CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Galéria a galériában?

Parvenü (fr.parvenu): újgazdag, felkapaszkodott ember, aki az előkelő körök szokásait igyekszik utánozni.
A Plaza Galériában 01.05-én nyílt meg a "Galéria a galériában" című kiállítás, mely a fertődi "Árkádia" galéria válogatott(!) anyagából állt össze(?).
Három festő neve szerepel a kiállítók között: Ludvig Zoltáné, Ungvári Mihályé és Losonci Lilláé (ez a galéria anyagának sorrendje balról jobbra, illusztrációink is ebben a sorrendben következnek).


A Plaza elidegenítő környezetében - most már úgy látszik, egy helyben ragadt galéria - nem különös kontraszt ez a kiállítás: nem mintha nem emberek festenék a képeket, tartanák fenn a teret és lépnének be a butikok üres sorának megfelelő gyakorisággal a terembe. Az alkalmazkodás, bár nemcsak az ember sajátsága, kevés élőlény van a világon, amely önmaga ellen lenne képes alkalmazkodni.


A stílusban jól elkülönülő anyagok címéül azért mertem a francia eredetű szót használni, mert valóban jellegzetes alakú és festékkel készült tárgyak láthatók a falakon, állnak támaszkodva a padlón, és kísértik közellépésre az árcédulák a látogatót.
Jól látható virág, bimbó és más növényi stilizált elemek, szentek és szárnyaszegett szárnyasoltárok, valamint a naturalizmusból már a kétes érték felé hajló szín- és formahasználat jegyei a tájképeken, az anziksz-carte minőségű tárgyi emlékeztetők, a levelezőlapról is reprodukálható város és épületegyüttesek, melyek kb. egyforma minőségben sorakoznak szemünk előtt.


Hogyan is állhattam a terem közepén, miközban magam is próbáltam "szoktatni magam..." - no nem a csendhez, a látványhoz, megcsorbított pillantásom az összhatáshoz? Segítségemre sietett két sógor, akik legszebb Lajta-parti tájszólásban, kb. 70 decibel hangerővel sorolták ízes németséggel a címeket és az árakat: "Hármaskép 80 ezerért. Nem éri meg. Szent István, Szent Imre 240000.-. Túl sok. Nézd ezt! Itt már jártunk, de ennyiért?" Lassan, jegyzetfüzetemet szorongatva kúsztam melléjük az "erdélyi őshangulat" képei között.
A harmadik képsornál már gyanús lettem, az egyik atyámfia egy lépést hátralépett, és rám nézett. Mentsük, ami menthető, legszebb, Ikva-parti tájszólásomban rámosolyogtam, és mivel torkomból többre, mint 50 decibelre nem tellett, ráordítottam: "How do you do?" Ekkor elkerekedett, torkán akadt hanggal csak nézett, csak nézett...: mintha magamat láttam volna a terem közepén.
- DI -



2001. január 06., szombat 11:48


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület