CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 29., hĂ©tfĹ‘, Péter, Albert, Albertina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

A "megcélzott" parancs

Mt 22.34-40 Amikor a farizeusok értesültek róla, hogy a szadduceusokat is elhallgattatta, köréje gyűltek. Hogy próbára tegye, az egyik törvénytudó kérdéssel fordult hozzá: „Mester, melyik a főparancs a törvényben?” Jézus ezt felelte: „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez a legnagyobb, az első parancs. A második hasonló hozzá: Szeresd felebarátodat, mint saját magadat. Ezen a két parancson alapszik az egész törvény és a próféták.”

Nagyon sokoldalúan körüljárt részlet. Minden mondatát elemezték már, újat mondani csak a mindennapok gyakorlatában lehet, amikor egy adott, bizonyos esetben alkalmazzuk. A szeretet ugyanis - szemben a bűn unalmával - nagyon változatos. Bármennyire is "szűkszavú" a két főparancs, mégis megfogalmazhatatlanul sokat tartalmaz.
Az első összekapcsolódik a másodikkal, jelen valóságunkban egyik sem képzelhető el teljességben a másik nélkül. Szükséges hozzá a hit abban, hogy van értelme annak, amit csinálunk.
Bízunk benne, de nem vagyunk bizonyosak, hogy a második részleges megtartása az első nélkül lehetséges. Példákat tudunk hozni ezzel kapcsolatban pro és kontra, de mivel a valóság egészét nem ismerjük és így nem is ítélkezhetünk, marad a bizalom Abban, aki ismer minden körülményt, és ennek birtokában dönt.
Az első pedig hogyan teljesíthető önmagában? Az elvont szeretet olyan, mint az ennivaló gusztusos reklám-képe. Lehet gyönyörködni benne, áradozni róla, de vele nem lehet jóllakni, csak mellette éhenveszni.
"Mikor láttunk Téged, hogyan szerethettünk volna?" kérdezik az ítéletkor. A választ pedig ismerjük. "Valahányszor..." az emberekkel találkozunk, akik ránk szorulnak, Jézussal találkozunk. Nagyon "bezavar" ebbe a természetesen "értéken megvásárolt szolgáltatás", melyhez a Nyugat már annyira ragaszkodik, hogy nehezen tud mást is elképzelni. Én pedig azt tudom mondani, hogy ott is találkoztam a sorból és a szemléletből "kilógó" emberekkel. Azt hiszem, kezdik felismerni, hogy az embernek nem parancs a szeretet, hanem létszükséglet. Nélküle nem is lehet és kár is élni.
Ismét egy példa, hogy Isten előrelátóbb az embernél, és van, amire utólag jövünk rá, hogy a parancs az tulajdonképpen segítség az embernek maradáshoz.
Két szilárd támaszunk van az irányvételhez. Az első isteni. Kegyelem, mely erőt ad az elképzelhetetlenhez és Jézus előélt élete, mely nem kevésbé a lehetetlennek elképzelt határán húzódik.
A második a magunk szeretete. Egyfelől mérték, melynél nem kell feljebb mennünk a másiknál, az előbb említettnél. Ezt lehet irónikusnak nevezni, sőt használhatja bárki ugyanezen jelző erősebb változatait. Itt lehet vitatkozni azokon a kóros állapotokon, amikor valaki magát sem szereti, de az ép embernek mindkét megtanult mondat segítség a mértékben, a teljesség "megcélzásában".
- DI -



2002. október 25., péntek 19:16


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület