CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Szobrokba faragott sorsunk

Szobrokba faragott sorsunk
Miholcsa József kiállítása az Erdélyi Házban
Fába faragott balladák

Marosvásárhelyen születtem ezerkilencszázötvenhárom június tizenharmadikán szombaton éjjel háromnegyed tizenkettőkor, és még élem életem végtelen pillanatnak tűnő jelenét.
Tudva azt, hogy magyarságban és művészetben nincs megalkuvás, mert ez létünk ellen elkövetett bűn, szeretném, ha életem hitem és erőm előtt hagyna el. Hátha szobrokba faraghatnám sorsunk kilométerköveit, útjelző cölöpjeit, a tévelygésben hátrahagyott és újratalált nyomait.
1972-ben érettségiztem a Marosvásárhelyi Művészeti Líceumban.
1977-ben végeztem a Kolozsvári Képzőművészeti Főiskola szobrászati szakán. Az évfolyam tanára Vetró Artúr volt.
1978-tól rendezek egyéni kiállításokat.

Ekként mutatkozik be maga a művész a nyomtatott kiállítási meghívón. A kiállítás pedig valamilyen módon a fenti sorokban megfogalmazott hitvallást közvetíti.
Miholcsa József képírást művel. Szobrait a népi faragás alap-motívumkincsét felhasználva írja. És, ahogyan az irodalmi remekművek is betűk sorából tevődnek össze, ugyanúgy Miholcsa faragott szobrai is a székely fafaragás jól ismert mértani díszítőelemeinek, alakos motívumsorainak felhasználásával készülnek. Mindezen motívum-világot organikus egységbe olvasztva, jól meghatározott és sajátos törvényszerűségek által szabályozott jelképrendszerként használja.

A használati tárgyakon fellelhető népi díszítőművészet eleve szimbolikus és sűrítetten jelentéshordozó elemei a művész figurális alkotásaiban, sajátos megfogalmazása révén, hatványozottan jelennek meg.
A fenti, szavakban megfogalmazott ars poetica - sorsunk hátrahagyott nyomainak szobrokba faragása - a folyamatos átváltozás csak nyomokban rögzíthető, az egymásba forduló, csavarodó, egymásból kibomló formák által.
Sorsunk folyásáról lévén szó, az ősi magyar hitvilágból táplálkozó székely motívumvilág - a növő-fogyó hold, a nap(fiú), a csillagok - használata által szabad átjárást biztosítnak az időben; időtlenségükben így hordozzák az elmúlás-újjászületés folyamatosságát.

Kopjafa-szerű szobrainak zártságában, balladai drámaiságában önmagunk, létünk - mindenek ellenére való - vállalásának felelőssége fejeződik ki.
Miholcsa József plasztikai metaforái kétségtelenül magyar látásmódot követelnek, úgyannyira, hogy a betű-remekmű hasonlatnál maradva, kérdéses, hogy ezen remekművek sűrített hangulati-tartalmi-érzelmi üzenete más nyelvre tökéletesen "lefordítható-e"?


Ha a kódolt üzenet "szó szerinti" megértéséhez nem is, de gondolatiságával való tökéletes azonosuláshoz legalább annyira szükséges a magyar népi eszmeiséggel való élő kapcsolat, akárcsak a népi balladák esetében.
Én remélem, hogy - Banner Zoltán szavaival élve - Sopronban a művésznek sikerül legyőzni a jelen lelketlen gravitációját.
Miholcsa József marosvásárhelyi művész kiállítása december 1-ig látható a Fövényverem utcai Erdélyi Házban.



2000. november 20., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület