CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 30., kedd, Katalin, Kitti napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

Az Apostol, mint rock-opera

Az Apostol, mint rock-opera
Ősbemutató a Soproni Petőfi Színházban II.


Most nézzük, hogy milyen az Apostol, mint rockopera?

Először is dramaturgiailag nagyon jó irányban megoldott: pergő cselekményű, nem hiányoznak a gondolati és érzelmi hangsúlyok. Nagyon jó érzékkel sikerült úgy megvágni a történet nélküli részeket, hogy a folyamatosság és gondolati egység megmaradjon, néhol még tisztuljon is.


A dalszövegek alapja döntő többségében az eredeti Petőfi költemény, sőt a többszörös kaleidoszkóp-szerű szinpadi megoldásban a "Minek nevezzelek?", mint szerelmi kettős, visszatérő duettként hallható (telitalálat!) A tudatosítóan csoportosított, a refréneket jól használó lágy rockos zene minden korosztály számára élvezhető és az optimális rockos hangerő mellett még el is viselhető.(Nem utolsó szempont az idősebbeknek!)


A hangszeres teljes alap és részben a choralis részek felvételről hangzanak, melyekhez jól illeszkednek az "élő" színpadi szóló részek és kórusok. A technika segítségével kiegyensúlyozott az előadás egészének hangzása, sikerült a szólóénekesek és a technikával nem segített élő kórus arányát megtalálni.

A színpadtechnika teljes kelléktárát felvonultatja: az átalakítható, többfunkciójú és körbejárható, minden oldalról kihasznált díszlet jól szolgálja az előadás gördülékenységét, a rendező által többször is fel(ki)használt körszinpad már említett kaleidoszkóp jellege mindig a történet megértését szolgálja, gazdagítja a megjelenítést és soha nem öncélű játszadozás a technikai lehetőségekkel. A fényeffektusok keményebbek a színpadon általában megszokottnál, ha úgy tetszik "rockos" jellegű, élesen és didaktikusan választja szét a figyelem középpontjában levőt attól, mely az állandó színpadi változás miatt éppen takarást igényel.Ugyanakkor stílusos hangulati hatásai fokozzák az előadás effektivitását.

A kosztümök szépek és jól segítik a szereplők jellemének kiemelését: nem hivalkodók és a jelenetek egy részében vannak annyira jelzésszerűek, hogy senkinek ne essen nehezére a gondolati kiegészítés.

A Soproni Színház relatíve kis színpadához képest jelentős számú szereplőgárda a sok mozgással és a több részletben megjelenítéssel nem eredményez zsúfolt színpadképet, a jól koreografált mozgások célratörők, mindig funkcióval rendelkeznek. A szereplők jól válogatottak.

Az ismert és most is nagyon jól teljesítő, nagyon tudatosan és részleteiben is meggondoltan megformált Szilveszter szerepében remeklő Varga Miklóson, a címszereplőn kívül feltétlenül Gombos László vérbő és életteli csavargó alakja a legemlékezetesebb, de Keresztes Ildikó koldusasszony boszorkány-alakja, Törtei Tünde gyengéd feleség és anya- szerepe is tartósan megmarad emlékezetünkben az előadásból. Szépen énekel Nyírő Bea, akinek szomszédasszony-szerepe érdekesen alakul az eredeti költemény "béranyja"-ként, Lázár Csaba és Zalai Tamás jellemformálásai a groteszk határán ugyancsak hatásosak. A gyermek-Szilveszter megformálója és a kisfiú alakja nagy örömömre mentes volt mindenfajta amerikai affektségtől, igazán hitelesen épült be a felnőttek játékába.

Utoljára, de nem utolsósorban Mikó István mesélője mesteri sokszínűségében viszi előre az előadást, akkor is, amikor látszólag jelentéktelen alakként az utcasarkot támasztja, narrátorként lírai dalba fog, a szó szoros értelmében karmesterkedik a tömegben, vagy amikor az istenített királyként palástban a lépcsőn felvonul, hogy utána a nézőre kacsintva mint narrátor folytassa-fejezze be a darabot. Egy kíváló színész kelléktárát jeleníti meg ebben a mások számára annyira szürkére is vehető szerepben.

A Soproni Petőfi Színház Apostol c. rock-opera ősbemutatója könnyen ajánlható a potenciális nézőknek.Nyugodt szívvel teszem ezt annak ellenére, hogy magam sem szeretem az ömlengő és csak pozitívumokat felsoroló kritikát. Ha most egy mondatban arról írok, hogy talán a zene változatossága, slágerszerű énekelhető-dallamossága - ami a népszerűséget növelhetné - némi kívánnivalót hagy maga után, ha néhány magas hang nehezebb, esetleg elvétett intonálását említem, a kórus mozgásainak kicsit mechanikus, esetleges voltát, akkor csak azért teszem, mert ezek olyan apróságok, melyek az előadásra beülő nézőt nem fogják befolyásolni abban, hogy hosszú tapssal jutalmazza ennek a rock-operának a színre vivőit.


- DI -
Foto:Pluzsik Tamás gépével



1999. március 12., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület