CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Soproniak is segítettek,segítenek a dévaiaknak

Csökönyös újrakezdéssel talpon kell maradnunk

Szeretet és csoda. Két szó: szinonimái a dévai Magyarok Nagyasszonya Iskolának és a szászvárosi Szent Erzsébet templomnak, valamint mindkét helyen működő Gyermekvédelmi Központnak. Két olyan helyet jelölnek, ahol bizony még a notórius csodavárók, sőt a csodatagadók is komolyan elgondolkoznak a világ dolgain.

A festői látvány nagyszerűségén túl van valami magasztosan felemelő abban, ahogyan a hegyek őrként emelkednek a lábaiknál fekvő városok fölé. Dévához közeledve Kőmíves Kelemen "esete", no meg a dévai várromot gyakran füstbe burkoló turceni-i erőmű betontornyai a környék füstöt okádó ipari létesítményeivel együtt ambivalens érzésekkel töltik el a nyugati végekről érkezőt.

A valamikori vár romjai lenéznek a városra. Hajdani várurak – Hunyadi János, Báthory István, Szapolyai János, Bocskai István, Bethlen Gábor – dicsőségének rég nyomaveszett, mint ahogyan a dicstelenebb 1849. évi fegyverletételről és robbanásról is kevesen tudnak már a vár tövében. Amúgy meg gond manapság is akad számolatlan: iparnegyedek bűze, nagyvárosi szemét, embertelen rendszer által elpusztított szemétlerakatnak látszó magángazdaságok, falvak, államosított jöv?, barakk- és garzonvárosokba terelt gyökértelen, mára már koravén fiatalok; Erdély másik arca, a kulturális sokszínűség, a tisztán megőrzött népművészet és a tolerancia értékei mellett.

A hegy tövében fekvő ferences kolostor falai időnként pedig Kőmíves Kelemenné sóhajtását visszhangozzák. S néha egy-egy sóhaj elhagyja a nevelők, látogatók lelkét is.

A gyermekmentő atya

Közismert a ferences atya, Böjte Csaba gyermekmentő tevékenysége. Románia utóbbi hatvan éve alatt, nem kellett ahhoz háború, hogy a sokszor inkább lelkileg, mint testileg megnyomorított, család nélküli gyermekek sokasága jelenjen meg utcákon, akiknek 1992-től ad helyet a gyermekotthonként működő kolostor. Van, akit banános dobozból húztak elő az ágy alól, van, akit a pályaudvaron találnak, van, akit éppen az édesanyja maga hozott be Csaba testvérhez. Egy közös bennük: hogy mindnyájukon csak a szeretet, a törődés segíthet. Ma már több mint háromszáz gyermek életéről gondoskodnak Déván közel hetven segítővel, köztük házaspárokkal, akik nyolc-tíz gyermeket nevelnek egy-egy családban. A legtöbb, amit kaphatnak itt a gyerekek a "valakinek valakije lenni" élményét Hitvalló mondat. Azt is jelenti: a dévai kolostor lakóinak nemcsak anyagiakra van szükségük, hanem szerető szívekre, is, akik ölbe veszik, vagy éppen nemezelni, vagy papírt hajtogatni, esetleg sakkozni tanítják őket, vagy csak a szemükbe nézve meghallgatják azt, amit mondanak.

Ez utóbbi sem könnyű feladat… a szörnyű történetekben a legszörnyűbb az, ami jelenleg az erdélyi sorsokban természetes.

Böjte atya nem titkolt célja, hogy a felnövekvő generáció Istenre figyelő lélekkel hozza létre Erdély minden vidékének az önálló keresztény értékekre épülő anyanyelvi gyermekvédelmi központjait. Számos családból kihullt magyar gyermek kerül állami intézménybe, ahol sem hitének gyakorlására, sem nemzeti identitásának megőrzésére nincs lehetősége. Önálló iskolák, bentlakások kellenek ahhoz, hogy a magyarság lelki, szellemi értékei megmaradjanak Az iskolák, kollégiumok nemcsak otthont adnak a gyermekeknek, hanem felkészítik őket a holnapra, az életre, megpróbálják az erdélyi keresztény magyarságot átmenteni ezen az évszázadon.
 

Soproni segítők

A dévai "csodák láncolatába" – ahogyan Csaba testvér az otthon és iskola történetének tíz éves alakulását említi – több soproni szervezet között munkájukkal soproni magánszemélyek is bekapcsolódtak. Augusztus elején a Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) tanára Dorosmai Erzsébet, együtt Böröcz Máriával a Szent Orsolya Római Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium tanárával, Keresztény Veronika, Hoffer Károly negyedikes diákokokkal, és Molnár Roland a Berzsenyi Líceum a Líceum mikrobuszát vezető, minden nehéz helyzetet megoldó munkatársukkal kelt útra. Dorosmai Erzsébet festőművész-rajtanár egy tévéadásban látottak-hallottak alapján szinte egy pillanat alatt döntött úgy, hogy nyáron a dévai gyerekeknek játszóházas foglalkozást tart. Tette, mindezt, mert másként nem tehetett. Ő maga szervezte meg az utat. A játszóházhoz szükséges kellékek gyűjtésében rengetegen segítettek: a Berzsenyi Líceum, licista öregdiákok, nyugdíjasok és a berzsenyis diákok, akik játékokat, rajzszereket, hoztak, ki mit tudott, jó szívvel. Aztán meg elindultak.

Nyári szabadságukat, idejüket, erejüket, türelmüket, szeretetüket vitték a soproniak Dévára. Ott pedig kiderült, bizony mindenre nagy szükség van…

A soproniak sokatmondó filmfelvételekkel tértek vissza Déváról. Az egy hetes játszóházról, az árvák környezetéről szóló film összetartó, szeretetben nevelt közösségről, munkáról szól: bemutatja a keresztény értékrend szerint felépített közösségi életet, amelyben a szeretet, az egymás iránti felelősség irányít gondolatot és cselekedetet. Egy-egy gyerek életútja, eddigi sorsának rajzolata révén a tíz éve tartó dévai történet, mindazt, aki ott járt, vagy aki csak az ottjártak élményeit hallgatja, arra készteti, hogy komolyan fontolóra vegye: mi az, ami fontos az életben.

Vágóképek
Harangszó vegyül a közeli úttest folyamatos autózajával. A kolostor épülete mellett templomba igyekvő csapat, szemközt, fémrácsos szerkezettel beüvegezett balkonú panelházak.  Templombelső, állványokkal a fal mellett, a padlózaton építőanyag, kartonpapír: fúrógép, kalapács ütemes zaja, folyik a templombelső felújítása. Látogatás a kolostorban. Egyik osztályteremben éppen sakk-oktatáshoz készülődnek, az oktató a soproniakhoz hasonlóan szintén önkéntes, Budapestről érkezett. Virágos folyosóablak, "a beköltözéskor az ablakig ért a szemét, a gaz, a szederinda", osztálytermek.  Papírhajtogatás jókedvű zsivajban és láthatóan nagy igyekezettel. Az éppen két hete Dévára került 12 éves Marika örömmel mutatja játékait: a papírból hajtogatottakat.
- Szereted itt?
- Igen, mert sok a gyerek, sokat szórakozunk - mondja Marika, aztán felsorolja négy, vele együtt árván maradt testvérét.
- Engem is vegyél le! - áll Julika a kamera elé, Emil pedig boldogan mesél a Győr melletti faluban töltött nyaráról, ahol nagyszülei, rokonai élnek; mosolygós arcok integetnek a kamerába. A hálókban, az osztálytermekben nyári nagytakarítás; vannak, akik éppen nyaralnak. És ami sehol sincs: televízió. Bianka tekeri a triciklit, a kolostor udvarának alacsony fehér kövekből kirakott, jel-kőkerítésén dolgozó édesapjához kanyarodik. Népes társaság nemezlabdát gyúr. Szorgosan jár a kezük, élvezik az alkotás, a szappanos vízben való "kézáztatós" mártogatás örömét, Bianka hüvelyk és mutatóujjából kört formáz, buborékot fúj. Rajzok. Hegyen ház, az udvaron fa és azon fészek, a madár éppen hazatér fiókáihoz. A díjkiosztáskor a díjazott nevét ütemesen skandáló társaság. Szentmise: Mózes ötödik könyve, Máté evangéliuma. Figyelő, néha szomorúnak látszó szemek Mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma…- Csaba testvér feltekint, egészen magasra…

Kiről szól(jon) a történet?

Végül is kiről-miről szóljon tovább a történet? Csaba testvér számtalanszor és számtalan helyen megírt munkájáról? Lehet-e a tíz küzdelmes évről elégszer írni? Miről szóljon ez a történet? Azokról a soproniakról, akik időt, fáradságot nem kímélve, nem elgondolkoztak a hallottakon, nem sajnálkoztak, nem "együttéreztek", hanem egyszerűen: cselekedtek? Kiről szóljon a történet? A segítőkről, a munkásokról, vagy a dévai gyerekekről, akiknek sorsa "egyelőre" rendezett? Kiről és miről szóljon a történet? Az emberi oldalról felismert és elvégzett feladatról, az isteni oldalról adottról? A csodáról, vagy magáról a Csodatevőről?

Idén kezdődött el Déván a tizedik tanév. Csaba testvér levelet írt a neki munkával, anyagiakkal, imádsággal segítőknek.

"Még csak félúton járunk, de úgy gondolom, hogy a mögöttünk lévő tíz év csodája feljogosít, sőt kötelez, hogy Isten csodálatos művét, itt Déván, a szórványban, alázattal tovább építsük. Az Úr mondta a teremtés hajnalán, hogy legyen, és lett. Ennek a végtelen erejű, hatalmas Úrnak mi a gyermekei vagyunk. Általunk is akarja szép otthonná, szeretett hazává tenni Erdély földjét, mely most, sajnos csak szülőföldünk. De mely hazánk lehet, ha hittel kérjük, és kemény munkával építjük.
"…mindannyiunknak tudnunk kell, hogy nem érkezett el a pihenés, lazítás ideje. Sokszor nagyon erős a gonosz lélek jelenléte. Bennem is, körülöttem is…próbálja kilopni szívünkből a reményt, az egymás és a holnapba vetett bizalmat. Mindazt mi a lendületes haladásunkhoz erőt adhat, szárnyat bont. Folyamatos bűnbánattartással, csökönyös újrakezdéssel, talpon kell maradnunk. Istenbe vetett makacs hittel, keresnünk kell a Trianonnal látszólag zsákutcába sodródott életünknek a kiutját. Hiszem, hogy itt a szórványban is van remény, járható útja a dél erdélyi magyarságnak, olyan út, melyen érdemes járni nekünk, kiknek itt adatot élnünk. …Isten, akinek országát építjük elég hatalmas, hogy túlcsorduló mércével mindent megfizessen. Bízzunk az Úrban, s a szent kalandot és e csodálatos utazást, melyet nagylelkűen elkezdtünk, folytassuk, Istenünk karjai közt fejezzük be. Isten dicsőségére, népünk gyermekei javára, annak reményében, hogy Erdélyből újból tündérkert lesz."



- Tennünk kell a dolgunkat. Igaz? - kérdezte a levél elolvasását követően Dorosmai Erzsébet, aki a dévai árvákon segítve, tettével azóta is folyamatosan nevel, hiszen tanítványai egytől-egyig megtanultak adni. A "szükséges-elégséges-fölöslegesen sok" egy életre szóló – manapság alig ismert és gyakorolt – matematikáját tanulgatják mindazok, akik egy-egy színes ceruzát, filctollat, könyvet, játékmackót hoznak még ma is. Megfogalmazni még nem nagyon tudhatják, de érzik, hogy eszközei lehetnek a több száz kilométerre élő gyerekeknek nyújtott segítségnek, abban hogy megtalálják önmagukban Isten csodaszép vonásait.

T.É.
(Soproni Ász-cyberpress)



2002. november 15., péntek 21:53


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület