Bernard Picasso (Pablo unokájának) gyűjteményéből
Bernard Picasso (Pablo unokájának)
gyűjteményéből
Picasso: Alakok és portrék
Lassan a rovatunkat rendszeresen olvasók számára már
ismerős
lesz a "közeli" Bank Austria épülete. Immár idén, Cézanne után a
második nagy kiállítás csábított Bécsbe a Freyung Platz-ra.
Mustársárga alapon sima kövér Ariel betűkkel két zászlón ennyi:
PICASSO. A név gazdája Cézanne-t mindannyiuk oltalmazó apjának
tartotta, és éveket töltött művei tanulmányozásával.
Ahogyan a címben is jeleztük, az unoka tulajdonát képező
gyűjtemény darabjainak egy részét állították ki a megszokott
fényekkel
és az ezzel járó hatásokkal: egy-egy kép üvegablakként vibrál, a
fehér
és sárga hátterek világítanak.
Mivel áttekintő jellegű a kiállítás (1918-70-ig datáltak a benne
levő festmények), a rendező "időbeli keverő elve" és a mára már
divattá vált visszaemlékezések birtokában különös lehetőségek
adódnak.
A festmények alapján "számon kérjük" a festőtől a kinyilatkoztatások
gyakorlatát.
A kiállítás közönségén láthatóan sokkal kevésbé céltudatos
mozgásokat figyelhettünk meg, mint mondjuk Klimtnél. Sok ember állt
tanácstalanul egy-egy fesmény előtt, fejét forgatva. Igaza volt
Picassónak, amikor a nonfiguratív festmény soha fel nem
foghatóságról,
"lelki szemeteskosár" jellegéről beszélt.
Egyetlen nevetgélős társaságot láttam Gertrud Stein képe előtt.
Gyanítom, hogy a vidámság nem a hölgy karakterének szólt, ami híven
megjelent a képen, hanem egy idétlen ötlet vitte a vidámság
korlátlan
határtalanságra a gimnáziumi korosztályt. Picasso nem Bécsé. Túl
komolytalan, túl következetlen hozzá.
Ha azt mondja, hogy a két szem különbségét hangsúlyozni kell
tudatos torzítással, akkor egy fricskával egyszercsak két egyformát
fest. Ha arról beszél, hogy a színeknek maguknak kell megteremteniük
határukat, akkor egyszerre csak elkezdi kihúzogatni az adott szín
sötétebb változatával a kontúrokat. Kevesen értik meg a kiállított
rajzokat, melyek egy-egy fantáziadús névadás mellett kevés kivétellel
azt ábrázolják, ahogyan a "napi szemléhez" egymásra tornyozta
Picasso
a festményeket. Nem egy festői téma az egész, ennek alapján készül
egy
vázlat, amit valaki megment a szemétkosártól, mondjuk, a kiállítás
nyitóképén található mindenes, Sabartés, aki talán egyedül volt végig
hű gazdájához (hogy viszont ugyanúgy-e, erre már nem mernék
megesküdni).
A kiállítás látogatói mindenütt elsősorban hölgyek. Ez
megdöbbent,
mert miért legyen a kultúra az egyik nem kiváltsága? Döbbenetem másik
oka az a mód, ahogyan Picasso életében a nőket kezeli és ábrázolja.
Lehetséges egyáltalán, hogy ilyen megaláztatások árán érdemes egy
nevet az utókor számára megörökíteni? Lehetséges, hogy egy címbeli
névért ma is elviselnék eltorzításukat?
Lehetséges ilyen anya-gyermek ábrázolások, ilyen mesterkélt
színfolt-kompozícióban rajzilag tökéletesen megjelenített
gyermekjátékok mellett komolyan venni ilyen szempontból egy embert,
akit Pablo Picassonak hívtak? Az anyai arc összefirkáltsága a
befejezetlenség látszata mellett az apaság tagadásától az éppen
felrúgott ideiglenes kapcsolatot is jelentheti. Talán azoknak van
igazuk, akik Picasso klasszikus grafikai, rajzi vénájáról beszélnek
és
festőiségét kétségbevonják?
Nem tudom eldönteni, nem is az én reszortom, gyanítom, hogy egy
ilyen név esetén nem is lesz rá lehetőség, hiszen használt
vécépapírját alkotásként kezelték, ő maga pedig a kezdeti
kiszolgáltatottság után bizony nem volt szívbajos, amikor
műkereskedőkkel tárgyalt. Nem tudom, lehet-e ezekkel a képekkel
együtt
élni? Nem is fogom - az az érzésem - ezt sem eldönteni. Azt hiszem,
kevés kivétellel, nem.
Egyet viszont biztosan tudok: aki teheti, járjon utána! A Klimt
kiállítás után szédelegve, fáradtan tántorogtam ki az Oberes
Belvedere-ből, míg a Bank Austria háromszori végigjárás után is
frissnek, kíváncsinak és gondolkodónak hagyott meg. Picasso tehát
valamiképpen kapcsolódik zsigereimhez. Nem tudom, hogy ellenkezéseim
mellett és érezhető blöffjei ellenére miért maradok meg késznek a
befogadáshoz? Kahnweiler, felfedezője és legnagyobb vevője, a
műkereskedő, Rembrandttal együtt a sugárzó emberi melegséget
emlegeti,
amiko Picassóról beszélt. Lehet, hogy igaza volt.
Azért ez elgondolkodtató, hogy amikor a Bank Austria épületéből
kilépünk, 100 m-es körzeten belül egy világjáró és -festő, valamint
Kína művészeti kiállítását láthatnánk, és egy aukció is zajlik a
Freyungon, miközben ott a két zászló, s rajtuk lobog a név, pezsdül a
gondolat, és elnéző mosollyal nyugtázzuk, hogy a sok magyarázat fele
blöff, a kiállítás anyagának nagy része is mint magyarázat a mester
részéről - kétségbe vonható. Gazdájuk örök kérdés marad. Talán ez is
közötte volt kiismerhetetlen szándékainak.
Sikerült, mester, sikerült, az emberinek maradással együtt.
Fogadja
őszinte gratulációnkat! Ez a világ Önnek kedvez a nagy alkotásokkal,
a
tartalmakkal, felforgatással, kérdésfeltevéssel és a szolgalelkűek
kihasználásával együtt. Köszönti a millennium és
e rövid pár sor írója:
- DI -
2000. október 01., vasárnap 00:00
|