Évkezdés az évezred végén
Évkezdés az évezred
végén
A Líceum él
Dr Lampérth Gyula, a Soproni Evangélikus Gimnázium,
Líceum igazgatója fogadott az 1998/99-es tanév megkezdése előtt néhány
nappal. Először arról faggattam, milyenek az évkezdés anyagi
lehetőségei?
- Az 1998-as gazdasági év rendkívül nehéznek látszik eddig. Az
idei költségvetés pontosan, csaknem fillérre annyi, mint az 1997-es
esztendőé.Ez mindent elmond. Nem pazaroltunk 1997. előtt sem, minden
forintnak megvolt a helye, de nagyon sokat nem kellett gondolkodni
azon, ha valami szükséges volt a tanításhoz, megvettük.Tavaly nagyon
óvatosan gazdálkodva fillérre "kijöttünk", de amikor 15-20%-os
infláció mellett a tanári béreket - nominálisan és nem reálértékben -
ennyivel kellett emelnünk, ma azt kell mondanunk, hogy ha nem történik
az ősz folyamán valamilyen pozitív és jelentős változás (legalább
tízmilliós változás), akkor nem tudom, hogyan tudjuk az évet
absolválni.Ami az elmúlt 7 esztendőben soha nem fordult elő, már most
is, amellett, hogy hol adó, hol TB tartozásunk van, milliós hátrány
látszik erre az esztendőre. Az a kiegészítés, amelyet, hallomásom
szerint a Katolikus Egyház várhat az állammal kötött megegyezés helyes
értelmezésétől, bennünket is kb. "egyenesbe hozna". Teljesen
egyértelmű és nonszensz, hogy erre az évre is a 97-es összeget
kaptuk.Ha ehhez szeptembertől hozzávesszük a járulékos költségeket,
melyek minőségi bérpótlék és egyebek formájában várhatók...
Milyen "mennyiségi" mutatókkal jellemezhető a Líceum?
Nem tudom, ha azt mondom, "sok", az mit jelent minőségileg, de
ebben a házban a Líceum 340 éves helyi története folyamán még ennyi
ember nem fordult meg, ilyen sok diák még nem tanult.Ebben a tanévben
600 fölé emelkedett a nappalisok létszáma és 150-180 a
levelezősöké.Közel 800 a diáklétszám. Ez egy nem is kis falu.A
tanár-létszám 55-56 főállású, 7-8 lelkész, hitoktatókkal együtt több,
mint tizen tanítanak hittant, az összes óraadók száma több mint 90.
Minden ellenkező híresztelés és egyéb hangok ellenére a Líceum
iránt folyamatosan nő az érdeklődés. Különösen erős ez a 10 évesek
körében.
Hogyan lehet bekerülni a Líceumba?
Felvételivel. Magyar-matematika-szóbeli felvételivel. A
pontszámhatár a 100 pontos maximum mellett 88 pont.Ez nem csekélység!
Ilyen feltételek mellett indul idén a nyolcosztályos gimnáziumban két
36-os létszámú osztály. Bármennyire is örvendetes a Líceum számára a
magas színvonal, nagyon sajnáljuk a fel nem vett gyermekeket és
szüleiket, annál is inkább, hiszen ezek többsége soproni, úgy is
mondhatnám, szinte mindegyike ismerős.
Minek köszönhető a Líceum népszerűsége?
Úgy gondolom, hogy nagyon fontos a követelmény, melyet mi
próbálunk nagyon óvatosan adagolni. Pedagógiailag a nehezebb utat
járjuk, amikor az indulás szigora, majd az ezen való könnyítés helyett
először hozzászoktatjuk a tanulókat az új körülményekhez,
megszerettetjük az iskolát és ezután emeljük a követelményeket. Ez
pedagógiailag nehezebb, de a diák számára lényegesen könnyebb és jobb
hosszútávú eredményre vezet.
Melyik gimnáziumi oktatási formát preferálja a Líceum?
Nem szeretnénk letenni a voksot egyik oktatási forma mellett sem,
annál is inkább, mert a Líceumnak speciális és komoly kötelezettsége
van. Ez egy evangélikus oktatási intézmény. Azt szoktam mondani, hogy
mindemellett a Líceum a soproni katolikusság és a vidéki
evangélikusság iskolája. A tapasztalatok szerint a 8 osztályos
gimnáziumi oktatással együtt járó kollégiumi, bennlakásos életformára
az evangélikus vallású szülők nem szívesen engednék el gyermekeiket,
ezekben az osztályokban jelentős a soproni és a katolikus többség.A
négy osztályos gimnáziumban az arány fordított, tehát az egyházi és
területi kötelezettségét a Líceum egyelőre csak a négy osztályos
oktatási forma fenntartásával tudja biztosítani. Nem lehet célja egy
evangélikus gimnáziumnak az evangélikusok kiszorítása! Úgy tűnik, ez
hosszú távon is így marad, ha adminisztratív beavatkozás nem
történik.
Hány féle képzés valósul meg a Líceumban?
Hét féle: a négy és a nyolcosztályos magyar ill. nemzetiségi
gimnázium, ez négyféle,( német nyelvű gimnázium, az egyik a kettő
közül az országban), egy nulladik évfolyam, ahol egy éven keresztül
csak nyelvet oktatunk a további nemzetiségi képzéshez (pl. magyart a
magyarul nem tudók számára, hiszen a tárgyak felét magyarul oktatjuk
ott is), azon kívül egy négyéves és egy hároméves szervezett
képzésünk. Ez összesen hét. Ez az oktatási forma nagy terhet ró a
tantestületre. Nem is kísérte osztatlan lelkesedés a bevezetését, csak
most látszik, hogy avval, hogy ilyen széles képzési palettát kínálunk,
nincsenek beiskolázási gondjaink.
Milyen összetételű tanári kar látja el ezt az összetett
feladatot?
Egy-egy szak tekintetében előfordulnak időleges hiányok. Gondolják
el, csak német tanárunk tíz van, de azzal, hogy évente új nemzetiségi
osztályok jönnek fel, nem egyszerűen évente egy-egy tanárral többre
van szükségünk, de ezeknek a tanároknak már ezen a nyelven kell
oktatniok a tantárgyak egy részét(18 órát), tehát német nyelven oktató
matematika, fizika, történelem, földrajz, hittan tanárokra van
szükségünk.Vannak külföldi tanáraink, van németországi
matematika-fizika szakos tanárunk, német - történelem szakos tanárunk,
a hittant német lelkészek tanítják.
Mit jelentett a NAT bevezetése a gimnázium számára?
A NAT bevezetése sok nem kívánatos hatással járt.Számunkra anyagi
megszorítás, mely nem akarja engedélyezni azt a tényleg színes
palettát, amit mi a diákjainknak kínálunk. Mi a diák érdeklődésétől
vezetve nem tartottuk veszteségnek, ha a diák hozzánk jár és az "érte
kapott pénzt" el is viszi a mondjuk ógörög vagy héber nyelvi
fakultáció.Tavaly 49 fakultációnk volt az iskolában! De a NAT
negatívumai közé tartozik,a mozgás-órák számának lecsökkentése heti
két tornára (nálunk szalon- és népi táncot is tanulhattak a gyerekek a
mozgás órák keretén belül), a nyelvi órák számának lecsökkentése,
márpedig heti két-három órában nehéz egy nyelvet négy év alatt a
beszélgetés szintjén megtanítani, akkor meg minek? A NAT továbbvitele
(aminek megszüntetésében reménykedünk) nézetünk szerint egyértelműen a
természettudományos, a nyelvi és a fizikai képzés rovására megy.Nagy
árat fizetünk tehát a NAT óraspóroló jóságáért!
Számunkra egy pozitívuma mégis van.A tantestület kidolgozta a
helyi tantervet, pedagógiai programunkat mely irányt mutathat akkor
is, ha az azt kikényszerítő NAT nem is kerül teljes bevezetésre.
Milyen segítséget kap és vár a Líceum Sopron
Önkormányzatától
A polgármester úr és helyettese, az Önkormányzat képviselői
rendszeresen résztvesznek rendezvényeinket, megjelenésükkel
erkölcsileg megtisztelik programjainkat, kölcsönadják a Városháza
Nagytermét, tehát jóindulatuk és szeretetük, megbecsülésük közvetett
módon sok mindenben megnyilvánul. Anyagiakban, csepp a tengerben és
nem annak lebecsülése, ha költségeink és hiányaink méretéhez képest pl
a pályázatokon néhány tízezer Ft-ot kapunk, rendszeresen. Ha azonban
arra gondolok, hogy soproni diákokat támogatunk, és nem közvetlen
tanulásukban, de étkezési költségeik felerészben való megtérítésével,
akkor ez már egy évben több milliós költség, melyből jó néven vennénk,
ha az Önkorményzat pl részt tudna vállalni.
Köztudott, hogy vannak könnyen elvégezhető és nehezebben
elvégezhető, ezzel együtt a továbbtanuláshoz könnyebben és nehezebben
pontot adó iskolák Sopronban. A Líceum inkább az utóbbiakhoz
tartozik.
Nem lehet mereven venni ezt a dolgot, úgy gondolom, valahol a
középen kell elhelyezkednünk. Nyilvánvaló magam is tudom, hogy a
nálunk kiérdemelt jegy sokszor jóval többet ér, mint az azonos jegy
más iskolákban. Őszintén meg kell mondanom, hogy evvel együtt nem
szeretném, ha ebből hátránya származna a nálunk tanuló diáknak.Nem
lehet figyelémen kívül hagyni ma egyetlen iskolában sem, hogy az
egyetemek és főiskolák döntő többsége pontszám alapján vesz fel
növendékeket.Nem tolhatok ki szándékosan a saját tanítványommal és
biztosíthatom egy nála gyengébb számára az akadálytalan
előmenetelt.Nagyon-nagyon nehéz dolog megtalálni azt a bizonyos
középutat!
Van-e pedagógiai eszköz annak érzékeltetésére, hogy minden
jóindulatom mellett elvárásaim magasabbak, mint más intézményeké.?
Pedagógiai eszköz! Ha a szeretet, amivel a gyermeket körülvesszük,
ha az a viselkedés, amiből a szülő észreveszi, hogy a gyermek javát
akarjuk pedagógiai eszköz, akkor igen. Mert a gyermeknek is és a
szülőnek is a beleegyezése szükséges mindahhoz, amit csinálunk.Tehát
annak felismerése, hogy itt emberi tartást is kap, hogy nemcsak
tanítunk, de nevelünk is. Mi mindamellett, hogy nevelünk, nem vagyunk
merevek. Szabad levegőt szeretnénk biztosítani a gyermek számára
mindamellett, hogy nem tagadjuk meg nevelési normáinkat.Nem lehet a
huszadik század végén, 40 év kommunizmus után, de mondok valamit: még
a kommunizmus nélkül sem lehetne úgy tanítani, mint akár 1935-ban.Meg
kell nézni a világot és meg kell nézni Európát - amit nem célként
mondok, mert sokkal rosszabbak, mint mi!- de egészen más a világ!
Tudni, de érezni is kell a szeretetet, amit tőlünk kapnak! De ezt nem
eszközként használni, hiszen tudják és érzik, hogy milyen fontosak
nekünk! De ezen túl ott van tanítás és vannak nagyon szép számmal
tanítási eredmények.
Milyen gyerekeket kap "alapanyagként" az iskola?
Hát, hogy jó órában mondjam: nagyon jó gyerekeink vannak.
Többségük még akkor se tenne rosszat, ha"fizetnének érte". Magam
Budapesten éltem 23 évig, ebből 14 évig a Tanárképző Főiskolán
tanítottam, tanítványaim kísérgetésével nagyon sok intézményt ismertem
meg. Higgye el, és csak ezt tudom mondani a kollégáimnak is: nagyon jó
gyerekeink vannak! Nem okoz gondot sok tanítványommal kimenni a
Dunapartra táborozni vagy idén már harmadszor részt venni a Szent Jobb
körmeneten. A legkisebb probléma sincs soha! Jó szülői háttérrel
jönnek gyermekeink és ez többnyire meg is látszik rajtuk!
Milyen új létesítményekkel gazdagodott a Líceum ?
Ha Isten engedi és élünk, most avatjuk új, 400 fő befogadására
alkalmas dísztermünket szeptember 15-én, prominens hazai és külföldi
személyek, segítő düsseldorfi alapítvány képviselőinek jelenlétében..
Még egy egyemeletes épületrészünk van, ahol emelet-ráépítéssel a
könyvtár és olvasóterem bővítésére nyílna lehetőségünk és egy kápolna
kialakítására. Erre van is némi reményünk. Nagyon rossz állapotú a
tornatermünk és kevés is, ahol rendszeresen két osztály tornázik
egyszerre, a szintráépítés költségei jóval a százmillió fölött
lennének. Területi bővítést nem tervezünk, nem is tervezhetünk,
helykihasználásunk a maximumához közelít.
Mit szól az igazgató az itt-ott hallható vádakhoz, hogy
általános szereptévesztés folytán a tanári karban némelyek
igazgatónak, némely tanuló és szülő tanárnak érzi magát és bizonyos
megnyilatkozásokban úgy is szerepel?
Az igazgatót két oldalról is érik vádak. Az egyik a már említett,
a másik hang viszont diktatúrával vádolja. Könnyű lenne most a
tökéletességet vallani a kettő között, de mindkettőben lehet igazság
is. Azt el tudom mondani, hogy a hangok között keresztüólvinni
demokratikusan a szervezeti változtatásokat nem volt könnyű. Minden új
képzési forma csak demokratikus választás útján valósult meg. A
gyerekek között pedig, akiknek tanári "allűrjei" voltak, nagyon jó
képességűek is voltak. Hadd mondjam el, hogy 1848-ban a márciusi napok
után az iskola diáksága egy nyomtatott szöveggel fordult a
tanársághoz, amelyben követeléseit megfogalmazta. Ennek preambulumában
írták, hogy nincs e hazában olyan intézmény, amely az ifjúi léleknek
annyit ártott volna, mint a Soproni Evangélikus Főtanoda. Nagyon
nehezen emésztette meg a tantestület, még nem is olyan régen
igazgató-elődöm is emlegette.Mindenesetre 9 év múlva már a pontok
felében a kifogásoltakat orvosolták, tehát bizony volt abban igazság.
A jelenleg megfogalmazott ifjúi vádak egy részét magam is
igazságtalannak érzem, de meg kell vizsgálnom azt a lehetőséget is,
hogy az 1848-as fiatalok utódjainak magát tartó fiataljainknak nincs-e
mégis bizonyos dolgokban igazuk? Egyébként is, először 1848. óta, mi
függesztettük ki az ominózus iratot! Olaj volt a tűzre és megkaptuk
bizony pontokba szedve mi is! Nem söpörhetem az asztal alá egy
kézlegyintéssel, mielőtt a tartalmát megvizsgálnám.
A felnőttek kapcsolataiban pedig az idő valamelyest hozhat megoldást.
A tanári karban az elmúlt év végén lezajlott cserék talán egyéb
konfliktusok feloldását is meghozzák. De a demokrácia bevitele az
iskolafalak közé és a tanári kar létszámának növekedése eleve azt
eredményezik, hogy bizony komoly viták és ellenvélemények
meghallgatása után döntünk csak az iskolát érintő dolgokban, és több,
bizony a konfliktus is. Ezek pedig kikerülnek a falak közül.
Köszönöm, igazgató úr, hogy ilyen részletes és őszinte
interjúval segítette olvasóinkat a mai Líceum megismeréséhez! A magam
nevében további sok sikert és egészséget kívánok munkájához, nem
titkolva azt, hogy őszintén szorítok azért, hogy mint egy evangélikus
nevelési intézmény vezetője megmutathassa az ökumené igazi
gyakorlatát!
Szöveg
-DI-
Fotó Németh Péter
|