CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 27., szombat, Zita napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Három dé

Dekoratív, depresszív, dilettáns


Lassan egy hete már, hogy látható a Magyar Művelődés Házában az a bizonyos 3D-s mozi. Fogadtatása elég vegyes: a látogatók között egyaránt megtalálható a "Hű, de jó volt" és a "đ@×+!" álláspont. De lássuk részletesebben:
A csütörtöki előadásra szép számmal gyülekeznek a nézők. Mindenki valami újra kíváncsi. Valami olyanra, amely nem mindennapos látványt kínál a soproni moziközönségnek.
Megtelik a nézőtér, kikapcsolnak a fények.
Hang figyelmeztet, hogy ideje felvenni a szemüveget, és ezt érdemes is megfogadni, ha nem szeretnénk közel két óráig színes szellemképet látni. Az első 30 perc kellemes időtöltést kínál; egy szimpla ismeretterjesztő természetfilm, megspékelve egy csipetnyi kalanddal – repüléssel, hullámvasutazással.
A kezdő képsor segítségével a tengerparti fövenyen találjuk magunkat két frizbiző fiatal társaságában. Itt az első alkalom, hogy ízelítőt kapjunk a 3D-ből: a csészealjként repülő tányér lassított felvételben közeledik az orrunk felé, majd az utána nyúló fiatal keze matat előttünk. Tiszta idill. A zene és a kép együtt – képzavarral élve – nyúlósan ragad.
A rendezés elég unalmas, a 3D bűvölete azonban elfedi az ilyen "apróságokat". Igaz, a megjelenített állatok "tök" térben vannak – a halak és egyéb vízben úszó lábatlanok pimaszul úsznak el az orrunk előtt, szinte megpaskolják az arcunkat uszonyaikkal s mi flegmán csapnánk agyon őket... ha tudnánk –, de ez a minimum, amit egy 3D-s mozitól elvárhatunk. A látvány folyamatos és logikus összefűzése hiányzik. A rendező – mindha egyszerre akarna mindent megmutatni, csapong a témák között – nem akar semmit kihagyni az élet sava-borsából: megreptet (sajnos a sorozatos vágások miatt a szemlélő szinte teljesen kiesik a térbeli hatásból), végigvezet egy hullámvasúton, és ki tudja még milyen hatásoknak teszi ki a látványba feledkező, bambuló nézőt. Az összhatás valahogy mégis pozitív.
Akinek még nem esett ki szeme a fél óra alatt, az egy – a címből is sejthető: Négy korona kincse – kvalitásos filmopuszt csodálhat végig, összesen 70 percben. A későbbiekben látni fogjuk, hogy ennyi is bőven elég lesz - sőt, sok is.
"In medias res" kezdéssel indul a történet. A főhőst – nevezzük talán, az ízfokozó után, Erős Pistának; megérdemli! – éppen "cselekmény" közben látjuk meg először: miután végigmászik jópár kőfalon, megküzd néhány, életére törő szerkezettel, bejut egy kriptába. Itt – a horrorfilmekből már jól ismert – csontvázak és harcra kész, jó nagy karddal ellátott lovagok tanyáznak, akik szerepükhöz híven nem komálják a hús-vér jövevényt. Már csak azért sem, mert Erős Pista – megbontva a síri csendet – éppen egy boltív alatt elhelyezkedő kriptafedelet kíván felnyitni, megfelelő mennyiségű trotil segítségével. Némi matatás után a kő megadja magát, és hősünk diadalittasan könyveli el: nini, a koporsó már foglalt. Lakója elhanyagolt, bőre kipattogzott,... szóval ritka rusnya teremtés. Pistát – 3D-s szemüveggel is jól láthatóan – ez nem izgatja, mert rutinos mozdulatokkal feszít ki a hulla kezéből egy jogarszerűséget, annak belsejéből pedig egy kulcsszerű akármit. Igazán kedves gesztus; szó szerint orrunk alá nyomja a valamit, majd uccu neki: megpróbál eliszkolni. Nem viszik olyan forrón a kulcsot – mondhatnók –, mert ekkor kapnak szerepet a már említett csontvázak. A lovag orrunk alá nyomja kardját – ez valami új divat? – és hadonászik egyet. Megindul a küzdelem: a vásznon a kulcsért megy a harc, a nézőtéren pedig a kacagással birkózik a közönség. Repülnek a tűzgömbök, a dárdák pedig mintha az előttem ülőbe fúródnának... Körülbelül öt perc telik el így, amikor is elfogynak a lándzsák és a csontvázak is, Erős Pista pedig megmenekül, ahogy egy ilyen hősnek dukál... az üvegablakon át.

A továbbiakból kiderül, hogy a kulcs egy olyan titokzatos koronát nyit – ki hitte volna! –, mely varázserővel bír. Pista – ismét – orrunk alá dugja, szemrevételezés céljából, a kulcsot, amely kinyitja a varázskorona fedelét. A benne talált pergament egy tudós olvassa el, akinek megállapítása hurrikán erejével hat: létezik még korona az üveghegyen túl is! S ezeknek a megszerzését – nincs mese – végig kell izgulnunk. Bizooony! Erős Pista némi morfondírozás után – mivel fejére olvassák, hogy: "most már tehetnél valamit a világért!" – kötélnek áll, és szemében fellobban az emberiségért tenni akarás halvány szikrája. Pénzt és időt nem kímélve nekilát újabb feladatának: megszerezni a két csodakoronát a gonosz lelkipásztor karmaiból, aki rettegésben tartja híveit és a nagyvilágot. (Ha ez a történet valamilyen okból ismerős lenne, az minden bizonnyal csak a véletlen műve.)
Főhősünk magához hasonló agykapacitású emberekből csapatot verbuvál. Mivel már csak 30-35 perc áll rendelkezésükre, hogy pontot tegyenek a történet végére, elindulnak a messzi várkastély felé.
A dolguk azonban nem olyan egyszerű. A vártemplom telis-tele van lézerérzékelővel, így a cucc megszerzése korántsem egyszerű. De a csapat nem futamodik meg, és közös ötlettől vezérelve, mindannyian felkapaszkodnak a templom plafonjára, így járván túl a mozgásérzékelő szerkezeteken. A párbeszédekből kiderül, hogy a koronák egy szobor tetején vannak; és ez a néző számára előrevetíti egy újabb látványos action megtekintésének veszélyét. Némi szerencsétlenkedés – és pár sorstárs elhullása – után eljutnak a szentséges szoborhoz. Erős Úr, a hozzá illő alapossággal, szemügyre veszi az alkotást, minek következtében mérgező füst csap ki a szobor – most nem konkretizált – testnyílásából. A szerencsétlenség miatt füstölgő hős, átadja a kezdeményezőkészséget társának, akivel a szobor közepéből kisurranó kard végez. Pista közben magához tér, és learatja a babérokat: felmászik az alkotmányra és a – korábbi epizódból – már ismert kulccsal, amit természetesen ismét az orrunk alá nyom – kinyitja a koronákat. Ezekben most nem papiros, hanem egy-egy színes gömb van, melyek a bolygatás hatására vibrálni és morgolódni kezdenek. Ez felkelti István érdeklődését, mert felemeli őket, és eddigre – az akció közbeni neszeket meghalló gonosz őrök is megérkeznek. Láthatóan nem arat viharos tapsot főhősünk ténykedése, amiért megkaparintotta a szent tárgyakat. Az őrök megpróbálják jobb belátásra bírni Pistát, de ekkor szokatlan dolog történik: Pista megváltozik, a kezében lévő golyók pedig füstöt, lángot kezdenek szórni.
Látszik a szemében: igazán élvezi a dolgot. Aprítja rendesen az ellenséget, és ezzel rávilágít ama örökbecsű mondatunk igazságára, hogy "isa, pur és homu vogymuk".
Miután nem marad egyetlen éghető dolog sem a templomban, hősünk is odébbáll, a történetnek vége szakad... szerencsére.
Az eszmei mondanivalót ki-ki megkeresheti a filmben, de a lényeg az, hogy a néző a végén fellélegezhet; a hőssel együtt túlélte a filmet. A Négy korona kincsében megjelenő effektusok kezdetben még izgalmasak, de egyre unalmasabbakká válnak; gyakorlatilag néhány – nem is eredeti – ötlet váltakozik a történet folyamán, a háromdimenziós hatást pedig a magyar – kétdimenziós! – feliratozás üti agyon.
Hát így volt Disneyland a "kispiszkosban". Talán majd legközelebb...
Go-Ga



1998. május 09., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület