CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Soproni Horváth József és az utódok tisztelete

Soproni Horváth József és az utódok tisztelete

A Magyar Vízfestők Társaságának kiállítása a Festőteremben

Bátor emberek világában élünk.Magam, nyilván merő kicsinyességből, nehezen tudom elképzelni, hogy egy szakma hiteles képviselője csak úgy egyik napról a másikra, másból kénytelen életét fenntartani. Pedig van ilyen. Amikor tűz és víz keveredik, ami vegyíthetetlen, oldhatatlan cseppekként súrlódik egymáson.

Pedig nem csak a kényszer kiváltotta mindennapi élet-beli pályamódosulásokra érvényes a tendencia.Amikor december 18-án az országos köd miatt megkésett Wehner Tibor művészettörténész a Pro Kultúra Sopron SZKKT és a Magyar VízfestőkTársasága "Akvarellek az Ezredvégről" című kiállításának megnyitóján, a Soproni Festőteremben definícióról, az akvarell definíciójáról beszélt, kénytelen volt a meghatározást kiterjeszteni mindazon anyagok alkalmazására e művészeti ágban, melyek vízben oldódnak és amelyek vízben nem oldódnak. Kicsit egyszerűbben fogalmazva, a kiállítás anyagában neve ellenére többségében vegyes technikával készült alkotások láthatók. A megnyitóban e művészeti ág lassan testet öltő törekvéséről beszélt, mely az 1968-ban kezdődő Egri Biennálékon át a Magyar Vízfestők Társaságának 1990-es megalakulásáig vezetett.

A művészettel foglalkozók egyetértenek abban, ahogyan azt Supka Magdolna is írta, hogy a poézishez, a tiszta akvarell végső eredményéhez, meglehetősen rögös út vezet, hozzá a művész tehetségén kívül virtuóz technika, imaginarius képesség, mely előre látja a gyorsan száradó anyag végső megjelenési formáját és definitív technika szükséges, melyben az utánfestés csaknem lehetetlen. A vegyes technikák megjelenése mindenképpen könnyít ezen a szigorú feltételrendszeren. Ha másért nem is, már ezért is tisztelet illeti az akvarell olyan mesterét, mint Soproni Horváth József Munkácsy-díjas soproni művészt, akinek tiszteletében fogant ez a kiállítás.


Soproni Horváth József: Akt

Akinek volt szerencséje ismerni a nagyrabecsült művészt, könnyen alátámaszthatja azon állításomat, melyet édesapámtól és Szarka Árpádtól is hallottak alapján merek megfogalmazni: egy aszketikus, nagyon tiszta és világos gondolkodású művész-tanárra emlékszik ez a kiállítás, akinek foglalatosságában mindkét szó külön és nagy hangsúlyt kapott. Sok tekintetben a technika korlátainak széttörésével alkotott a soproni művész, a személyábrázolás és gondolati tartalmak alá rendelve a "betört" technikát és saját magát is. Erről a szerénységről, az anyagban rejlő lehetőségek iránti alázatról, a tartalom szolgálatáról ma talán kevesebb szó esik...

A kiállítás anyaga jó áttekintést ad az ezredvégi művészet ezen szeletéről, melyet a technika nagyfokú lazulása mellett a nagyvonalú stilizáltság jellemez.Légrády Viktor kódex-művészet ihlette alkotásai köszöntik a látogatót, aki sorban vonul el Magyar Gábor egyszerű formái és szerény-című munkái, Stefanovics Péter vitatható átváltozásai előtt, hogy a nagyteremben a térben egy festőállványon egy tájkép és a szemben fekvő falon két emberábrázoláson (Akt, Piros rékli) keresztül megcsodálhassa Soproni Horváth József művészetét. A főfalon csatlakoznak ezen képekhez Tolvaly Ernő "Claude Monet háza" sorozatának képei és a merész asszociációra felhívó "Balkáni erekció I.,II." és a visszafogottabb "Tolna, 1998.július 4." című Szili Géza festmények


Gyarmathy Tihamér: Ősz

A kiállítás szemben levő falrészletein az üvegablak hatást utánzó -és alkotójukhoz képest nagyon halkszavú- két El Kazovszkij vegyes technika, ill. a sarokban Lossonczy Tamás nevével jelzett, vegyes érzésekkel szemlélhető (árnyék)Bokszolók láthatók. Deim Pál, mással össze nem téveszthető alkotásai késztetik megállásra a kiállítás szemlélőjét, aki összesen 19 művész munkáit láthatja a Festőterem falain.

Még a tudatosan választott Soproni Horváth József munkákból sem lehet levezetni az akvarell technika olyan fokú differenciálódását alig egy emberöltő távolságból, mint Polgár Csaba valóban "vásári" vásárai, vagy a víztaszítás hatásait az akvalell(?)-ben használó Pokorni Péter múlt idejű tusmosásait.


Tolvaly Ernő: A "Claude Monet háza" sorozatból

Amennyire egyedül és világító toronyként áll Soproni Horváth József az általa szuverén módon felvillantott lehetőséggel a magyar akvarell történetében, annyira nehéz, sőt lehetetlen bármely alkotót ilyen "eseményként" felmutatni az ezredév végén. Az individualista világ kitermelte saját művészetét. Ennek egy szerencsés válogatása látható a Soproni Festőteremben. Miután a művész, aki iránti tiszteletüket a századvégi alkotók kifejezik, állandó kiállítással is rendelkezik városunk jogos büszkeségeként, a festőtermi kiállítás megtekintésén túl őszinte szívvel javasolhatjuk csak városunk polgárainak, elevenítsék fel emlékké halványult ismereteiket a nagy soproni művészről annak állandó kiállításán is!


- DI -



1998. december 18., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület