CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Almásy Aladár a Körmendi Galériában

Október 27-én (sajnos munkanapon) délelőtt nyílt meg a Körmendi-Csák Galéria újabb négy időszakos kiállítása. A névsorból, a megszokott "felállásból" hiányzik nominálisan a textiművészet képviselője, de ez sem szó szerint értendő.
Elsőként ismerkedjünk meg Almásy Aladár festő és grafikus tárlatával, akinek műveit a kapualj jobb oldalából nyíló termekben helyezték el.


Csak azért, hogy az immár másodszorra is emlegetett nominalizmus útvesztőit elkerüljük, fogalmazzuk meg, mit is olvashatunk és mit láthatunk a teremben a 46-os születésű mester képein illetve azok mellett!
Olvashatunk ún.látomásos, félabsztrakt látásmódról, felfokozott pszichológiai-emocionális érzékenységről, misztikus, spirituális élmények iránti affinitásról egyfajta szuverén "lélektani szimbolizmus" kialakításáról, mely mindinkább romantikus-expresszív elemekkel és irodalmi-történelmi allúziókkal (célozgatás, példálódzás, utalás, ha valaki nem tudná) telítődött, grafikus munkákról, melyeket a rézkarc mellett aquatinta, mezzotinta technika egészít ki és vált fel.


Nagyon lényegesnek, meghatározónak gondolom azt, hogy égő színek, a historizmus és a neobarokk által is érintett munkák jellemzik ma inkább a mester műveit, melyeket a litográfia lavírozó technikája egészít ki.
Zarathustra- és Milton Elveszett Paradicsomának inspirációjára készült 30 lapos sorozatát említi a "nacionálé", s hogy mindezt betetőzze, szimultaneizmusról, a tér- és idősíkok egymásra kasírozásáról, időtlenségről és az örökkévalóság sugallatáról téve igéretet rak pontot a kellőképpen tág ismertető, hogy végetérjen, s hogy a látogató már ettől is megszédüljön.


Most nézzük az alkotó arcképét, ahol egy magyaros bajszú, karakán ember tekint a látogatóra, s ezután végezzünk egy leltárt a kiállított művek szombolikájának megfogható elemeiről, tartalmáról!
Dagályos és bonyolult címek hívogatják a tekintetet a képek mellett, melyek már kellőképpen alacsonyabbrendűséget sugallnak a látogatónak, aki ezután vezérmotívumként a kiterített arcot-maszkot láthatja sorban a képeken a közepén félreérthető lyukkal, mely nyilván a belsőbe enged betekintést vagy az ürességet szimbolizálja (ezt a szájbarágós hasonlatot ma nagyon sokan alkalmazzák). Csontokat, növényi- és madárelemeket, a romlás virágait és vallási motívumokat, húsevőnek imponáló növényi mintákat, ugyanakkor fejek és rajzos elemek szinte követhetetlen sorát kínálva vonzza a tekintetet a drapériák, korinthoszi oszlopfők társaságában a képi tér. Talán mondanom sem kell, hogy a megkésettség és a századeleji lélekbúvárság metamorfózisa, a szürreálissá degradált elemek valóságfedő jelenléte érződik ki az egyébként színhatásában, eszközhasználatában valamiképpen kétségtelenül folytonos érést mutató lapokból, a magyarázat nélkül oly könnyen felfogható táblaképekből.


Félretéve az Arany-i mondás olcsó sikert kínáló citálását, melyet a magyarázatokhoz voltunk kénytelenek fűzni, félő, hogy a historizmus építészeti-festészeti gyakorlata kevéssé sikeresen újítható fel, noha a befogadó és elemző szemlélés - ha nem is újat, de újrafogalmazott elemeket tekinthet ezután a látogatás után a magáénak, akár allúzióként, akár illúzióként Almásy Aladárnak ezen a mindenképpen megkapó kamarakiállításán.
- DI -



2001. oktĂłber 27., szombat 19:38


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület