CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 24., szerda, György napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Földes Tamásné:Sopron, iskolaváros II.rész

Földes Tamásné:Sopron, iskolaváros II.rész
Elhangzott a KÉSZ népfőiskoláján 1999.szept.18-án


Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Az iskolarektornak fontos feladata volt a színdarabok rendezése. Egy évben kétszer került sor szabadtéri vagy templomi színjátékok bemutatására. Húsvét előtt a Passiót jelenítették meg. Az énekkar olyan magas fokon állt, hogy a városba érkező magas rangú vendégeknek hangversenyeket, szerenádokat is adtak.
Sopron főtemplomának plébánosa - papjaival és a város egész vezetésével együtt - az 1550-es években lassan fokozatosan protestánssá vált, az új tanítás beszüremkedett a régi hitbe, s ezt kezdték hírdetni a Szt. Mihály templomban is. A város-plébánia iskola tananyaga, oktatási rendje ugyan egyenlőre változatlan maradt, de ettől kezdve a protestáns vallásosság szelleme járta át az iskola belső életét. A 16. Században a tananyag az evangélikus teológia oktatásával egészült ki. A kisdiákokat ekkor is anyanyelvükön, német nyelven vezették be a latin nyelvű tanulmányokba. E korszak iskolamodellje alapszintjét a betűkkel való ismerkedés a szótagokká való összeolvasás gyakorlása, a latin szavak, mondatok olvasása képezte, párhuzamosan a latin- és anyanyelvű írástanulással. A második szinten a latin nyelvtudás és beszédkészség elsajátítása, míg a harmadik szinten már a latin nyelvű szakművek tanulmányozására került sor egészen a csillagászati, zeneelméleti vagy teológiai traktátusok ismeretéig. Az alsó szint tanulóit a nagydiákok közül választott segédtanítók oktatták. A többieket az iskolarektor tanította.


Sopron iskoláztatásának kiemelkedő szintjét mutatja, hogy 1440 és 1514 között száznál több tanulót küldött ki külföldi egyetemre.A soproni plébániai iskola 1553-ban kikerült a városi plébános felügyelet és a katolikus egyház gyámsága alól. 1557-re datálódik a mai Líceum meglapítása. Az új iskola Hummel Kristóf polgármester támogatásával létesült.- 1584-től ismét katolikus kezelésbe került. Az iskola rektora a városi tanáccsal szembeszegült, mert nem akarták elfogadni az új Gergely naptárt. Mint hithű protestánsok nem akarták az évek napjait Gergely pápa csillagászai által számított új kalendárium szerint számolni, ezért a soproni iskolát az állami hatóság bezáratta.Két évtized múlva nyílt meg az iskola kapuja ismét. 1606-ban mint kisgimnázium kezdte meg működését. 1633-tól nagygimnáziumként működött. Hátrányba kerültek azonban a város magyar családjainak csakis magyarul tudó gyermekei, azért 1657-ben egy másik evangélikus gimnázium is létesült Dragonus Gáspár prédikátor közreműködésével. A tanulók itt magyarul ismerkedtek a latin nyelv elemeivel.


Lackner Kristófot 1613-ban választották Sopron város polgármesterévé. Többek között igen jelentős volt az a törekvése, hogy régi művelődési formákat újjáélesszen és széles körűvé tegyen. Az 1610-es években csaknem évente írt iskoladrámáival magas kulturális igényre szoktatta a tanulókat és tanárokat, illetve a város polgárait.
Darskovich György győri püspök kezdeményezte 1636-ban egy jezsuita gimnázium megalapítását Sopron külvárosában a Fövényveremnek nevezett részen. Az evangélikus magisztrátus ellenkezései ellenére sikerült megállapodni, és a jezsuita iskola megnyithatta kapuit. Az intézmény pénzügyi alapjait a püspök maga teremtette elő, s a Keresztelő Szt. János templomban felhangozhatott az ünnepélyes Veni Sancte. A gimnáziumban sokszínű, vallásos nevelés folyt, ahol főként polgár családok gyermekei tanultak.


Ebben az időszakban az evangélikus és a jezsuita gimnázium nemes versengése határozta meg Sopron oktatásügyét.
Az ellenreformáció helyi hatására 1674-ben mindkét evangélikus gimnáziumot bezárták.
Nyolc év elteltével 1682-ben nyílt meg a két gimnázium egyesítésével a nagygimnázium. A felsőbb osztályokban már nagyobb terjedelmet kaptak a bölcsészeti és teológiai tanulmányok. Commenius hatása is érződött, mivel az anyanyelv művelésének igénye is megfogalmazódott Röschel János tantervjavaslatában. 1718-ban új szabályok születtek a diákoknak /Idézet a "szép hallgatásról / 1841-től az oktatás nyelve magyar lett a gimnázium minden osztályában. A "líceum" nevet 1855-től alkalmazták a főgimnázium és a teológiatagozat együttesére. Az iskola 1924-ben reálgimnázium lett, majd 1935-ben egységes gimnáziummá szervezték át. Az 1921. december 14-i népszavazás emléknapját tanítási szünettel és nagyszabású rendezvényekkel ünnepelte az iskola. A nyolcadikosok ballagása, búcsúztatása a Deákkútnál történt. A jezsuita gimnázium 1684-ben a Szt. György utcába költözött, néhány évvel később a konviktus is követte.


A gimnázium hatosztályos volt: parva, principia, grammatika, szintaxis, poétika, retorika. A diákok száma meghaladta a 300-at. A tanulók minél intenzívebb tanulásra serkentése érdekében igen fontosnak tartották a versenyeztetés módszerét. Mai értelemben nem volt osztályozás, hanem a tanulókat egymás mögé sorolták.
A 18. Században kezdett elterjedni a modern testi nevelés, ezért tánctanítást és vívásoktatást is folytattak. A konviktus intézménye sajátos lehetőségeket biztosított az inetnzívebb vallásos nevelésre.


A pápa 1773-ban feloszlatta a jezsuita rendet, ezzel nálunk súlyos helyzetbe kerültek gimnáziumaik, konviktusaik, s ez az egész oktatási rendszert is megingatta. Emiatt Mária Terézia úgy rendelkezett, hogy a jezsuita szerzetesek maradjanak helyükön, s mint világi papok továbbra is tanítsanak iskoláikban.
Folytatás
Link az I. részhez
Link a III. részhez


-Földes Tamásné-



1999. szeptember 20., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület