CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Csak a cél az, ami megmarad

Csak a cél az, ami megmarad
Odüsszeusz nyila

Nem sok mindenre emlékszem már az Odüsszeiából. Fiatalon láttam, és részben olvastam. Halványan derengenek fel az Adria kékjei, a fehér házak, a görög tragédiák kellékei és díszletei, a kérők hada és az idővel dacoló özvegy.
A férfiasság jelképévé és az egymásnak született párok gondolatvilágává, nélkülözhetetlen személyi-tárgyi feltételként avanzsált környezet, melynek volt ideje és kényszere arra, hogy gondolkozzék. Forró szélként végigsöpör a nyugtalanság és az új világ zűrzavara ezen az egyszerű, de képletességében elképzelhetetlenül összetett jeleneten, hol előhíva, hol a háttérbe taszítva a tárgyi és emberi szereplőket.
Időnként felmerül benem ez az egyetlen képsor, mely a mai computer-grafikákhoz képest micsoda primitív techniakai feltételekkel felvéve vált jelképpé. Az íjat felajzani képtelen kérők hada, a felajzott, de a fejsze fokában elakadó, megtörő, irányt változtató nyílvesszők sora.

Megszemélyesedik bennem a tárgyak sokasága, egyéni jelentést kapnak a nyélnek való lyukak a fejszéken.
Mennyire egyszerű lenne vallási jelképként a tű fokának nevezni a szűk, nyélnek való áttörést az acélpengén, és idézni a gazdagok kárára. Igen, ez lehet végső konklúzió, lehet annak jelképe, ami következik, de addig élnünk kell, és a nyílvesszőnek át kell jutnia a megismerés szűkületén, passzolnia kell a belehelyezett bizalommal, meg kell felelnie tágasságában (átlőhetőségében) az anyagi feltételek egyezőségének, ellen kell állnia a foknak a társadalmi, hamis, szóban tett elhajlítási kísérleteknek, túl kell élnie az ismeretség, esetleges barátság buktatóit, át kell csúsznia az ismeretlen, aktuális akadályokon, hogy ott álljon, legalább szándékban párban a cél előtt.
Minek felel tehát meg a vessző? Magának az életünknek. S a cél? A cél változik, s nem mindig marad középen, sokszor hamis, sokszor elérhetetlen. A nyíllövő választhat: vagy a hamis célra tart, vagy a fejszék fokára. A célt sokszor az egymás mögött sorakozó fokok mögött csak sejtjük. S ha szerencsénk van, és a férfi-női kettősség egyesült nyíl-egyenességében eljutunk oda, akkor belefúródunk, megmozdíthatatlanul, látszólag élettelenül, de abban a mozdíthatatlan, kaleidoszkópban nyert egységben, ahol már eleget forgott a világ, a mozdulatlan örömében.
Amikor végignézek egy életen, ezeket a fokokat látom, ahogy suhan közöttük forogva a nyíl. A Film pedig minden alkalommal megszakad, tovább nem követhető. Nem látom, ahogyan a kör közepébe talál. De ki tudná, hol a közép?
Látom a célzásban és feszítésben elfáradt férfiarcot, látom a nő elfogadó mosolyát, és nekem ez elég. A nyíl pedig továbbröpül, és lassítva vagy anélkül, de közel egy pillanat alatt, már a végső együttlétben célhoz ér.
Látom magam előtt az arcokat, Irene Papas felejthetetlen mosolyát, és visszafordulok a saját íjamhoz, már repül a vessző. Mintha több is lenne a fejszék foka, s talán szűkebb is. Szeretnék átjutni!

- DI -



2000. szeptember 19., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület