CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. március 28., csütörtök, Gedeon, Johanna napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Pluzsik Tamás írása

Pluzsik Tamás írása

Fiókok mélyén kotorászva...:
A MADONNA
A közelmúltban a családban egy évek óta nem használt bőröndre volt szükség, melyet így ki kellett ürítenem. A koffer régi fotókkal volt tele, melyek közül jó néhány már nem is tudom mi célból és egyáltalán miért készült. Emlékek, gondolatok, elmúlt pillanatokról...
A MADONNA

Louise Veronica Ciccone. Gondolom ez a három szó így leírva meglehetősen keveset mond, hisz a név viselőjét Madonnaként ismerte meg a világ. Az amerikai pop- és filmsztárról immáron kisebb könyvtárnyi a fellelhető irodalom, melynek gyarapítását nem tűztem ki célomul.

A húsvéti ünnepek közeledtével annál inkább egy másik, illetve bocsánatot kérek a profán fogalmazásért, nem másik, hanem A MADONNA eszembe juttat egy régi emléket. Közel húsz éve történt, megkeresett az akkori nagycenki esperes, Kovács Ferenc, hogy ugyan lefényképezném-e néki az egyik mellékoltár fölötti festményt, mely történetesen Szűz Máriát ábrázolja. Jézus Krisztus édesanyját, Máriát, a képzőművészetben igen gyakran Madonnának is nevezik, melynek jelentése: asszony.


Az a híres Perugino Madonna

Az esperes úr elmondása szerint a festmény rendkívül becses darabja a templomnak, hisz az egyébként jelöletlen kép alkotója minden valószínűség szerint a quattrocento egyik kiemelkedő festőjének, Pietro Peruginonak umbriai iskolájából kerülhetett ki. A művészről tudni kell, hogy élete utolsó szakaszában, szinte tömegével vállalt megbízásokat, melyeknek szellemisége továbbra is az ő művészetét tükrözte, de a kivitelezést már tanítványokra bízta. Az egyébként gyönyörű, meggyőződésem szerint eredetileg portrénak készült alkotás Nagycenkre kerülésének története előttem ismeretlen, ha valaki, akkor ebben is nyilván gróf Széchenyi István játszhatta a főszerepet. Az én feladatom a fotó elkészítése volt, mely annak rendje és módja szerint elkészült, majd a kidolgozó laboratóriumba került, ahonnan aztán napokkal később átvehettem az immáron kész nagyításokat - melyeken azonban valami nem stimmelt. Némi töprengés után vettem észre a hibát: Mária az eredeti vásznon jobbra nézett, a kezemben tartott nagyításokon pedig balra. A labortechnikában járatlanok számára kénytelen vagyok elmagyarázni e hiba okát: a film fordítva került a nagyítógépbe. Ez a melléfogás, ha nem is gyakori, de került már így utcára soproni képeslap is, melyet természetesen csak az vesz észre, aki az eredeti helyzetet nap mint nap látja.
- Gyerekek, ne haragudjatok, de ezt így nem tudom átvenni, csináljátok meg újra!- kértem a laboros kollégákat.
- Nem mindegy neked, ki a csuda veszi ezt észre! - volt a válasz, hisz csakugyan, technikailag minden kifogástalanul a helyén volt.

Ugye itt valami nem stimmel! - pedig ez az egyébként szép képeslap így jelent meg!

- Semmiképpen és értsétek meg! Nem csak azért, mert éppen Mária év van, -ugyanis akkor éppen az volt- hanem azért is, mert e kép előtt generációk térdeltek imájuk meghallgatásáért, hogy úgy mondjam kép már genetikailag rögzült, és ha közel ötszáz év után Madonna "megfordul", az adott esetben és bizonyos személyeknél már nem fototechnikai hiba, hanem esetleg valóságos csoda! A Mária jelenések és megnyilvánulások számát pedig ilyen csúnya baklövéssel, ha lehet ne szaporítsuk.
A fotók aztán természetesen elkészültek, még pedig úgy, tehát oldalhelyesen, ahogy maga a festmény is kikerül Perugino mester iskolájából, valamikor a XVI. század elején.



Pluzsik Tamás



1999. március 25., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület