CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Apáról fiúra

Apáról fiúra
Szepes Gyula (1902-1992) és Szepes Péter kiállítása a Plaza Galériában

Szepes Gyula Érd-Ófaluban született. A Budapesti Képzőművészeti Főiskolán festészetére Vaszary János nagyvonalúsága, Glatz Oszkár alapossága hatott. Budapesti, olaszországi és több éves párizsi tartózkodása ellenére is a szülőhely mindvégig alkotómunkájában szövetségese maradt.

Érd festői topografizálása - a vizuális kincsek megtalálása és megörökítése - plein-air festővé tette Szepes Gyulát. Tájképei, a Duna-part szigetei, erdői, zátonyai, fakorona sikátorai nem a valóságos látványt, hanem a megszépített valóságot rögzítik. Úgy sűrítik a táj valóságát, hogy közben a pergő színözönből árad az alkotó örök optimizmusa. Az érdi hétköznapok az erőteljes színek összhatásában Szepes Gyula alkotásaiban maradandó ünneppé válnak. Külön figyelmet érdemelnek erdő-ábrázolásai, amelyeknek zöld tónusaiban, összeboruló lombkoronáiban ugyanúgy fellelhető Szepes Gyula örök optimizmusa, mint a színektől lüktető erdős dombhátakat ábrázoló tájképeiben.


Enteriőrjeire és portréira szintén az erőteljes színvilág, az öntörvényű kolorizmus jellemző.
Szepes Gyula 1962-ben tért vissza Párizsból, ahova négy évvel azelőtt érkezett. Párizsban készült műveinek zöme ott maradt. Rajzai tudósítanak párizsi festői tevékenységéről. Párizs megnyitotta szívét - mely művészlélekkel nem ezt tette volna - és egy életre meghatározta Szepes Gyula festészetét.
Későbbi városrészleteiben, az egymáshoz tömörített házak alkotta utcasorokban, sikátorokban - Sopron, Érd-Ófalu, Szentendre - Párizst kereste, - és hangulatukból ítélve - találta meg.

Párizs, a franciaországi tartózkodás a fiú Szepes Péter, alkotói pályájára is alapvető hatással volt. A közös kiállítás egyértelműen jelzi, hogy Szepes Péter művészetekhez való szegődése nem a véletlen műve, hanem kapott örökség. Mesterének is édesapját tartja. Akvarelljein Sopron és környéke jelenik meg: az ágfalvi templom, soproni udvarok, lépesfalvi tájrészlet, a Bécsi-domb, a kőfejtő.

Szepes Péter az örök optimizmust is apai örökségként kapta. Elsősorban a technikából adódóan színei visszafogottabbak, ám a technikán túl a monotípiák (Sorsunk I.,Sorsunk II.) tanúsága szerint is a visszafogottabb színvilág az élet mélyebb igazságainak vetületei.

Amint a kiállítás megnyitásakor Szepes Péter elmondta, ezt a kiállítást elsősorban édesapja, Szepes Gyula emlékének szánta, annak emlékének, aki művészi ars poeticá-ját így fogalmazta meg: "Mindennap dolgozom, hogy a festéssel másoknak adhassam át az örömet. Találkoztam a boldogsággal."
Szepes Gyula festőművész (1902-1992) és fia, Szepes Péter festőművész, grafikus tárlata október 14-ig látható a Plaza Galériában.

szöveg és fotó Tóth Éva



2000. oktĂłber 04., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület