CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Hogy ne vejszenek el a régiek…Ferenc Éva népdalénekes kincsekről, múltbanézésről, ajándékokról...

Hosszú utat járt be Ferencz Éva
Az 1977-ben a Színház- és Filmművészeti Főiskolán diplomázott színész, budapesti és vidéki színházakban jelentős prózai, operett- és musical-szerepeket, a hét éves ausztriai német nyelven művelt színészmesterséget követően: 1988-tól a néphagyomány mezsgyéjére vetődött, annak is egyik leggyönyörűségesebb szigetére, a szakrális néphagyomány világába.

Élete legnagyobb ajándékának tekinti, hogy Erdélyi Zsuzsanna útitársa lehet.
2002. május 8-án a soproni Erdélyi Kör meghívására Magyarok énekei című műsorát adta elő. Eddig megjelent CD-ivel – Világ békessége (Karácsony)-1977; Világ váltságáért (A Nagyhét költészete a néphagyományban; Archaikus népi imádságok, Mária-siralmak)-1998; "Idvezlégy bódog Szent István Királ!" - 2000. augusztus 20.; Tündérvilág (Szigetköz-Rábaköz; Timaffy László köszöntése)-2002 – a múltba vesző, kincseket rejtő, gazdag lelki világ feltárásán, a kincseker rejtő sziget ismertté tételén fáradozik. A művésznő ajándékot is hozott az Erdélyi Körbe: egy sokszorosítható/sokszorosítandó verset, amelyet mi is továbbadunk mindenkinek, aki úgy gondolja, hogy az "hasznára lehet."
Az előadás után egy kis ideig még elbeszélgettem Ferencz Évával: népköltészetről, földi és égi kincsekről, hitről és ajándékról. Az én kérdéseim – miután teljesen fölöslegesek – ezúttal a cikkből kimaradtak. Úgy vélem, hogy a lényeg a válaszokban van.

Régi írástudatlan eleink szent felelőssége.
- Régen a gyermekek a nagyszülőkkel aludtak. Addig el nem aludhatott a gyermek, amíg el nem mondta azt az imádságot, amit a nagyanyja tanított neki. Így maradtak fönn a régi imádságok, és így öröklődtek – drága kincsként – , mert addig nem is halhatott idős ember sem meg nyugodt lélekkel, amíg át nem adta, mindazt amit ő is úgy tanult a nagyanyjától és amit neki szent kötelességből át kellett adnia.

"Kimondhatatlan értékű kincsre leltem"
- Az elején "öntudatlanul" énekeltem a balladákat. Mindent, ami megtetszett és ami jól állt, s aztán minél többet megismertem belőle, annál jobban belemélyedtem a megtalált csodálatos világba. Rácsodálkoztam, arra, hogy az énekek nem csak úgy vannak, hanem mindnek oka van; annak, hogy hogyan születik, s miből…
Kitárult előttem egy-egy életforma, egy-egy tájnak a szokásai és akkor a egyszer csak eljutottam a szakrális néphagyományokhoz, felfedeztem a csodálatos kultúránknak eme részét. Az archaikus népi imádságok egyben gyönyörű nyelvi emlékek. Az Ó-magyar Mária siralom nyelvén szólnak hozzánk. Az ember ezeket hallgatva, énekelve elképzelni, ahogyan ül az az asszony az eleink közül, a szobában és imádkozik csendben. Mert ezek elsősorban nem templomi imák. Nagyon sok régi hitvilági elemeket is őriznek és szakralizálnak is egyben; mint az a regölés is, amit énekeltem: Szállj le e házra Szentlélek áldása, seregében, sokában, szárnyas angyalával, haj, regö-rejtem…
Ez egy kincsesbánya, tele több száz év megmentett nyelvi, lelki emlékeivel. Sajnálom, hogy nincs még egy életem, mert akkor néprajzot tanulhatnék, s nem csak ismerném, de sokkal alaposabban tudnám is mindezeket.

"Múltbanézés ez, amit én csinálok"
- Mert nem kizárólag a néphagyományból merítek, hanem az írott, írásos emlékekből, a kódexekből, hiszen a Szent István lemezemet, amikor elkezdtem, csupán tiszteletadásból is nagy vágyat éreztem arra, hogy a korabeli írott műveket is elolvassam és használjam. Olyan csodálatos magyar szerzők vannak, akik mégha latinul is írtak, de mind magyarok voltak és magyarként éreztek.
Arra gondoltam, hogy ezeket összegyűjtöm, s akkor az iskolákban a diákoknak ezt élővé teszem, hogy tanuljanak belőle, hiszen minden megtanulható és megszólaltatható. Olvasni, hallgatni is jó ezeket, de a legfelemelőbb élményt az adja, ha ezeket megtanulod és ha mondod, énekeled.

"Lehozza az égieket..."
- A dalba foglalt imádság lehozza ide az égieket és minden megváltozik közben benned és körülötted. A Mária-siralomban az aki énekelte, kiénekelte, kiimádkozta az ő saját fájdalmát is. Ezért jártak búcsúba a régiek; letették a Szűzanya lába elé a fájdalmukat, szenvedésüket és újból bírták még egy évig… nem jártak pszichológushoz.
Amikor már túl vagy azon, hogy megtanultad magát a szöveget és a dallamot, akkor az, amit megtanultál kezd megajándékozni téged. Valami olyan folyamat indul az emberben, örvendezés, imádság, fohász, a jóakarás, a jó előhívása, a baj távoltartása, az áldáskérés az égiektől, Istentől, Jézustól, Máriától, ami nem hagy senkit érintetlenül, azt sem, aki hallja. Olyan erő van benne, ami mindenkire hat.
Ilyen alkalmakkor egy-egy est után feltöltődöm. Nem fáradok el. Lehet, hogy a hangom, egy kicsit elfárad, de még tudnék énekelni. És úgy tapasztalom, hogy a hallgatóság között kialakul egy olyan erőtér, amit létezőként érezni lehet, megmagyarázni már nehezebb.

"Amit az elmúlt ötven év művelt az emberekkel…"
A kiszikkadt lelkek, olyanok mint a szivacs… Ránézek a könnyes szemekre, az arcokra, látom, hogy valósággal a hallgatóság is felemelkedik. Ez a lelki kenyerünk. Szükség van erre a mai világban.

Eljuttatni a kincset, azokhoz is akik ezt nem keresik
Ez az én gondom. El kell menni az iskolákba. Magyarok énekei: ebbe sok minden belefér: Magyarok Nagyasszonya, Szent István király, Szent Imre, a Szigetköz, Rábaköz, Erdély népdalai, balladái, meséi;  Budai Ilonával, Kobzos Kiss Tamással együtt adom elő, de akár egyedül is, ha úgy hozza a sors. Szép szövegek ezek, jó hallgatni és, ha a gyermekek az iskolában élményként élik meg, akkor talán meg is tanulják.
Kaptam visszajelzést arról, hogy már játszák is történelem, és irodalom-órán Szent Istvánkor. Nagy szükség van olyanra, aki nagyon okosan, valamiféle hidat képes építeni és azon eljuttatja mindezt a kincset a hit nélküli emberekhez.

Zengjen a múltunk
- "Hogy ne vejszenek el a régiek." Ezt így mondta nekem egy csángó asszony.
A leírt anyagok, amiket sokan gyűjtöttek ott vannak alvó betű formájában a könyvekben. Azokat föl kell kelteni, azokat életre kell hívni; énekelni és mondani kell, hogy zengjen a múltunk.
A jövőnk miatt fontos a múltunk. Sokkal szebben beszéltek régebben, eleink, mint mi, a mai világban. Én azáltal, hogy ezzel foglalkozom, észreveszem magamon is, hogy a régiek dalaiból, imáiból, balladáiból tanult szófordulatok vissza-vissza jönnek. Ha csak szebb és mívesebb lesz a beszélünk a néphagyomány eme kincsei által, már az is sokat jelent, de ha még a lelkisége is megérint, akkor tapasztalhatjuk azt meg, amit egyébként sem megszerezni, sem megtanulni nem lehet, ami maga a hit.
 

És az ajándék:
 

KÖNYÖRGÉS

Uram!
Nem magamért imádkozom. 
Ez a legnehezebb imádság. 
Nagy terhem van. A népemet hozom. 
Már meginognék, mint a nádszál 
de erőt önt belém a bizalom. 
Láncszem vagyok. 
Velem imádkozik a népem. 
A magyarok a földön és az égben. 
A láncot tartják erős angyalok.
Imádkozik az ország. 
Hozzád emeli, Isten, e nép arcát 
és szined előtt könyörögve ellép, 
Uram! 
Az egyetértés nagy kegyelmét 
add meg nekünk, add meg nekünk 
Legyen az mindennapi kenyerünk. Amen.


 
Az erdélyi egyházmegye egyik legkiválóbb és legképzettebb költő-papja, a jövő reménysége, ERŐSS ALFRÉD volt, aki a Teológia Kolozsvárra helyezésekor professzorként Kolozsvárra, majd a második bécsi döntés után ismét Gyulafehérvárra került. 
ERŐSS ALFRÉD tanulmányait Rómában, a Gregorian egyetemen végezte, ott doktorált. A Collegium Germanicum-Hungaricumnak volt a bentlakója, de még mielőtt ezekre a tanulmányokra kiküldték volna, jeleskedett a Pásztortűz és más folyóiratokban cikkeivel és gyöngyszemenként összeválogatott szavakból szerkesztett remek, egyszerű költeményeivel. 1948-ban a pápai nuncius püspökké szentelte a bizonytalan helyzetben. Ettől az időtől kezdve feltűnt azzal, hogy mindenkivel, a legegyszerűbb emberrel is barátkozott, sőt kereste mindenkivel az ismeretséget, belevegyült ártatlan szórakozásokba, a legegyszerűbb ruhákban járt, bár volt jobb öltözete is. Tudta, sejtette a sorsát. 1950-ben, talán magát a betegségét is érezte a szüleihez ment látogatóba július hónap legelső napjaiban és július legutolsó hetében egy Aranyosgyéresről Gyulafehérvárra érkezett pap mondotta el, hogy ERŐSS ALFRÉDot a mentők agytumorral beszállították Kolozsvárra. Az egyik akkori teológiai tanár azonnal felutazott Kolozsvárra, de már nem tudott vele beszélni, mert akkor már az édesanyját sem ismerte meg. Így halt meg tehát Kolozsváron, nem a börtönben. Kolozsváron a papság összegyűlt, felravatalozták a Szent Mihály templomban. Szüleinek az volt a kívánsága, hogy a papi zsolozsma, a temetési szertartás és a szentmise elvégzése után vigyék Tordára. Ott történt a temetése nagyon kevés számú hívek részvételével, mert a temetés megrendezésére nem volt idő és nem volt alkalom. Akik utána maradtak úgy ítélték, hogy gondviselésszerű volt a halála: Isten különös kegyelme az ő életszentségéért, mert meg akarta kímélni az ő nagyon, nagyon súlyosan beteg szervezetét a börtönnek akkori hallatlan nyomorúságaitól.
ERŐSS ALFRÉDnak 1912-bcn Kolozsvárott, „Székelyek dicsérete” címmel jelent meg második verseskötete. A nyomtatott ajánlás szövege a következő: „Ajánlom DOMOKOS PÁL PÉTERnek igaz szeretettel” A könyvecske egyik legszebb költeménye a Könyörgés.



2002. május 13., hétfő 23:08


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület