CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 24., szerda, György napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A Körmendi - Csák Gyűjtemény új kiállításai 2.

A Körmendi - Csák Gyűjtemény új kiállításai 2.
Hegyi György

November 11-én nyílt meg a Körmendi - Csák Kortárs Magyar Művészeti Gyűjtemény Templom utcai épületében a Hegyi György festőművész munkáit bemutató kiállítás.


Az érdeklődők különfélék. Én magam ritkán nézem meg a festő nevét még a múzeumban is, mert vagy jó, akkor érdemes, vagy rossz, akkor pedig nem lehet névfüggő a vélemény. Persze vannak határesetek és bizony az idő is sokat alakít rajtunk. No, ez az, amiről már beszéltem a nagyok, így Cézanne kiállítása kapcsán.


Amikor a Biblia a malmok zúgásának elhalkulásáról beszél - az öregségről -, akkor abba bele kell többnyire kalkulálnunk a legtöbb művésznél valamiféle hályogot, mely kívül vagy belül (a szemben, vagy a szemidegen, vagy az látómezőben), visszafog az érzékelt szín intenzitásából. Ez aztán sokszor még a legnagyobbakat is arra ösztönzi, hogy rikító színekkel tegye a maga számára hozzáférhetővé azt azélményt, amit másban akar kiváltani.


Hegyi György munkáin is látható a szinte a partszakadás hirtelenségével bekövetkező törés, mely a kilencvenes évekre tehető. A mozaikkal és üveggel (üveget) festő művész hirtelen átvált mind a mozaikok színvilágában, mind a térelválasztók színezésében egy harsány, rikító világba.


A másik gondolat, ami felötlik az emberben, hogy megjelenik a képet nézegető előtt az elmúlt ezredek művészgenerációja, akik előtt kupacokban állnak a színes földek, később porok, aztán pedig tubusok, festékkel. Egyik sem gondolt arra, hogy ez a festék és a mesterségbeli tudás a valóság, sőt a legvadabb fantázia kifejezéséhez nem lenne elegendő.


És akkor lépünk néhány évtizedet, és valaki kevésnek találja egy képre ráfesteni a kagylókat, pedig azokat sokszor egyszínűre festi, hanem ráragasztja, sőt körülkontúrozza, harsány színhullámokkal vonja körbe. Nem bízik magában? Vagy nem montázsra, hanem kollázsra gondol? Ki tudná megmondani?


Ami számomra kicsit fájdalmassá teszi a színvilág és az eszközvilág ilyen módon való bővülését, az a korábbi, a bizánci mozaik formai lényegét kivevő, pasztell-ragyogása, mely láthatóan a kiindulás volt és színeiben is nemes irány. Számomra Hegyi György művészetének ez a maradandób része: a nemes alap megtartása, merész és tartalmas kivonatolása.


November 30-ig 10-17 óráig tekinthetők meg a művek.

fotók Pluzsik Tamás gépével és szöveg
- DI -



2000. november 12., vasárnap 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület