CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 7., kedd, Gizella napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

"... mer' ha Krisztus Rimszkij-jel találkozott volna..."

"... mer' ha Krisztus Rimszkij-jel találkozott volna..."

Egy Sörgyári capriccio rövid története.

Kopott és majdnem új bútorok, büszke – azokat a békebeli időket idéző, – és az időtlenség harmóniáját sugalló képek a falon, rozsdásodó öntöttvas kályha a fal mellett.
Ezek között az eklektikusan komponált díszletek között indul el az a valós időben három óráig, a történetben ki tudja hány év(tized)ig tartó vesszőfutás, melyben a bútorokon kívül minden – élethelyzet és ember egyaránt – megváltozik. A színpadi történések valószínüleg – felfogástól, embertől függően – sokféleképpen magyarázhatók. Most álljon itt egy a sok közül.
A négyszereplős darab cselekménye már a kezdetek kezdetén két szálon indul el.

Félhomály. Lassan egy idős hölgy alakja körvonalazódik, aki karosszékében ülve – kimondott gondolatain keresztül – teremti meg a cselekmény alaphangulatát...

A történet egyik fonalát ez az idős hölgy, a fiatal korára visszaemlékező, Maryska (Hacser Józsa) gombolyítja, aki régi, megkopott kalapdobozából húzza elő az emlékeket rejtő tárgyakat: régi fényképeket, csinos kalapot, hosszú tincsekből álló parókát... A tárgyak "keserédes" történeteket juttatnak eszébe, melyek három szereplő segítségével meg is elevenednek a színpadon.
A színhely, a - már említett - szerény szobácska. Itt, a történet másik síkját szimbolizáló térben – jó esetben – ketten élnek: a fiatal Maryska (Rácz Brigitta) és férje, Francin (Győri Péter), aki a helyi sörgyár alkalmazásában áll mint "írnok". Szóval, jó esetben ketten élnek. Azonban már a történet elején megjelenik egy kissé kétes alak. Ő, első látásra lehetne hajléktalan, munkanélküli, vagy valami ehhez hasonló, a társadalom perifériájára sodródott egyén.
Ez az alak – tulajdonképpen a történet mozgatója – Pepin bácsi
(Mi[cimac]kó István), Francin bátyja, aki gondoskodik arról, hogy a fiatal párra még véletlenül se boruljon az unalom lenge fátyla.
Pepin, gyakorlatilag egy (önhibáján kívül) tanulatlan, de az életről annál többet tudó (?!) ezermester, akinek mindenről megvan a saját, különbejáratú véleménye. A darabban amolyan "adatbank"-ként funkcionál: a "világ" dolgait rajta keresztül ismerjük meg, persze kissé kicsavart, komikus formában. Pepin bácsi büszkén meséli saját és mások fantasztikus kalandjait, melyek a legkimondhatatlanabb nevű cseh településeken (falvakban vagy városokban? ...ki tudja?) játszódnak Ezek a történetek hol feloldják, hol pedig még jobban elmélyítik a szereplők közötti determinált viszonyt.
Francin eleve hidegrázást kap Pepintől; Maryska pedig egyaránt hallgat férjére és annak bátyjára is. Ő lesz az, aki – önkéntelenül, csak a család nyugalmát szem előtt tartva – hidat próbál verni a két pólus, a racionalitás és az irracionalitás között. (A történet végén kiderül, nem is kevés sikerrel.)

A történetet gyakorlatilag Francin és Maryska, Francin és Pepin, Maryska és Pepin, valamint a család és a munkát jelentő sörgyár kölcsönös viszonya határozza meg. A cselekményt gyakran megbontja az idős Maryska eszmefuttatása, aki végig jelen van a színpadon, és kommentálja, vagy továbbgördíti, esetleg más irányba tereli a cselekményt, egy másik emlékkép közbevetésével.
A darabot, úgy két óra után (?) egy hosszabb, kb 10 perces szünet vágja ketté. Ennek az a szerepe, hogy átvezesse a nézőt az első rész "múltbéli történéseiből" a második részbe, ahol a "jelent, vagy inkább a közelmúltat" élik át a történelmi változásokon átment, de alapvető jellemüket továbbra is megtartó szereplők.
Pepin ugyanolyan hóbortos, Francin merev, Maryska pedig talán egy kicsit oldottabb lesz mint volt korábban...
A történet vége hasonló miliőben játszódik, mint a cselekmény eleje.
A darabot az idős Maryska monológja zárja. Befejezésképpen összepakolja az emlékeket felidéző tárgyakat, és lassan ... elhagyja a színpadot. Maga után hagy egy csomó megválaszolatlan kérdést, melynek értelmezését már a nézőre bízza.

Mikó István fantasztikus színészi játéka a darab folyamán a legkülönfélébb területeken érvényesül: a történetek mesélése közben énekel cseh "áriát", játssza a sznobot, aki mindent jobban tud, képletesen felmászik a sörgyár kéményére – és onnan kémleli és neveti ki az összecsődült gyári alkalmazottakat, váltig állítja, hogy " be kell tömni minden lyukat!"...ja, és ami a legfontosabb! Folyamatosan cseh sört iszik, ahogy az egy csehtől el is várható.
(Feltűnő, hogy Micimackó magyar hangja mennyi sört tud magáévá tenni... A szorgalmas színházbajáró már régebben is megcsodálhatta etéren megnyilatkozó tehetségét, pl. a Svejk vagyok? című – szintén – alapműnek tekinthető darabban.) A cselekmény középpontjában tehát mindvégig ő áll, a többi – egyébként szintén kiváló színészi teljesítményt nyújtó – szereplő "csupán a keze alá dolgozik".

A négy színész kíváló alakítása, a díszlet, a cselekmény és a már-már művészi képeket eredményező világítás fantasztikus összhangot teremt.
Akinek egy kicsit is felkeltette érdeklődését ez a rövid iromány, és szereti Hrabal stílusát, az feltétlenül nézze meg a darabot.



1998. december 03., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület