CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Emelkedett Lélekkel, apostoli elhivatottsággal 1.

    A Sopron Szálló konferenciatermében április 3-án megtartott Szokolay estet bátran nevezhetjük számadásnak, zenei részletekkel megerősített meditációnak, a zene és az irodalom bűvöletétől átitatott újhumanista vallomástételnek, vagy a múltból a jövőbe hídszerűen ívelő termékeny alkotóélet nagyvonalú összegezésének - írja Nagy Alpár a Szokolay-meditációról a Soproni Napló hetilapban megjelent méltató írásában. A kortárs zenetudós Magamat sohasem méricskéltem című írásának eredeti változatát, ezúttal a cyberpress olvasói azt teljes terjedelmében, egymást követő 3 részben olvashatják.


Szokolay Sándor Kossuth-díjas zeneszerző és Nagy Alpár, a cikk szerzője

    Már nyolc éve közöttünk él, betegségekkel dacolva fáradhatatlanul dolgozik, alkot, s termékeny itteni periódusát “a Teremtő Isten becses ajándékának” tartja, s neki naponta hálát ad ezért. Lényéből sugárzik az élet igenlése, a kételymentesség, az örökkévalóság hitből csörgedező bizonyossága. Művészi zárszámadásának lényegét vallomásszerűen saját maga megfogalmazza: “Magamat sohasem méricskéltem, ha befejezetté és múlttá válik életem: megméri majd az idő. Azzal sem foglalkozom, hogy kik mögött vagy kik előtt járok. Az izgat, hogy mindig a saját utamat járjam!”

    Együtt gondolkodik Illyés Gyulával (Számadó): “Őszül hajam, mélyülnek a redők, több egyre körülöttem a fiatal, vakoskodván érzek szomjú erőt, legyek a legmesszebb látó magyar!”

    Ifjúi tűz, férfiúi hit járja keresztül-kasul az idei tavasz utáni felfokozott vágyakozását? érzi a jelen fontosságát, és azt, hogy a jövőért tenni kell, a jövőnek elibe kell menni. Szeretné virágzónak, teljesebbnek látni a nemzetközösség életét. Hite szerint tehetségünket kölcsön kapjuk: életünk végéig a miénk, kötelességünk véle jól sáfárkodni. Az ő világában minden dolgok értelme a szeretet, mert az “visszavezet a közös forráshoz: a szülőkhöz-szülőföldhöz, családhoz-nemzethez, az emberek szeretetéhez, ami együtt a haza szeretete!” “Szeretem, hogy magyarnak születtem, s ezt minden tevékenységemmel szeretném kifejezni! Mindennap újra kezdem... mert nincs jobb megoldás! Tehetséggel, tudással élni, ha nehezebb is: érdemes...”-írta.

    A békési szülőföld szépsége, lakóinak szívóssága beépült génjeibe. Akarata, tehetsége, tudása a kunágotai kisiskolától – Orosházán, Békéstarhoson át- a budapesti Zeneakadémiára, Farkas Ferenc mesteriskolájába vezette. (“Az élet élménye csőstől rámszakadt...”) A zeneszerzői diploma megszerzése után, 1958/59-ben, nagy feltűnést keltett A Tűz márciusa című, Ady-versekre szerzett oratóriumával. A fiatal Szokolaynak már akkor életre szólóan fontos volt ez az eszmei-szellemi találkozás, s ebből legjobb műveinek egyike született meg. A lázadó Ady-versek fölkavarták. Sikeres-merész vállalkozása példa nélküli volt a magyar zeneművészetben. (Zenehallgatás: az op.18-as számú oratórium IV. tétele, Csata-kép) Ady Endre után a versíró (!) Bartókhoz fordult: 19. opuszában kantátát komponált “Világok vetélkedése” címmel. (Bartók a Világok vetélkedése c. népballada nyomán írta a változatot). Napkelet, napnyugat, fényes dél országainak hiú vetélkedése “semmire se való”, csakis az ember teremtő képzelete, alkotni tudása lehet minden világ, minden ország előbbre jutásának feltétele. “Ki szebbet teremt, elsőség is azé” – hangzik az isteni bölcsesség. Mű-vészi alapállás, politikai hitvallás ennek a műnek a megírása Szokolay Sándor részéről az ötvenes évek második felében, a hatvanas évek fordulóján, nyílt sisakkal vállalván a bírálatot, a megmérettetést.

    Életének, művészetének második csúcspontját, az óriási hazai és világ-sikert hozó Vérnászt (op.26) logikusan és szükségszerűen a táncjátékok és az oratorikus művek oldaláról érte el 1964 októberében. (Zh.II. felvonás záróképe: teremtési jelenet, részlet)

A Hamlet (op.31,ben.1968) tizen-kétfokú technikával megírt filozófiai dráma, mely a kibogozó, meggyőződő, leleplező dán királyfit állítja központba. (Zh.I.felvonás: tróntermi jelenet, Hamlet és Gertrud dialógusa)

Nagy Alpár



2002. április 14., vasárnap 16:09


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület