CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Botár Edit kiállítása az Erdélyi Házban

(1998. május 24–június 6.)


A kezemben tartott meghívó szerint Botár Edit Marosújváron született 1930-ban. A kolozsvári Képzőművészeti Akadémia textil szakán diplomázott 1956-ban, majd azt követően a kolozsvári Bábszínház díszlet- és bábtervezőjeként dolgozott több, mint három évtizedig. Sikereit az ott színreállított darabokkal, amellett pedig grafikai, festészeti, iparművészeti és díszlettervezői kiállításokon aratta. Első, 1955-ös bukaresti bemutatkozása óta számos egyéni (Moszkva, Brüsszel, Torino, Párizs...) és kollektív kiállításon lépett a közönség elé.

Körülbelül ennyit közöl/közölhet róla a nyomtatott szöveg. Ennyit tudhat az, aki – hozzám hasonlóan – ismeretlenül, "tiszta lappal" lép be a napokban az Erdélyi Házban megnyitott tárlat kiállítóterébe. Több információra nincs is szükség, az akvarellek szavak nélkül beszélnek. Nem szószátyáran, de a maguk csendes, nyugodt módján árulkodnak készítőjükről, az ő táj- és hagyományszeretetéről. Mielőtt bárkiben felmerülne: ezek a képek nem kimerevített pillanatok, nem az erdélyi világ szolgai másolatai. Sokkal inkább érzések, hangulatok, tudás a témaként kiragadott jelenségekről. Tiszta, egyszerű gondolatok, határozott, lendületes ecsetvonásokkal történetekké "írva" a nedves papíron.

Fizikailag a képek előtt álltam, a szemem viszont valahol a Tamási Árontól ismert föld felé járt. Néztem, ahogy a türei templom sötét foltja megtöri a téli táj monokróm csendjét ("A türei templom"). Botár Edit túlzások nélkül, néhány düledező kopjafa ritmusával vezeti a szemet a hótömeg alól kibukkanó épülettömeg felé. Olyan világ ez, ahol az ember még nem akart uralkodni a természeten. Tisztelettel, de nem alázattal nézett rá, úgy ahogy rész és egész viszonyulnak egymáshoz... Ez a hangulat, az ábrázolt évszakok változásától függetlenül a többi tájképen is érződik (pl. "Komandói tél", "Nyár a Hargitán", "Őszi vízpart a Maroson"...) A selymes, szétfutó színfoltokból fel-felbukkanó, kidolgozott részletek egy kicsit olyanok, mint a tétován, keresgélve nézelődő ember tekintete: átfut a horizonton, és néha-néha fennakad egy fa ágán... A kiállítás rendezőelvében is felfedezni véltem egy kicsit ebből a keresgélésből, abban ahogy a baloldali szobában kiállított képek témáitól, a tájképektől – visszatérő motívumokkal – az emberi világ motívumai, a belső helységben bemutatott városképek és portrék felé vezetik a nézőt. Az utóbbi csoportba tartozó, a "Bethlen-bástyá"-ról, "A Piarista Líceum"-ról készített képeken a térmélység érzékeltetését csodáltam, a "Szt. Mihály templom télen" címűn a fenyőfák lazúros, könnyed részleteit. Figyeltem, ahogy az oldottság fegyelmezettséggel párosul, ahogy a szétfutó festékfoltokat visszatörli, tereli, zabolázza. (Portréi kevésbé fogtak meg, ott sokkal érezhetőbb a kimódoltság, a hagyományos rajzi elemek hatása. Hiányoltam a tájképekből megszeretett virtuóz előadásmódot.)

Újra átnézve a kiállításon készített vázlataimat, újraéltem, átgondoltam Botár Edit akvarelljeit; a tájképeit meg is szerettem. Nem ígérhetem, hogy mások is így lesznek ezzel – az ízlések különbözők –, de mindenképpen érdemes időt szakítani rá.
Go - Ga
Fotó: Németh Péter



1998. május 30., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület