alaposan átnézzük a történetet, egy dolog fel kell, hogy tűnjön! A gazda ugyanis egyetlen dolgot NEM csinál. Nem mondja azt egyetlen ott várakozónak sem:"Ne menj sehová! Itt az egy dénár!" S ebből a le nem írt helyzetből következik az, ami az igazi válasz Jánostól is és tőlünk is a kérdezőnek. Istennél szó sincs "munkanélküli segélyről", Isten az egy dénárokat csak a dolgozóknak adja. Ez az az erkölcsi kényszer, ha úgy tetszik, ami hajtotta Jánost, és hajt azóta is minden keresztelőt, minden pusztába kiáltót, akik halkabban vagy hangosabban, de elmondják mindazt, amit sokan nem szeretnének hallani. Azoknak is elmondják, akik Nagyböjt nélkül szeretnének Húsvétot és Advent nélkül Karácsonyt.
- DI -



2002. december 13., péntek 14:14


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület