CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. szeptember 21., szombat, Mate, Mirella napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Ezeregyév - ezúttal a Barlangszínházban
 
    Két, pótszékes-teltházas előadáson mutatta be Ezeregyév című produkcióját az ExperiDance Román Sándor vezette társulata a fertőrákosi Barlanszínházban.
    A rekord nézőszám már magában hordozta a sikert, annál is inkább, hogy Sopronban az Ünnepi Heteket megelőzően kétszer is bemutatta az együttes a showt.

    Mert a magyar néptánc sokat emlegetett és sokak által ismert hagyományai ellenére az Ezeregyév akrobatikus táncelemeiben, fény- és látvány-orgiájában, a hol korhű, hol elvontan jelzés-szerű, de mindenképpen pazar jelmezeivel, a diszkosított-rockosított zeneszámaival elsősorban szemnek és fülnek szóló szórakoztató show-k sorába illeszkedik.
    Mint ilyenben, a "story" a Föld teremtésétől indított (?) magyarság ezeregyegyéve, ami akár allegorikusnak is felfogható, mint ahogyan az egész előadás – a teremtett világ – a jó és a rossz közötti folyamatos csatának az erőterében halad az időben.
    A magyar történelem több eseménye – 22 képben – elevenedik meg Román Sándor sajátos táncvíziójában – sajátságos román-sándoros megfogalmazásában –, amelyet, ha show minősítéssel illetünk, akkor a maga nemében egyedülállónak is mondhatunk.
    Egyedülálló a produkció abban, ahogyan az erdélyi, dunántúli, gyimesi táncokat akrobatikus táncelemekkel ötvözi, és egyedülállóan merész abban, ahogyan  a hagyományt a diszko- és rock-stílussal elegyíti, egyértelműen ez utóbbi javára, – pontosabban – érdekében.
    Román Sándor táncalkotói erőssége a briliánsan kidolgozott és a társulat által végrehajtott – koreográfia és fejlett gesztusművészet jellemezte – dramaturgiában valósul meg, amelyet felerősítenek a  zeneválogatások és a bemutatott korokhoz "illő" adaptációk. Adaptációk – s nem csak zeneiek – amelyek a precízen megrendezett show-jelleg szolgálatában állnak: például a török hárembe hurcolt magyar lányok román népdalban kifejezett keserve ugyanúgy show-elemnek minősül, mint ahogyan a térítés apáca-jelenete, a fáklyás táncok, a lassúbb és gyorsabb ritmusok váltakozása, vagy a stílusok váltakozását felerősítő úgynevezett intelligens lámpapark használata.
    Volt arra példa, hogy némelyek emelkedettségtől féltették a produkciót, mint ahogyan arra is, hogy a magyar hagyománytisztelő néptánc sajátságos megnyilvánulását látták a Román Sándor vezette ExperiDance – 2001-ben Európa Magyar Táncdíját elnyert – produkciójában, sőt, volt olyan is, aki a jelenetek történelemhűségét (?) kérdőjelezte meg.
    Végső soron egy egész estét betöltő, fergeteges tánc: koreográfia, jelmez, fényeffektusok, zene alkotta látványos show.
    A műfaji meghatározás egyértelmű, pontos, ami egyúttal lehetőségeit, eszközeit, célját, célcsoportját is meghatározza; és mint műfaj: divatos, látványos, szórakoztató, keresett, sikeres.
    Az Ezeregyév, pedig – történelemmel és néptánc-elemekkel együtt, ellenére, vagy ürügyén  – de mindenképpen a közönség igényei szerint alakítottan, minden szempontból profi.


 



2002. jĂşnius 26., szerda 22:20


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület