CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Kocsis István: Árva Bethlen Kata - Meister Éva színművésznő előadása

    Meister Éva színművésznő Kálvin Körben tartott előadóestjét követően úgy elsőre az ember, valahogy, inkább magáról Árva Bethlen Katáról írna.
    A monodráma alcíme: Az újrakezdő. Ez a nemesasszony, akinek akaratát többször megtörték, békességét feldúlták, akinek száját sokszor száraz, keserű, sőt lázadó szavak is elhagyták, egyik legmegrázóbb és ugyanakkor legfelemelőbb önéletrajzát hagyta ránk. A történelmi hitelesség egyik - de nem egyetlen - erénye a monodrámának.

    Nem tudom, kutatta-e, vagy kutatja-e majd valaki kortörténeti okait annak, hogy miért fordult gyakran Kocsis István - a hetvenes-nyolcvanas évek Erdélyében - a monodráma műfajához. Nem tudom,hogy az adott történelmi helyzetet ismerve, szükséges-e egyáltalán ezt kutatni? Azt, hogy a politikai és nemzetiségi elnyomás alatt miért fordul egy író ahhoz az egyszemélyes műhöz, amely magának mondja el ("meri" elmondani?), mindazt, amit el kell mondani, mindazt, amit így elmondva ki lehet mondani. A monodráma az a műfaj, amelyhez nem szükségeltetik partner (hinnénk), "csak" a közönség (vagy olvasó) és amely - ezáltal a naplóval rokonítható személyessége és bensősége révén - végső soron mégis az embert önmagát (és a világot) próbálja értelmezni, megérteni.
    Mindezeken túl a monodráma a színész számára - az a műfaj, amely nem enged lazítást, közjátékot, az a műfaj, amelyben a szó drámai erejének hatása fokozottan jelentkezik, amely a belső és külső konfliktusok, harcok, válságok - tárgyi értelemben vett - legeszköztelenebb kifejezője. Legeszköztelenebb, és ezáltal a legközvetlenebb: vagyis katartikus.
    A majdnem kizárólag beszéddel és jelbeszéddel - a világnak és önmaga kérdéseire adott - önmaga válaszaiba sűrített "cselekmény", külső és belső konfliktusok, életérzések és - szituációk folytonosságába épített hangulatváltások és -változásokkal együtt kell a történéseknek törések és kihagyások nélkül folynia.
    Ebben a művészt próbáló feladatban állja meg helyét Meister Éva színművésznő, úgyannyira, hogy az ember - mint a bevezetőben is írtam - a találkozást követően inkább Bethlen Katáról írna. Jelenti ez azt, hogy Meister Éva alakításában - a Református Egyház minden színpadi technikát nélkülöző és az előadáshoz nem a legelőnyösebben berendezett tanácstermében - karmazsin selyemruhájában maga Bethlen Kata elevenedik meg.
A tizenhét éves, eladósorban lévő lány a nézők szeme láttára válik ötvenkilenc éves asszonnyá. Meister Éva borzongtatóan hiteles alakítással idézi a kétszer megözvegyült asszony alakját, akinek két gyermekét erőszakkal veszik el, másik hármat pedig egyetlen év alatt ragadja el tőle a halál, akárcsak a hozzá legközelebb álló többi szeretteit. Az a nagy tudású, művelt, könyvgyűjtő, írókat támogató, lelkészeket taníttató, önéletrajzíró asszony néz szembe a közönséggel, akinek hitét negyven éve alatt sem tudta senki és semmi megtörni.
    Lehetne példának állítani, lehetne kora és korunk között párhuzamot vonni, örök emberi sorsokra vonatkozó következtetéseket levonni. A monodráma aktualitását, mondanivalóját lehetne elemezgetni, értelmezgetni, ha szükséges, akár "adaptálni".
Mindezek helyett álljon inkább itt magának Meister Évának, a színésznek a vallomása. Nem, nem a szerepről, hanem Árva Bethlen Katáról, az olykor elkeseredett, vagy akár lázadó, de hitét soha meg nem tagadó igaz emberről.

- Olthévizen születtem, és én is kipillanthattam az Ő hévizi ablakán. Abban a templomban hallgathattam istentiszteletet, amelyet Ő építettetett, azon az utcán járhattam, amelyen Ő is járt, foghattam kezembe azokat a brokátterítőket, amelyeket Ő varrt, és fogarasi édesapám révén gyermekkorom egyik emlékképe a református templom udvarán álló sírköve. Anyai ágon talán még rokoni szálak is fűznek hozzá a Széki-família által, de én a lelki rokonságot sokkal inkább közelebbinek érzem: az újrakezdés jellemzi életem eddigi stációit. Talán nem véletlenszerű ez a mostani találkozás.

Megidéztettem…

Énnekem az is megadatott, hogy ne csak a 18. századi Erdélyt lássam az Ő ablakán át, hanem ránézhettem a 20. századra is, amely a legközelebb vitte az embert az elidegenedéshez, és amelyben az "erdélyi Antigoné" példájára az építő, az alkotó embernek egyenes gerinccel kell megállni, még ha farkasok között is.



2001. szeptember 04., kedd 15:09


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület