CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Oktatásról, iskoláról az Evangélikus Egyház országos felügyelője

Az egyházi iskolák értéket képviselnek
Oktatásról, iskoláról az Evangélikus Egyház országos felügyelője

Dr. Frenkl Róbert, a Magyarországi Evangélikus egyház országos felügyelője a Hunyadi János Evangélikus Iskola sportlétesítményének avatóünnepségén járt Sopronban. Ez alkalommal kérdeztük.

- Hogyan látja Ön ma az egyházi iskolák magyar tanügyben betöltött szerepét?
- Az, hogy már a tizenkilencedik századtól a polgári állam felismerte, hogy felelős a családokért, a gyerekekért és hogy állami feladat a közoktatás, gyökeres változást hozott a tanügy életében, hiszen volt olyan idő a magyar művelődés történetben amikor a Lutheránus Egyház volt a legnagyobb iskolafenntartó.
    Azt hiszem, hogy az a normális, ha az állam a legnagyobb iskolafenntartó, amely helyzetben az egyházi iskolák szerepe minőségivé vált; az egyházi iskolák feladata az, hogy a sokszínű iskolarendszerben értéket képviseljenek, és mindenképpen minőséget nyújtsanak. Nem elit iskolákról van szó, hanem minőségről, amely mögött az a gondolkodás áll, hogy mindenki – tanár és diák egyaránt – a képességei szerint a maximumot nyújtsa. Minden egyházi iskolának van valami sajátossága – a matematika, a nyelvoktatás, a történelem, a magyar, vagy más tantárgyak hangsúlyosabb oktatása – de mindenképpen egy minőségi értéket kell képviselnie az adott település, vagy az ország iskolarendszerében.

- Ön szerint szükséges-e egy egyházi iskolának az önkormányzati, vagy állami támogatottsága?
- Ma egy sportpályához hasonló objektum sokcsatornás finanszírozással valósulhat csak meg. Az állam, az egyház, vagy akár az önkormányzat együttes összefogására van szükség, amelyben fontos, hogy egység legyen.

- Hogyan látja a keresztyén egyházak szerepét a mai társadalomban?
- Az egyháznak egy, a megszokotthoz képest másfajta, segítő gondolkodást kell képviselnie ebben az önszerető, önmegvalósító társadalomban. Talán legjobban a mentálhigiéniás kultúrához tudnám hasonlítani, de az sem egyházi privilégium; a segítő gondolkodás az egyház egyik feladata, a segítő szeretetnek a gyakorlása azok a  leszakadt rétegek irányába, amelyek mellett a többségi társadalom elnéz, vagy közömbösen elmegy. Az egyházaknak saját tagjaikon keresztül segíteniük kellene a rászorulóknak. Ha igaz lenne az a népszámlálási adat, amely szerint a népesség hetvenöt százaléka valamilyen egyházhoz szorosan kötődik, akkor nem ilyen lenne a társadalom, mint amilyen.
Tehát azt kellene elérni, hogy aki még valamennyire formálisan kötődik az egyházakhoz, az lélekben is kötődjék.

- Aktuális-e a Biblia üzenete a mai társadalomban?
- Hiszem, hogy ma is hitelesek azok az üzenetek, amelyeket a Szentírás közvetít. Ha megnézünk egy science fiction filmet, akkor a csúcstechnológia korszakában, egy űrutazás alatt is azonos problémák vetődnek fel: a szeretet, a szerelem, a boldogság, a boldogtalanság, a halandóság. Tehát, ezekről az örök kérdésekről szól az élet, és ezekről üzen az egyház. A mai ember is halandó ember és szüksége van az élet gondjaival kapcsolatos Üzenetre. Az jelenti a vízválasztót, hogy az ember a pénzt eszköznek, vagy célnak tekinti-e, hiszen a pénz lehet az élet humánusabbá tételének eszköze, és önmagában az anyagiak is jelenthetik az élet célját.
Azt gondolom, hogy az emberek számára az élet célja és értelme ma is a szeretet, a szerelem, a barátság, azok az értékek, amelyeket nem lehet pénzzel megvenni.

Jankovits Béla esperes, Rajnai Károly iskolaigazgató és Frenkl Róbert országos felügyelő 
a Hunyadi János Evangélikus Iskola futópálya avatóján

- Az egyházi iskolákba több felekezet diákjai járnak. Hogyan tapasztalja, az ökumene hogyan valósul meg a történelmi egyházak között?
- Ez egy érdekes folyamat. Néha úgy érzem, hogy az egyház vezetésében erősebb az ökumene és a hívek között gyengébb, néha meg úgy, hogy a hívek előttünk járnak és ők közelebb vannak egymáshoz. Tény, hogy az ökumenizmus mindenképpen egy megállíthatatlan folyamat. Azt keressük, ami összeköt és nem azt, ami elválaszt.

- Ha teljesülhetne egy kívánsága, az mi lenne?
- Éppen amikor Sopronba készültem, az oktatás minőségére gondoltam. Az egyházi munkámban is az oktatás támogatását tartom a legfontosabbnak.

Tóth Éva



2002. október 10., csütörtök 21:24


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület