CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 18., csĂĽtörtök, Andrea, Ilma, András napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Dr. Rados Tamás OSB a Káptalanház Galériában


Dr. Várszegi Asztrik és Bindes Ferenc a megnyitó első pillanataiban

Új galéria nyitotta meg ma - jelképesen - a kapuit. A Káptalan ház (Dr. Wrenkh Ede Közösségi Ház, Szent György utca 7.) ugyanis eddig is nyitva állt minden jószándékú ember előtt. Az elmúlt egy év alatt nemcsak szerkezetében-külsőségeiben, beosztásában és festésében újult meg a Katolikus Egyház visszakapott ingatlana, de belsőleg is új, valós funkciót kapott. Egyre több közösségi rendezvénynek nyújt lehetőséget az épület.
Most a második emeleti folyosója kapott új külsőt, a falra sineket, hogy azokra képeket lehessen függeszteni, hogy kiállítóknak nyújtson lehetőséget munkáik bemutatására.


Kóczán Péter Bach viola-játéka a megnyitón

Mai első megnyitóján Dr.Rados Tamás OSB (1903, Sopron - 1967, Pannonhalma) pannonhalmi bencés szerzetesnek az 1930-as évektől az 1940-es évek közepéig készített, mindeddig teljesen ismeretlen fotói kerültek - Pannonhalma után - kiállításra. Az anyag negatívjai tavaly kerültek elő egy családi hagyatékból. Az 566 darab, 6x9es, fekete-fehér negatívot a szakemberek mind fotóesztétikai, mind kultúrtörténeti szempontból kiemelkedő jelentőségűnek ítélik (a Magyar Fotográfiai Múzeum például másfélszáz képről készített közülük nagyítást saját gyűjteménye számára).


Dr. Várszegi Asztrik

A negatívok fellelése után Martos Gábor irodalomtörténész több alkalommal kutatta Rados Tamás hagyatékát Pannonhalmán, illetve a család még élő tagjainak körében; a munka eredményeit a VÁRhely című soproni periodika 2001/3-4. számában közölte. Ma a megnyitón ő is méltatta a fotók esztétikai jelentőségét.
A hagyatékból kiválogatott negyven darab felnagyított fotóból a Nemzeti Kulturális Alapprogram, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Soros Alapítvány támogatásával létrejött kiállítást dr. Várszegi Asztrik OSB pannonhalmi főapát úr kísérte jó atyaként szülővárosába, Sopronba, s nyitotta azt meg ( ő maga fiatal kispapként, Pannonhalmára kerülve még személyesen ismerte Rados atyát). A megnyitó is ennek a személyes ismeretségnek és főapát úrnak Sopronhoz való kötődésének jegyében hangzott el. Asztrik atya ismét megerősítette helyét a soproniak szívében, ahová jó szívvel ajánlotta a falon látható kitűnő anyagot és annak szerzőjét.


A megnyitó közönsége

A következő kiállítási helyszín ( Sopronban a tárlat december 7-ig tekinthető meg) Szombathelyen, majd Budapesten, a Magyar Fotográfusok Házában lesz.

Mitől értékesek, miért szépek Rados Tamás OSB fotói? Elsősorban azért, mert a készítés korához mérten is magas technikai színvonalat jelentenek. A kiállított pozitívok nyilván a mai technikát képviselik, de elkészítőik azokat nem retusálták: tudatosan hagyták meg eredeti állapotukban. A fotográfusnak láthatóan nagyon jó érzéke volt a témák megragadásához, megkomponálásához. Mind a szabadban, mind a belsőkben készült felvételek csodálatosan részlet- és tónusgazdagok, s teljesítik azt az elsősorban fekete-fehér fotográfiára érvényes kötelező tételt: ehhez a műfajhoz mindig hozzá kell tenni valami személyeset, valami pluszt, hogy abból a figyelmet megragadó alkotás legyen.


Egy fotó a negyven közül

Természetesen kortörténeti dokumentumok is ezek a fényképek: egy elmúlt kor hangulatának, divatjának, építészetének, szokásainak, egyszóval kultúrájának immár megmaradó tanúi. Az alkotások szerzőjének látható humora van; egyfajta belső derűvel szemléli a világot ugyanakkor törekszik annak tegteljesebb leképezésére. Mintha előre tudná, hogy csak a pontos tanúknak van szavahihetősége a történelemben.
- DI -



2002. november 18., hétfő 08:42


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület