CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 16., kedd, Csongor napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

 

Rejtett utak - Szabó Ábel fény-karcai az Erdélyi Házban

    Szabó Ábel Erdélyi Házban kiállított műveinek főszereplője a fény. Munkái egyfajta fény-kvarcnak, fény-hidegtűnek is tekinthetők; a barázdákat maga a fény teszi láthatóvá - hangzott el Kovács-Gombos Gábor soproni festőművész kiállításnyitó beszédében. 


Szabó Ábel és Kovács-Gombos Gábor a megnyitón

    Szabó Ábel munkáinak éltetője a fény - melyik művészeti alkotásnak nem az, kérdezhetnénk - de ez esetben a Rejtett utak a fény-karcok vonalai elsődleges fényforrásai közvetlen környezetüknek. Az Erdélyi Ház mindkét termének csupán a négy sarkában elhelyezett - nem a műre irányítottan - gyenge, szórt fényű izzó mellett a tulajdonképpeni megvilágítást a művek maguk adják, ami által az egyik helyiséget zöld- a másikat kék fény árasztja el. A hangulat sajátságos és hatásos, de nem öncélú technikai játékról van szó. Kérdések, lehetséges válaszok a fénnyel írottan természetről – emberekről, állatokról – az érintetlenről és az ember által átalakítottról, és az ember és természet viszonyáról.

    Kovács-Gombos Gábor megnyitó beszédében három csoportba sorolta a képeket:
"Természeti táj feketében (szitanyomat) a mű aljára helyezetten találkozik a város perspektivikusan elforgatott lebegő térképvázlatával. Az utak, a háztömbök geometrikus rendje  fénylő, a természeti kép alul sötét tömegként jelenik meg. Minden konkrét: a város: Budapest, a térkép korrekt átirat, a tájkép valóságos fénykép raszteres nyomata a Fertő vidékéről. Melyiket válasszuk? Kell-e választanunk egyáltalán? Melyik az álom és melyik a valóság? A térkép absztakció ( a valóságról szerzett ismeretek vizuális sűrítménye), a tájfénykép a látott valóság szelekciómentes optikai rögzítése. Íme a valóság megismerésének két lehtséges  útja: a látott és a tudott egy művön való (nem mindig problémanemtes) megjelenítése.

Természeti táj alul, labirintus (perspektivikusan elforgatva) felül. A körkörös labirintusok konkrét labirintusok leképezései: Ravenna-San Vitale. A labirintus talán mint az ideális városmodell – az előző még konkrét növekvő, várostérképpel összevetve – egy ideális emberi lakóhelynek – a lélek lakóhelyének is – szimbóluma lehet.
    És a legutóbbi munkák: madarak szitázva, Fertő felett repülő sirályok, karcolt, perspektivikusan rövidülő fényfoltok sora mellett. A dolgok egyszerűsödni látszanak. Ez a világ a természet harmoniájáról beszél; alúl víz hullámzik, a fertő fénylik. Az emberi világot csak a geometrikus (körre és négyzetre egyszerűsített) fénysorok jelzik. Itt bizonyos monotónia felismerhető, míg a víz és a madarak változatossága a természet szabadabb világát idézi.
Idill?
    Vagy mégsem az? Hiszen a valóságban a sirály az égen fehérlő folt, itt sötét tömeg.Megfordult a természet is, vagy a mi világgal való viszonyunk változott meg?
A fiatal grafikus izgalmas kísérletének vagyunk a tanúi: kísérletnek, ami megpróbálja az embert a teremtett világgal kibékíteni."
 
    Szabó Ábel többízben is bemutatkozott már Sopronban. Két évvel ezelőtti plexi, szita és fénygrafika egy műven belüli házasítására tett, sikeres próbákozásait az Erdélyi Ház közönsége már láthatta. Az átlátszó üvegfelületre alkalmazott szita és a fény-karc ötvözéséből született Rejtett utak című munkái közül kettőt a legutóbbi, XVI. Soproni Őszi Tárlaton is láthattunk; a Festőteremben a bejárattól jobbra, a sarokban, olajmunkák, érmék, szobrok társaságában "érdekesnek és különlegesnek" titulálta az értők többsége a Fertő felett repülő sirályokat ábrázoló, fényforrásként "működő" képeket. Most, így az Erdélyi házbeli látványt - megfelelő fényviszonyok között  a teljes sorozat  - követően a művek által elért hatás említésre és figyelemre méltó,  két fontos tanulsággal szolgál.
    Egyrészt azzal, hogy a gyűjteményes tárlat azon erénye mellett, hogy átfogó képet, keresztmetszetet ad az éppen aktuális szempont szerint meghirdetett témában, technikában alkotókról, éppen a - sok-szereplős mivolta, a válogatás kényszere és korlátozott kiállítási felülete közötti összefüggés, a különböző habitusú alkotók révén - még a legnagyobb és leghozzáértőbb odafigyeléssel végzett rendezés mellett is –  rendelhet egymás mellé olyan műveket, amelyek egymást egyszerűen semlegesítik, jobb esetben – a fenti példánál maradva – az "érdekes és különleges" kategórába degradálják. (Nem is szólva arról, az esetről, amikor maguk a rendezők sem tudnak, mit kezdeni a művek egyikével-másikával). Másik tanulsága Szabó Ábel Erdélyi Házban látott tárlatának, (szintén az őszi tárlatra vonazkoztatva), hogy amennyiben a mű egyértelműen szerves része egy megbonthatatlan sorozatnak - márpedig Szabó Ábel képei esetében ez így van - akkor az alkotónak szintén tudnia kellett volna, hogy – irodalmi példával szólva – a novellának egy kiragadott mondata, mégha annyira jellegzetes is, nem adja vissza a teljes novella hangulatát. De mindez már a múlt, és annak örülhetünk, hogy ezúttal az Erdélyi Házban a Rejtett utak teljes sorozata helyet kapott.
    Kétségtelen, hogy a soproni közönség számára inkább szokatlanabb technikájú, mint ábrázolásmódú a jelenlegi tárlattal, a még igen fiatal és tehetséges Szabó Ábel megint bizonyságát adta annak, hogy az olcsó, öncélú hatásvadászat, a divatos blöff helyett marad a gondolatok, a szellemi kalandok világában.
A tárlat február 8-ig, naponta 10-15 óra között tekinhető meg a Fövényverem u. 15. szám alatti Erdélyi Házban.


 



2002. február 03., vasárnap 00:32


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület