CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 24., szerda, György napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A pillanatok összessége az élet egésze

A pillanatok összessége az élet egésze
Udvardi Erzsébet állandó kiállítása

Badacsonytomajon senki őslakos előtt nem titok, hogy itt él és alkot - már évtizedek óta egy közülük - Udvardi Erzsébet festőművész, akit erőteljes leegyszerűsítéssel a mai magyar oltár-, és szentképfestészet, valamint a Balaton festőjének tartanak, joggal.

Sok alkalmi bel- és külföldi kiállításon és a templomba járók előtt - oltárképei révén - már sokszor bizonyította kivételesen eredeti tehetségét. A jellegzetes technikával alkotott oltárképek - a modern, figurális ábrázolás mellett - a legegyszerűbb emberek számára is azt az áhítatot közvetítik, a környezet korától csaknem függetlenül, mondhatni időtlenül, mely csak a középkori mesterek sajátja volt.

Különlegesek a képek, nemcsak tartalmuk, de a technikájuk miatt is. Rendkívüli módon érzékenyek a megvilágításra - Udvardi Erzsébet Kossuth-díjas festőművész sok, a fényre különösen reagáló, spray formájában is felvitt festéket és arany-ezüst színű fóliát használ. Talán nem érdektelen, ha elmesélem azt, hogy akik különösen sok időt töltenek a művész oltárképei előtt (milyen különös: az imádságot a kép keltette áhítat nem zavarja meg!), azok meg tudják mutatni pl. a fertődi templomban azt az egy ülőhelyet, ahol a képen a Golgotán álló Szűzanya szemében fénylik a könnycsepp, vagy ahol a legjobban kivillannak a csaknem grünewaldinak formált Krisztus oldalából kicsorduló vér cseppjei, ahonnan az utolsó vacsora kelyhe fénylik. Ezek sehonnan máshonnan nem láthatók. Helyi titkok, melyeket a gondos, ismételt megfigyelés tesz nyilvánvalóvá, s mint esztétikai kincset ad tovább mások tulajdonául.

Tehát a valóságban is, noha szeret itt, mindig is bajainak tartotta magát, víz mellől víz mellé sokszor honvágyban, de végső nyugalomra is oda visszavágyik. A Badacsony oldalából kiszakított földben nyugszik testvére. Férje, Tamás István író, aki újságírói munkásságán túl Anno Domini című naplószerű írásával és drámaírói tevékenységével is kiérdemelte a jelentős jelzőt, Dunaföldváron talált nyughelyet, ahogyan többször maga is írta: RIP. Itt pedig ugyanazon bazaltból porhanyult humusz takarja egy másik embernek a vétetésbe visszatért porhüvelyét: úgy hívták, Egry József. A szellem találkozása, egyesülése, miközben a múlandó szétválik.

Udvardi Erzsébetnek minden - elvileg végleges elhelyezésűnek tetsző - egyházi megrendelés mellett természetes vágya volt, hogy egyrészt megjelölje a házat, ahol egykor férjével élt és alkotott, másrészt egy olyan állandó kiállítás lehetőségét alakítsa ki ott, mely bemutatja, akár váltogatva is, a megőrzött vagy újonnan készült képeket, mégpedig úgy, hogy őt jelenlegi otthonában a kíváncsi látogatók ne zavarják munka közben.

Az idő, amikor ez bekövetkezhetett, ez év pünkösdje volt. Kedves, meghitt ünnepség keretében került sor a férjre emlékeztető márvány emléktábla avatására, másrészt a nagy kiállítótermekhez szokott látogató számára csöppnyi, alig három szobányi kiállítás megnyitására.

Mentségéül szolgáljon ezen kis írás szerzőjének, aki a fotográfiai illusztráció digitális anyagát is maga vette fel, amit korábban már leírt: a fénylő részek nehéz reprodukálhatósága. A termekben egyrészt a bajai otthon és annak emlékképei, másrészt a Balaton-, valamint fogalom- és tájábrázolások, egy kis (oltárkép) triptichonnal láthatók.

Amilyen "kicsi" a kiállítás, oly nagy is egyben: lélekemelő. Olyan gondolatokat közvetít, melyek sokkalta bonyolultabb módszerekkel is nehézkesen megközelíthetők, szinte kifejezhetetlenek. Hiszen ezért is ajánlom - nem tévedés - zarándokhelyként a kis hegyparti házat, nem tagadva egy pillanatig sem elfogultságomat. Legyen testi-lelki központ mindazok számára, akiknek a Balaton nyáron is több, mint egy nagy néplavór, a szakrális művészet új megközelítési módjai szívükhöz közel állnak, és keresik az angyalszárnyak suhogásának - itt megtalálható - egyébként ritka helyeit.

A kiállításon saját albuma, férjével közösen készített, és az ő akvarelljeivel díszített "Macskák és kertek", utóbbi időben pedig Korzenszky Richárd OSB, tihanyi perjel újszövetségi elmélkedései mellett a művész illusztrációit tartalmazó két kötet is kapható.
A kiállítás szombat-vasárnapi napokon 11-13 és 16-18 óráig látogatható a Rózsa köz 9-ben.

- DI -



2000. augusztus 22., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület