CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A Soproni Bor Útja Budapestig avagy a regionális bormarketing program szükségessége

A Soproni Bor Útja Budapestig avagy a regionális bormarketing program szükségessége
A Soproni Bor Útja 2.

A nyári szünidő vége felé, augusztus közepén Budapestre utaztam. Pár napos látogatásom fő célja az volt, hogy felmérjem, a Soproni borvidéken a Soproni Bor Útja közösségi agrármarketing program keretében elindítani kívánt borkultúrával és bormarketinggel foglalkozó szakkollégiumnak milyenek a kilátásai. A felmérésre azért volt szükség, mivel a fent említett kezdeményezés a régió egységes arculatát kívánja megteremteni, amihez szükség van arra, hogy a környék borait az ország más területein is megismerhessék, mielőtt nemzetközi méretekben kezdenénk gondolkodni.
A szakkollégiumról információként annyit, hogy nagy valószínűséggel a Nyugat-Magyarországi Egyetem adna otthont rendezvényeinek, előadásainak, amelyek teljes mértékben nyilvánosan zajlanak.
A terepszemle megtartásához segítségül hívtam egy kedves ismerősömet, aki az Amerikai Egyesült Államok nyugati részéből érkezett, ahol grafikus- és festőművészként ismert. Személyében olyan társat szereztem, aki a magyar borokat még csak ízről ismeri, a részletekben kevésbé járatos, vizuális érzéke viszont kifinomult.
A vizsgálatot kettesben végeztük el, bejárva fővárosunk néhány kisebb borszaküzletét, vinotékáját és egyes, nagy nemzetközi áruházláncok kötelékébe tartozó áruházakat, bevásárlóközpontokat.
A felmérés eredményeként megállapítottuk, hogy a Sopronban és környékén előállított borok közül a legnagyobb mennyiségben és a leggyakrabban a soproni székhelyű Vinex Kft. által előállított Soproni Kékfrankos, Kékfrankos Rosé, Merlot, Cuvée és Cabernet Sauvignon található meg a polcokon. Fehérboraik közül a Chardonnay és a Tramini áll a legnagyobb mennyiségben a vásárlók rendelkezésére.
A soproni borokat még a Hungarovin Rt. által forgalmazott Soproni Kékfrankos és Kékfrankos Rosé termékek képviselik, amelyek azonban kiszerelésben nem érik el a Vinex Kft. termékeinek színvonalát, leginkább a helyi jellegzetességek mellőzése miatt.
A megjelenést illetően megállapítottuk, hogy a kisebb szaküzletekben a Sopron-környéki borokat mennyiségben meghaladják az ország más borvidékeinek termékei. Elhelyezésüknek köszönhetően megkülönböztethetőségük azonban jobb, mint a nagyáruházakban. A palackozás és címkézés kérdésében, amelyek vizuális úton hivatottak a termékek fogyasztását ösztönözni, elmondható, hogy a palackok formája és minősége valamivel tetszetősebb és jobb, mint a hazai konkurenciáé. A címkék elkészítésére, megtervezésére eddig azonban vajmi kevés hangsúlyt fektettek. Ezen a területen látványos előrelépés lenne elérhető a rendelkezésre álló humán erőforrás nagyobbmérvű kihasználásával, amelynek legkézenfekvőbb módja a Nyugat- Magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetének bevonása volna borvidéki, regionális, mi több, országos szinten is
A hipermarketek polcain a soproni borok versenyképes mennyiségben vannak jelen, azonban az áruházak óriási méretei és tömegcikkeket árusító mivolta miatt nehezen felfedezhetők, keverednek más vidékekről szállított társaikkal.
A magyar szokással ellentétben az eredmény engem nem borúlátóvá, hanem inkább bizakodóvá tett, abban a tekintetben, hogy a Soproni Borok Útja névvel fémjelzett regionális borkultúra és bormarketing fejlesztő elhatározásra igenis szükség van, és tevékenységének eredményei hamarosan kézzelfoghatóak lesznek. Ezek az eredmények pedig nemcsak a magyar minőségi borfogyasztás arányainak eltolódását, hanem a kritikus külföldi vásárlók figyelmének a "Soproni" feliratú palackok felé fordulását fogják eredményezni.
Németh György Valentin Nyugat-Magyarországi Egyetem VI. évfolyamos közgazdászhallgató
Sopron, 2000. október 2.



2000. október 02., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület