CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Fény és víz

Vasárnap, március 17-én nyílt meg d.u. 3-kor Dr. Korzenszky Richárd OSB tihanyi perjel fotókiállítása a fenti címmel a Soproni Katolikus Konvent Bán János Katolikus Közösségi Házában. Az alábbiakban a megnyitó szövegét közöljük, és a kiállítás megnyitójának néhány képét láthatják Pluzsik Tamás jóvoltából.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves barátaim!

Remélem nem olcsó szójátékként fogadják e tudatosan szubjektív tárlatmegnyitó alapgondolatát, s ugyanolyan komolyan veszik át, mint ahogyan azt én - az ünnep biztos megélésében - nyújtom önök felé. E képeket és gondolatokat az örökkévalóság pillanatait előélő szerzetes ajánlja fel Önöknek és nekem, akik a pillanatok örökkévalóságát kapjuk az önajándékozó nyitottságon keresztül.
Nem az első és nem a második sorozata ez az alkotó képzeletnek, melyben itt, a Soproni Katolikus Konvent Bán János Katolikus Közösségi Házában Andrássy Péter és kedves felesége, Mariann jóvoltából gyönyörködhetünk. Szerencsére érvényes a képek egészére is a minden művészi kiállás kockázata: az alkotó ritkán látható tiszta portréja rajzolódik ki, bensőjének legrejtettebb viszonylatait jelenítik meg a falon sorakozó természetfotók. Ha úgy tetszik: a fény és a víz látványa leképezésének művészetében, de már a válogatásban is az alkotó önarcképét, emberi létének vázlatát kapjuk egyben.
Ez a tény a magyarázata egyben annak is, hogy a miért nem hat ránk sokszor a puszta technikai tökéletesség, a fotómasinák csodálatos, de izolált technikai teljesítménye, míg esetleg egy botladozó képi kiáltás tartósan megragad a bensőnkben, talán kiirthatatlanul. Most ezt a csendes, de határozott felszólítást, ezt a kivételes alkalmat kínálom önöknek a valóság pillanatainak birtoklására.


E képekben Dr. Korzenszky Richárd bencés szerzetes, tanár, tihanyi perjel mond el valami fontosat mindannyiunknak arról, amit ő közösségben és egyszemélyben már megtapasztalt, s melyet jelentősnek tart annyira, hogy a tulajdonlás bőségében most megossza velünk. Nem is kell jellegzetes hangját hallanunk, a mondat alakításával együttfutó szóformálásait követnünk ahhoz, hogy mégis az ismert hanghordozás, az eszmélő, meg-megálló elmélkedés ismétlődő szavai visszhangozzanak bennünk. A képek - íme talán a titok része! - ugyanis legalább annyira eszmélők, rácsodálkozók, mint amennyire esztétikusak.


Richárd atya fotóiban ugyanolyan felhívó, egyéni a hang, mint az egyénnek vagy közösségnek szánt hangos-hangtalan gondolatokban, imákban. Eszközhasználata éppen csak fénnyel, síkba vetített formával és színnel egészül ki, de az irány, a mondandó ugyanaz; nem is lehet más.
Ahogyan a képek szorosan kötődnek a kiállítás címéhez - mint szertehajló csokor, mint a tűzijáték kibomló csóvája -, egy és azonos pontból indulnak, hogy ugyanannak a valóságnak sok-sok teremtő árnyalatát asszimilálják, annak sokirányúságát, befogadó, s ezáltal gazdagító erejét demonstrálják.


Két asszociációt ajánlok a képek közötti sétához érdekes és talán tanulságos valóságalapú gondolatpárosításnak.
  • Az egyik: a fotográfiák többjére is illik a megállapítás: a teljes tisztaságba, az éles tökéletességbe Korzenszky atya sokszor belekomponál egy-egy eltérő részletet, mely ahelyett, hogy az egyensúlyt megbontaná, a mozgásterünket otthonosítja a képben, közelebb hozza tökéletlenségünkhöz a teremtés mindenben megbontott, bennünk mégis egységbe tömörülő látott részét.
  • A másik: amíg a magyar tenger fölé emelkedő halom a két toronnyal megszenteli a körülölelő vizet és az azt körbejáró fényt, úgy visszafelé, a jelen látványának percepciójában visszahat az áldás - Isten itt sem marad adósa az embernek.
    Egy oldalról a mértéktartó merítés látható a teljes, de a másodperc törtrészéből álló képiségből, az intellektualitásból és legbenső feldolgozottságból, másrészről, materiálisan pedig még a fényképezőgép támaszkodó statívjának helye is ott húzódik szinte érzékelhető eszközként az alkotó eszköztárában, hogy megóvjon a deizmus gondolatától, s egyben akaratlagosan hívja a szemlélőt a Római levél gondolataiban való elmélyedésre. Tartalmazza a képi megformálás minden tudatos momentumát (a mondanivaló megfogalmazását, képi eszközök keresését, majd használatát) az érthetőség, mint eszköz elérésére.


    Korzenszky Richárd biztos kézzel válogat a szóban végképp nehezen megfogalmazható, igazán csak az érzékek, esetleg csak a szellem útjain ható komponálási egységek között. Szerencsémre nem tisztem és feladatom, hogy ezek sorát, arányát meghatározzam, de ezen eszközök aranymetszésbeli eloszlása, alázatos használata nyilvánvalóan a siker egyik forrása.
    Eszköz-lét, evangéliumi szemlélet. Ma, amikor sokan és sokszor beszélnek erről a feladatról, valóban aktuális, hogy a városi vagy a természettől képletesen is messze élő embernek - akinek vagy nem adatik meg a természet a maga ilyen mindennapos varázslatában, vagy "antennája" nincs a pillanat adekvát megragadására - része lehessen ugyanabban a napi kis csodában, ami a szerzőnek, íme, megadatott. Közvetítés, evangelizálás, mely a szépség megfoghatatlan konkrétumában, a bizalom és a meggyőződés örök kétkedő, de rendszeres, folyamatában békét találó hitében adja át a látottakat. "Én ezt megtapasztaltam, ismerd meg te is!"


    Messziről indul ez a természetszeretet és -tisztelet. A gyermekkorból, a nevelés és önnevelés, a gyermeki nyitottság alapvető élményéből, az alkotó- és közlésvágyból, melyet időben és térben az emberi kifejezési eszközök soknyelvű használata, a rácsodálkozás örök-fiatal ártatlansága az eszközkereső meghívottság tudatával együtt hajt, hogy a célt, a tolmácsolt Végső Okot ily módon is megközelíthesse és mások számára is hozzáférhetővé tegye.
    Út is tehát ez a sorozat, melynek kapujára a vernissage nagyon szerényen csak rámutathat, de azt mindenkinek saját magának kell kinyitnia. Aktivizál ez a képi anyag, a passzív szemlélő előtt ugyanis szemérmes hallgatásba burkolózik, csak külső tökéletességét és pillanatnyiságát mutatja. Bár szép ez önmagában is, de csak a kérdező, elmélkedő, az őszinte kereső előtt nyílik meg teljességében, aki titkáról faggatja.


    E képek együttese a realista optimizmus forrása és tolmácsolója különösen húsvét havában, amikor a természeti környezet együtt lélegezve a liturgikus év történéseivel, illatában, fényében és változásában éppen úgy segít a figyelmes szemlélőnek a mysterium fidei (a hit titka) megtalálásában, mint bármi más, amit Rá mutató eszközként felhasználunk.

    Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Bíztatom önöket. Nyissák ki a kaput, tegyék meg félelem nélkül azt a bizonyos lépést az alkotó eredeti szándéka szerint! Íme, a kiállítás, Korzenszky Richárd világa, minden Teilhard de Chardin-i "évre-járó", minden kereső előtt már nyitott!

    A kiállítás április 14-ig tekinthető meg húsvét kivételével szombat-vasárnap 10-16 óráig.
    - DI -
    Fotó: Pluzsik Tamás



    2002. március 17., vasárnap 20:53


    címlap zóna archívum




  • © 1999-2007, Internet Sopron Egyesület