CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Értékválság és személyi fejlődés

Értékválság és személyi fejlődés
Dr. Nagy Attila és Dr. Villányi Lenke Sopronban

A Kurucdombi Fiókkönyvtár és a Keresztény Értelmiségiek Soproni Csoportja szervezésében március 22-én 15 órakor a Rozália út 3-ban Dr. Nagy Attila olvasáspszichológus és Dr. Villányi Lenke nevelési tanácsadó vezető tartottak előadást. Az előzetesen meghirdetett cím előbbi esetén a "Baradlay meg Tiffany, avagy mit adunk át a következő generációnak", utóbbinál a "Konfliktusmegoldás a családban és az iskolában" volt. A hosszú és komoly címek senkit nem riasztottak el, a fiókkönyvtár minden széke "elkelt", sőt többen állva hallgatták a két előadót.


A könyvtári rendezvények törzshallgatóin, a nagymamákon és unokáikon kívül szép számban jelentek meg pedagógusok és könyvtárosok is, akiket a várhatóan tartalmas óra reményén túl a szakmai kötelesség is ide hozott.
Kelemen Endréné könyvtárvezető köszöntötte a megjelenteket, és adta tovább a szót Dr. Nagy Attilának. Ő - mondandóját alátámasztandó - mellbevágó adatokkal és a mai kor "trend"-jét értékelő idézetekkel sokkolta a hallgatóságot. Ki gondolná, hogy az olvasás szeretete az értéksorrendben a '67-es első helyről '87-ben a hatodikra, '97-re a tizenkettedik helyre szorult? Ki merné kimondani a felmérést végző pszichológuson kívül, hogy az állami és a felekezeti iskolák között nyilvánvaló különbség van a "nem szeretem" - "értéknek tartom" kategóriákban? A különbség pedig az egyházi iskolák javára billenti a mérleget. Lehet, hogy az annyit hangoztatott: "csak címert cseréltek a kapu felett" kifejezés mégsem állja meg a helyét?


Ki merné a felmérés adatai nélkül kimondani, ha nem ő, hogy az iskolai folyamatos beszéd EGY ÉV ALATT a diák részéről a 8 percet alig éri el tanórán, a családi NAPI beszélgetések ideje percekben alig mérhető, míg a TV előtt töltött idő a 180 percet meghaladja? (Nyugaton a TV tovább hódít - most kell meghúzni a harangkötelet!) Ezek a változások pedig nem múlnak el nyomtalanul: a leghétköznapibb percünket, minden találkozásunkat át- és átszövik. Nagy Attila külön is hangsúlyozta, hogy a beszélgetésnek, az esti mesének milyen nagy szerepe van abban a "rendrakásban", melyet nap mint nap mindenkinek el kell végeznie.


Dr. Villányi Lenke arról beszélt - az egyes életkorok sajátságai közül egyet-egyet kiemelve -, hogy a normális fejlődés egyes fejezetei között milyen váratlan összefüggéseket fedezett fel a neveléstudomány, és az egészséges élet a gyerekkori fejlődés olyan nélkülözhetetlen feltétele, melyet aligha lehet túlhangsúlyozni. Összefüggések hangzottak el az áldott állapot, a gyermek kívántsága, ill. a drog és deviancia, az öngyilkossági mutatók között, a barátság és az érett személyiség teljesítmény felett érzett elégedettsége, valamint a serdülőkori gyűjtőszenvedély és a pályaválasztás között. Kiragadott példák, melyek csak azt jelzik, hogy minden kornak vannak olyan fontos állomásai, melyeket hajlamosak vagyunk egy kézlegyintéssel elintézni, vagy minden felelősség vállalása nélkül az elintézési módot a kor számlájára írni.


A hallgatóság soraiból érkezett hozzászólások, konkrét helyzeteket tárgyalva, ugyancsak az előadók tapasztalatait erősítették meg. A résztvevők közül biztosan sokan tértek haza új ismeretekkel. Lehetett ez is az előadók egyik szándéka: fontos dolog egy ismeretterjesztő előadáson. Még fontosabb azonban az előadás "utóélete". Már megérte a fáradság és a szervezés gondja, ha ma este - és talán minden este - néhánnyal több szülő vagy nagymama ül le a gyerekek ágya mellé kezüket megfogva mesélni. Lehet könyvből, lehet az életből, de csak így alakulhat ki az "én"-ből a "mi", a társadalom és az egyén szempontjából egyaránt annyira fontos többes szám első személy.

-DI -



2000. március 22., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület