Gyűjteményes
tárlat az Erdélyi Házban
Hogyan és honnan lehet számítani az erdélyi képzőművészet-történet
kezdetét? Művészetről lévén szó, lehet-e kezdetet, vagy annak bármely értelemben
vett időbeni vagy földrajzi határait meghatározni? Hogyan viszonyul az
egyetemes magyar képzőművészethez az erdélyi - amelynek nem feltétlenül
negatív előjelű - konzervativizmusa végtére is karakterisztikum? Ez utóbbi
hogyan definiálható, és szükséges-e egyáltalán a kijelenthető konkrétumokban
való meghatározása?
Kérdések sorozata, amelyek kísérői lehetnek - gondolatban
mindenképpen - annak a kiállításnak, amely Dévai György magángyűjteményéből
nyílt az Erdélyi Házban.
Mohy Sándor (1902-2001): Üvegmosó
"Kortárs" művészek alkotásai - élőké és eltávozottaké -, akiket megillet
már a művész titulus.
Erdélyi alkotók esetében megkülönböztető sajátos jegyeket, helyi színeket,
tájhoz-kötöttséget lehet és illik többnyire keresni és emlegetni; különleges
történelmi és földrajzi erőket, amelyek az elszigeteltség és bezártság
minden előnyét is szolgáltatják. Ez a kizárólag külső megközelítés lehetséges,
viszont felületessége nem vesz tudomást az alkotó tudatos irányozottságáról,
mindamellett arról sem, hogy a művész megnyilvánulásai nem elszigetelten,
hanem a társadalom összes jelenségével organikus egységben vannak, és ő
maga alkotás közben sincs annyira kiszolgáltatott állapotban, mint amennyire
ezt hangsúlyozni "illik", ugyanis egyszerűen csak természetes életterében
létezik. Amennyiben tényleg művészségre hivatott.
Fülöp Antal Andor (1908-79): Irene
Az idilli táj és háborítatlan természeti környezet ellenére az erdélyi
képzőművészet igazán nagy alakjait "valami áttetsző fanyarság fűzi össze…"
- írja az Erdélyi Csillag kritikusa. Igaz, hogy teszi ezt 1944-ben, ám
az Erdélyi Ház mostani gyűjteményes tárlatán ennek a fanyar íznek az emléke
kísérti mindvégig a látogatót.
Fülöp Antal Andor, Incze János Dés, Macskássy József, Mohy Sándor,
Nagy Pál, Sükösd Ferenc, Szolnay Sándor, Thormáné Kiss Margit, Zsögödi
Nagy Imre. És a nyomukban szorosan járók Balázs Imre, Kedei Zoltán, Páll
Lajos.
Szolnay Sándor (1893-1950): Kolozsvári sétatér
Fülöp Antal Andor klasszicista Irene portréi - az egyensúly, tisztaság,
derű művészi kifejezői -, Szolnay derűs tiszta leheletszerű tájképei, és
az ezekkel rokon vonásokat mutató Incze János Dés tájképek, Mohy Sándor
igénytelen témák ragyogó kidolgozású, színek festői harmóniáját megvalósító
képei, Szécsi András, Sükösd Ferenc, Nagy István komorabb hangvételű, sorsállapotot
megfogalmazó alkotásai: témában, technikában, mondanivalóban, hangulatban
egymástól teljesen különböző alkotások.
Páll Lajos: Székely falu
A mai Erdély művészegyéniségei között - a megannyi új műtípus, új műalkotás-státus,
forma és minőség megszületésének időszakában - különösen figyelemreméltó
az, ahogyan hagyományos kifejezésmódjával és anyagtiszteletével, a mű-műértés
jól bejáratott viszonyait tiszteletben tartó Páll Lajos éppen a hagyományok
megújítására vállalkozott. A maga sajátos nyelvezete, a - látszólag nagyimrei
- gazdálkodó-festő életvitele úgy jelenik meg idillikus, meghitt természeti
képeiben, hogy azok arány- és nézőponttorzulásai teremtik meg azokat a
groteszk vonásokat, amelyek végső soron átrajzolják a valóságot.
A sajátosan átrajzolt valóság különleges hangulatát közvetítő
gyűjteményes tárlat a soproni Erdélyi Házban október 19-ig, hétköznapokon
10-15 óráig várja látogatóit.
té
2001. október 14., vasárnap 16:30
|