Az ünnep hátteréül
Az ünnep hátteréül
250 éve halott Johann Sebastian
Bach
Illusztráció: az MTV2 közvetítés anyagából
Ha ezelőtt úgy harminc évvel meginterjúvoltak néhány művelt
embert Magyarországon, hogy ki a kedvenc zeneszerzője, többségük a
három B-vel kezdődő nagyságot említette: Bachot, Beethovent és
Bartókot. Néhány esetben még és már említés történt Wagnerről, de
ritkán, mert gyanús árnyékot vetett a választ adóra.
Nemrég egy riportban az alanyt arról faggatták, hogy vajon, ha
fáradt, fordul-e pszichológushoz? Az illető mosolyogva válaszolta:
"Nem, hanem Bach zenéjét játszom vagy hallgatom."
Mitől ilyen hatású ennek az embernek a zenéje, hogy nem érintik a
vallási villongások, érintetlenül hagyják az évszázadok, meghajoltak
előtte kortársak és utódok egyaránt? Protestáns létére
írt "katolikus"
misét és motettákat, korálokat, kantátákat - és senki nem veszett
össze
miatta. Persze, el lehet intézni úgy is a dolgot, hogy "nagy koponya
volt." Az is.
A Tamás Templom karnagya termékeny szerzőnek bizonyult. Hatalmas,
alig belátható nagyságú életművet hagyott hátra, melyet a BWV betűk
és
mögöttük az ezres nagyságrendű számok jelöltek, amikor 250 évvel
ezelőtt lelkét visszaadta Teremtőjének. Alkotói háttere a család és a
hit, ami a kapott mérhetetlen talentummal való elszámolás kísérletére
ösztönözte a folyamatos alkotásban.
Akik az ezredév fordulójának mintájára egy, a teljes Földet
érintő
Bach ünnepet szerveztek, elvekben is gondolkodtak. Nem rajtuk múlott,
hogy elvétve és csak egy-egy TV közvetített részeket ebből a
gálából: pl. a János-passiót, a h-moll misét. (Ez utóbbi előadása a
Thomas Kirche kórusával élményszámba ment: a képeket is ebből az
előadásból töltöttem le. Az iszonyatos testi-lelki koncentrációt
igénylő, szólóénekesekre, kórusra és zenekarra írt mű, a credo utolsó
kórusa kivételével csaknem tökéletesen hangzott fel a mindig
utánozhatatlanul hangzó gyermekkórus, a négy szólóénekes ajkáról,
valamint a rendkívüli kultúrával és virtuózan muzsikáló zenekartól.)
Ünnepelni Bachot - éppen úgy, mint a szilveszteri éjszakát -
különböző módon és különböző közösségekben lehet. Sopronban két
koncert emlékezett a mai napon az évfordulóra: egy a Szent Mihály
Templomban, egy a Szent György Templomban - mely utóbbiban
Magyarország legrégebbi működő orgonájának megmentésére gyűjtenek,
immár évek óta, még kevés eredménnyel. Lehet, hogy nemcsak a szegény
ember nem tud Magyarországon szolmizálni?
Lehetne milliós tömegeket is látni az utcákon, szólhatna egész
városokat, földrészeket megtöltve zenével az életmű, ha nem"szellemi
luxus" lenne a többség számára az immáron maradandó érték.
Ünnepelhetnék a családok a napot, az estét nem valamilyen
szappanopera nézésével, hanem kamaramuzsikálással. Elképzelni is
szép,
hogy a nyáron nyitott ablakokból a két- vagy háromszólamú invenciók,
triószonáták, a "Jóltemperált zongora" dallamai szűrődnének ki.
Kodály
országában is túlzás a gondolat két ember énekében vagy furulyájával?
Johann Sebastian Bach zeneszerzői technikájának egyes részei
sokak
számára elsajátíthatók, szellemisége viszont csak kevesek sajátjának
bizonyult korábban is, ma is az előadói pulpitusokon. Aki már
túljutott(?) a technikai nehézségeken, az azzal vesződik, hogy
korhűen
szólaltassa meg, mondjuk egy fúga egymást kergető dallamait. Akinek
pedig ezt már összehangoltan sikerül megoldani, annak már "csak" arra
kell ügyelnie, hogy "ugyanabba az irányba" szóljanak a hangok,
"amerre" azokat Bach papírra vetette.
Nem biztos, hogy a világ Bachban a zeneszerzőt nem ismeri. Még az
sem biztos, hogy "természetesen" valamilyen módon nem szereti őt és
zenéjét. Bach azonban mindig több volt ennél: példakép, és ezt a mai
világ már többségében nem hajlandó elismerni. Inkább ünnepli a
felette elsuhanó időt, mint már a világban is az örökkévalóságban élő
embert, és az abba az irányba fordító, az arra szánt és komponált
zenéjét.
Márpedig ez a mai napon, erre a valóságos helyét a mindenségben
mindig reálisan felmérő emberre emlékezve, kikerülhetetlen.
- DI -
2000. július 28., péntek 00:00
|