CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 16., kedd, Csongor napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A keresztény etikáról

"Az ember etikus lény." Ezzel a címmel hirdette meg a Keresztény Értelmiségiek Szövetségének Soproni Csoportja február 23-án 16 órára a Jezsuita terembe Farkas István OSchP-nak, a Kecskeméti Piarista Gimnázium tanárának előadását.
A terem megtelt érdeklődőkkel, akik közül sokan az Orsolyita Iskola és Gimnázium tanárai voltak. Ők már hallották Farkas István atya előadásait szakmáról és kereszténységről: tudták, hogy mit várhatnak az országszerte jól ismert előadótól.
Ha bárki is valamiféle "engedményt", "modern nyitást" várt volna az előadótól, annak csalódnia kellett. A matematikatanár kérlelhetetlen szigorúsággal, pedagógiai következetességgel, ugyanakkor sok helyütt humoros "betétekkel fűszerezett" előadása a keresztény-katolikus etika és erkölcstan - amennyire lehetséges ez - jó másfél órás összefoglalójának bizonyult.
Bevezetőként végigvezette a hallgatóságot az ember történeti meghatározásain, melyeket, mint annyi minden mást a filozófiai gondolkodás történetéből vett szemelvényekkel világított meg.
Az embernek, mint etikus lénynek létfeltétele a keresztény gondolkodás szerint az Istentől kapott szabadság. Mirandolától kölcsönözte az előadó a gondolatot, miszerint az ember középre helyezett lény, aki felemelkedhet, de le is süllyedhet. Az állatvilággal ellentétben fejlődésének és cselekvéseinek nem az ösztönök szabnak határt, hanem a nevelésen és önnevelésen át válhat szabaddá. Miután az előadó szembeállította a szabadságot és a szabadosságot, valamint rávilágított az etikában az emberi felelősség szempontjára is, rámutatott Krisztusra a kereszten, mint a legszabadabb emberre. Az embert, a felfele néző (antropos) lényt az Isten által rendelt célnak mindennél fontosabbnak tartása teszi ugyanis nemessé vagyis etikussá. (Többször is Szent Ágostontól citált az előadó, akkor is, amikor ide vonatkoztatva idézte: Krisztust nem a szegek tartották a kereszten, hanem a szeretet.)

Előadásának második részében Farkas István az európaiság tartalmát elemezve mutatott rá annak történeti és szellemi tartalmára: a görög filozófiára, a római jogra és a kereszténységre. Államiságunk tartalmát is ez határozza meg mindamellett, hogy az abszolút értékeket tartjuk követendőnek és az értékek hierarchiájában valljuk az abszolút létezését, melyek a szép, az igaz, a jó és a szent. Amikor az europaer jogállamiság az abszolút értékeket helyezi előre, akkor például a szabadságot az igazság mögé teszi, s állampolgárainak mindig annyi szabadságot engedélyez, amivel nem élnek vissza - mennyire aktuális és sok tekintetben még követésre váró elvek ezek jogalkotásunkban egy olyan környezetben, ahol sokan nem a törvény szellemét, de kiskapuit keresik-keressük!

Az előadás harmadik, egyben befejező részben a piarista tanár hét olyan tulajdonságot, ha úgy tetszik erényt sorolt fel, melyek az etikus magatartás tartalmai.
Elsőként említette az egyéni értékmutató és közösségteremtő alázatot, ezt követte a szabadság megélésének módja, a hűség (az egyéni és társadalmi életben). Ide tartozik még az ember "ingyenes előlege", a bizalom és a tudatos választáson alapuló engedelmesség.
Mindenki számára titok a szenvedés értelme. Ha azonban ennek nem tudunk pozitív értelmet tulajdonítani, sok alapvető kérdésre nem lehet válaszunk. Nem nélkülözhető tartalom a tapintatot és tartást sem nélkülöző őszinteség. Befejezésként, hetedik tulajdonságként fejtette ki az előadó a megbocsátást, mely a Miatyánk kérései között, feltételes módjában már megkapta az isteni szándékot, minden megbocsátás kölcsönösségét.

- DI -



2002. február 24., vasárnap 15:19


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület