CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Sopron építészete a 20. században

A fenti címmel nyílt meg 2002. január 6-án 11 órakor a Lábasházban Prof. em. Dr.Kubinszky Mihály Ybl-díjas építész anyagából a Tóth Imre történész által rendezett kiállítás.
Bevezetőt mondott Prof. Dr. Winkler Gábor Ybl-díjas építész, tanszékvezető egyetemi tanár, a műszaki tudomány kandidátusa, a MTA Építészettörténeti és Elméleti Bizottság elnöke.

Szinte hihetetlen számunkra, de íme, eljött az ideje történetileg, konkrétabban építészettörténetileg is számot vetni a 20. századdal. Óriási vállalkozás, s erre - még Sopron viszonylatában is - csak egy rendkívül felkészült, a századot csaknem elejétől végigélő, hiteles személy vállalkozhat.
Mindannyiunk szerencséje, hogy Dr.Kubinszky Mihály személyében a várost szerető, és azon a szó szoros értelmében is szépíteni akaró építészt tisztelhetünk, aki folyamatos, naprakész tudásával a garancia arra, hogy megfelelő keresztmetszetet adhat erről a rendkívül változatos, részeredményeiben sokat vitatható, s hatásaiban ma is megtapasztalható építészeti periódusról. "Nem tehettem másképp"- mondta prof.em. Dr. Kubinszky Mihály, amikor a kiállítás létrehozásáról beszélt. "Születésemtől kezdve Sopronban és ugyanott lakom." Igen, a hűséges város hűséges polgára így viszonozza a kölcsönös ragaszkodást, így elkötelezett a város múltja és jövője iránt.


Prof. Dr. Winkler Gábor megnyitójában hangsúlyozta, hogy Sopron mindig megmaradt szerves egységében, a már meglevőhöz mindig hozzáépítettek és lehetőleg nem bontottak a város tervezői.
Maga a kiállítás didaktikailag mindenki számára könnyen követhetően 3 fő szempont köré csoportosul látnivalóival: az első a nagy teremben középütt Wälder József és Winkler Oszkár több mint egy évszázados ill. 1961-es városrendezési tervei. Második a nagyterem két oldalán az épületek festményen, fotókon, tervrajzokon: az egyik oldalon kor és stílus szerint, a másik oldalon funkció szerinti bontásban. Harmadik szempontként a kis teremben személyek, a század 8 jelentős építésze látható, akik sokat tettek a mai városkép kialakulásáért.
Ahogyan a történelem során soha nem tisztelték "századfordulós hűséggel" az építészeti stílusok váltásukban a történetírást, úgy a 20. századnak a kezdete sem egy az egyben irányzatváltás, sokkal inkább átmenet.


Az 1900-as évek kezdete a város történetében (a századot végigkísérő) historizmus és szecesszió korát jelenti, melyet ma már sokkal jobban megbecsülünk értékteremtő mivoltában, mint pl. a múlt század közepén megjelent építészeti írások. Ezt követi a neohistorizmus, majd a korai modern, a modern (közbevetőleg az utcanyitások, a foghíjbeépítések, a szocreál, az államilag "vezényelt" építések), s a századvég is bizony már "átlóg" a posztmodern építészet helyi megjelenésével az újabb század-, immár ezredfordulón. S ami a két dátum között van, kezdetében vagy éppen befejezésében, az a század sajátja. Az előzmények és "utórezgések" nélkül viszont az egész nem érthető.

Éppen ezek az időbeli körülmények azok, melyek a genealógiához hasonlóan éppúgy eredetét kereső építészettörténész és gyakorló építész számára az európai gyökeret megmutatják. Az adott környezetbe újabb alkotásokat behelyező aktív építészt ezek a történeti-környezeti feltételek kell, hogy vezessék, hogy a település egységét, történeti összefüggéseit nem kihagyva, megőrízze.


A látogató pedig asszimilálja az építész hiteles szemléletét, ezzel mindinkább magáévá téve a szeretett várost, hűen megmaradva az elődök erényeinél, de elkerülve azok hibáit. Mert még a teljesen naív, és csak a század második felét tudatosan megélő polgár számára is nyilvánvaló, hogy történtek hibák (elsősorban az állami beavatkozás és a kivitelezőre ruházott megvalósíthatóság időszakában), s ezért - lakók és "csak" szemlélők - sokan és sokáig szenvedtek. Mert az építészet ilyen, közvetlenül a bőrünkön érezhető művészet, mely árthat is, nemcsak használhat. S ha csak ez tudatosul a kiállítás látogatójában, már elérte célját a tárlat, nem volt hiábavaló a munka.
Örömmel és meggyőződéssel ajánljuk az építészettörténeti összefoglalót minden városát szerető polgár figyelmébe.
A kiállítás február 25-ig tekinthető meg, kedd kivételével, naponta 10-16 óra között.
- DI -



2002. január 06., vasárnap 13:51


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület