CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 5., vasárnap, Györgyi napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

A Vidám Színpad vendégjátéka Sopronban

a Tavaszi Napokon
Müller Péter: Szomorú vasárnap - kamaramusical


Seress Rezső Bodrogi Gyula
Helénke, a felesége Voith Ági
Jani pincér Garas Dezső
Zenei közreműködő: Gyarmati István
Rendező Sándor Pál


Ha a Vidám Színpad vendégjátékának jegyárait átszámítjuk, Seress Rezső korában biztosan kitelt volna belőle a Kulacs vagy a Kispipa vendéglőben egy kiadós, "krúdys" ebéd, de talán még ma is ki lehetne fizetni a "cehhet" belőle. "Megérte-e" belépni ebbe a közös játékba?
Közben élőzene szól. Képzeljük magunk elé: talán ma Presser Gábor ülne a zongoránál, és valami egészen mást játszana! Talán lenne a közelben egy pincér, talán minden ugyanolyan lenne, talán valami egészen más. Hiszen ez a dolgok rendje. Lehet, hogy egy Bécs környéki vendéglőben szólna ugyanaz a zene wiener-snicli mellé, lehet, hogy ott gyűlnének naponta számoltan a valuta pénzhalmok a párna alatt.

A művészetnek nagyon sok célja és megjelenési formája lehet, és az értékeket az idő - sokan elfelejtik ezt manapság - átrendezi. Ki gondolta volna például az említett jó hangulatú kisvendéglők közönségéből, hogy a világhírű slágerek szerzője ül naponta a zongoránál? Ki sejthette, hogy az alázatos és kiszolgáltatott zenész valójában takintélyes vagyon tulajdonosa, csakhogy ő nem mozdul ki a közvetlen környezetéből, hogy ezt egyáltalán tulajdonába vegye? Hogy "hosszában van tériszonya", ahogyan a főszereplő mondja a darabban.
A Vidám Színpad három művésze, a zenei közreműködővel együtt ezt a történetet, ennek mindennaposított változatát próbálják estéről estére hihetően a nagyérdemű elé vinni. A kísérlet olyan sikeres, hogy a leghétköznapibb dolgok is jelentést nyernek.

Már olyan sok "játék a játékban"-t láttunk, de soha ilyen sematikus szöveggel. Nem ez tehát a siker titka. Dalok és próza egyaránt mindennapi, de az a három ember a személyes színpadi varázserőt bírva mindezt hihetővé teszi. A kis-nagyember tragédiáját, akit az élet nagybetűs, túl gyors fordulatai felőröltek, minden változástól tartóvá "neveltek". Olyannyira sikerült ez, hogy már a legkedvezőbb lehetőség sem győz a depresszión, a félelmeken, és az egyetlen, az utolsó kiút egy ablakon át vezet.
Sok apró fogással, az átélt élmények bizonyosságával lép a nézők elé ez a három nagyszerű színész. Hadd kockáztassam meg: legyenek bármilyen ismerősek és fülbemászóak Seress Rezső dallamai, mégsem ez, mégsem a musical-jellegnek nevezett sláger-dallamok adják a darab értékét, hanem a tapasztalatok átadása: a sok rossz között élés különleges alkalmazkodást, magába zárkózást vált ki az emberek többségéből.

Ez olyan este volt, amit semmi nem tudott megváltoztatni: sem a piszkos színpad, sem a kabát alól kilógó adó antennája, sőt még a Liliomfiból - ki tudja eddig hol rejtezett - utolsó, leszálló tyúktoll, melyet még ez a három "edzett" színész is meglepve fogadott. Minden ünnepre ugyanis fel kell készülni. A nézők részéről ez sikerült, úgy látszik, másutt vannak még problémák...

- DI -



2001. március 23., péntek 22:20


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület