CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Könyvajánló a Cédrus Art Club válogatásában

Paul Johnson: A kereszténység története
Európa Könyvkiadó, 2001

Az 1928-ban született, Oxfordban végzett, kiemelkedő angol történész rendkívül termékeny – eddig harminc kötetből álló – tudományos munkássága mellett keresett előadó, továbbá Margaret Thatcher, újaban pedig Tony Blair tanácsadói közé tartozott-tartozik. Több műve magyarul is megjelent. A legnépszerűbb, legolvasottabb, számos nyelvre lefordított két kötete A zsidók története és A kereszténység története, amelyek a legtöbb országban standard kézikönyvnek számítanak.

A kereszténység története a szerző másik, hasonlóan nagyszabású könyvét, A zsidók történetét folytatja. Johnson nem tartozik a száraz, akadémikus szaktudósok közé, műve a nagyközönségnek szól, élvezetes stílusban, színes és megvilágító erejű anekdotákkal megtűzdelve mutatja be, hogyan bontakozik ki egy kis zsidó szektából, emelkedik fel és terjed el világszerte a hit és szeretet útján megváltást ígérő tan, melyet Jézus, a vándorprédikátor hirdet.

A kereszténység történetét a kezdeti üldözéstől, majdani a hivatalossá válástól, s elterjedéstől a keresztény társadalom megszerveződésén, harcain, a reformáció megjelenésén át az új tudományos világkép megjelenéséig, a totalitariánus rendszerek hatásáig, s szinte napjainkig (1975-ig ) kíséri figyelemmel.

Az elbeszélés szerkezetét az egyház humanista és konzervatív erői közti feszültség alakítja. A könyv szereplői közül a szerző szívéhez talán Rotterdami Erazmus áll legközelebb, az ideális keresztény-entellektüel, aki úgy szilárd hitű, hogy egyszersmind széles látókörű és elfogulatlan.


Günther Grass: Kutyaévek
Európa Könyvkiadó, 2001

A Kutyaévek, a Nobel-díjas Günter Grass 1963-ban írott regénye trilógiát alkot A bádogdob (1959) című regénnyel és a Macska és egér (1961) című elbeszéléssel. A “danzigi trilógia” e lezáró darabja közvetlenül kapcsolódik A bádogdob-ban felvázolt epikus világhoz, annak néhány szereplője is feltűnik benne, ám a főszerep ezúttal a Macska és egér alakjaié.

A Kutyaévek közvetlenül a háború után, az adenaueri korszakban játszódik, és alapkérdése az, hogy megőrizhető-e a német történelem folytonossága a háború embertelen tapasztalatai után, illetve, hogy beilleszthetők-e ezek a tapasztalok a háborúban részes és az azt követő nemzedék életébe. Grass rendkívüli talékonysággal és humorral követi nyomon az emlékezet csalásait, s változatossá, izgalmassá teszi a történetet azzal is, hogy más-más főszereplőt tesz meg az egyes részek elbeszélőjévé.

A Kutyaévek legerősebb színe a “danzigi kis világ” bemutatása, e világ parasztjait, kereskedőit, mennonitáit, hivatalnokait s a gyerekeket – Jennyt, a dundi balerinát, a madárijesztő-gyártó Amselt s persze a szerelmes levelek címzettjét, a kutyaházba költöző Ulla Pokriefkét – Grass egy kutyaéletrajz elbeszélésével köti a “nagy történelem” folyamatához. Egy litván farkasanyától született Senta, a farkaskutya, aki a Matern család malmát őrizte, ettől született Harras, akit Walter Matern apja, a molnár eladott egy asztalosmesternek. Harras kölyke, a fekete Prinz volt az a farkaskutya, amelyet Danzig körzetvezetője Hitlernek ajándékozott, s amely a Führer mellett maradt Berlin elestéig. Prinz azonban kiszabadult a bunkerból, és kóborlásai utánWalter Matern mellé szegődött, aki Plutónak nevezte el. Az utolsó gazda tehát e “pokol kutyájával” látogatja végig mindazokat a német városokat és falvakat, ahol egykori tettestársai építgetik a gazdasági csodát, hogy aztán hajdani barátjával meg a jelképpé váló kutyával együtt járja be a bányát, a madárijesztők hátborzongató birodalmát.


Győr-Moson-Sopron – Ortofotók
Székely és Társa Kiadó; 2001

“Az embert mindig érdekelte lakóhelye, a Föld.

A Föld megismerésének és ábrázolásának hagyományos eszköze a térkép. A repülőgép felfedezéséig a Föld felszínén végzett mérések szolgáltak a térképek készítésének alapjául. A repülőgép elterjedése új lehetőségeket nyitott a Föld megismerésében. A levegőből készített fényképek sok geometriai és tartalmi információt hordoznak a Föld felszínéről. Az igen látványos légi fényképek egyetlen hátránya, hogy különböző okok miatt geometriájuk torzított, azok alapján távolságok, területek – a térképek nyújtotta lehetőségekhez képest – csak igen pontatlanul határozhatók meg. A légi fényképek feldolgozására is szolgáló fotogrammetria eljárásai teszik lehetővé a légi fényképek olyan átalakítását, hogy azok pontossága megfeleljen a térképek pontosságának. Az ilyen módon átalakított fényképek az ortofotók, amelyek egyesítik a légi fényképek színes tartalmát a térképek szigorú geometriai pontosságával.

A GYŐR-MOSON-SOPRON kötet csodálatos városokról készített igen szép ortofotókat tartalmaz. A színes légi fényképeket speciális kamerával 6600 méter magasságból készítették. A képeket tisztán digitális technika felhasználásával alakították át ortofotókká. Az ortofotók geometriai felbontása 1x1 méter, az előforduló színárnyalatok száma milliós nagyságrendű….” (Prof. Dr. Detrekői Ákos)

“A reprezentatív kiadvány lapjain városainkat – a műemlékekben gazdag Sopront és Győrt, a világörökség Pannonhalmát, Mosonmagyaróvár központját, a fertődi Esterházy kastélyt Csorna és Kapuvár látnivalóit, az idén várossá nyilvánított Tétet – madártávlatból és mégis tisztán, élesen, torzításmentes pontossággal szemlélhetjük.

Az atlasz méretű ortofotók nem csupán szemet gyönyörködtető panorámaképek, hanem hasznosak is. Azokat tanulmányozva – az itt élő polgárok és a vendégként hozzánk érkezők egyaránt – valósághű képet és egészen a részletekbe menő ismereteket szerezhetnek a területről.” (Ivanics Ferenc)

 Molnár Tímea válogatása



2002. január 04., péntek 14:52


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület