CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. március 29., péntek, Aguszta napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Mértani formák összeillesztésének racionális rendjében

Mértani formák összeillesztésének racionális rendjében
Ézsiás István szobrászművész kiállítása a Soproni Erdélyi Házban

Ézsiás István művészetét alapvetően határozta meg a klasszikus konstruktivizmus. Malevics, Tatlin, Rodcsenko, Liszickij - kellő távolságról szemlélve egységesnek tűnő - művészetfelfogása, Moholy Nagy László, Kassák és köre meghatározóan hatottak művészetére. A struktúraelvű, mértani absztrakt formavilág elkötelezettjévé Csiky Tibor mester iskolája hatására vált.
A Soproni Erdélyi Házban nyílt kiállításán falra illesztett kompozíciói és kisplasztikái láthatók.


Ézsiás szakít a plasztikai konvenciók hagyományával úgy az anyagfelhasználás, mint a megmunkálási technikák tekintetében. A véső, kalapács helyét hegesztő és forrasztó szerszámok, eszterga, fúró, csapok veszik át. Fémből készült kisplasztikáin tiszta mértani formák összeillesztésének racionális rendjébe homorú és domború felületek találkozása visz dinamizmust. A zárt, arányos szerkesztéssel harmonikus rendszert alkot. Ézsiás István alkotóegyénisége a gropiusi alapmegfogalmazáson túlmutatva a kézművesség jellegzetes jegyeinek tüntető nyomaival együtt - a funkcionalitáson túli gondolati síkon közelíti meg a valós világot.

Falra illeszthető kompozíciói az expresszív konstruktivitás jegyében, az elemeire lebontott formákból építkeznek újra. A kassáki képarchitektúrához közelítő látásmód az esztétikum és életforma ellentétét a formák, színek összhangjában, a geometrikus tisztaságban oldja fel.

Figyelemre méltóak az egymásra merőleges és egymással párhuzamosan elhelyezkedő hasábok által alkotott konstruktivista formakompozíciók, amelyeknél jellegzetes a színek és a hangsúlyos fekete alapösszhangja. A kompozíciók mindegyike a racionális rend és egyensúly, a kiszámíthatóság nyugalmának illúzióját keltenék, ha különböző színű átlátszó plexiüveg darabkák, a terek találkozását meg nem bontanák. Ez utóbbiak feltűnő színükkel, vagy átlátszóságukban megtörő fényükkel a tiszta geometria világában az esetit, az egyedit, mi több - a fény kvantumelméletét ismerve - a transzcendenst érzékeltetik.
Ahogyan a geometria egzakt törvényei a valós világ modellálására - az egyedi, a kiszámíthatatlan miatt - csak korrekciókkal alkalmasak, úgy jelennek meg a tökéletesen derékszögű és párhuzamos síkok metszésvonalaiban az áttetsző, tűnékeny testek.
Ézsiás István egységes koncepciót tükröző alkotásai - a konstruktivizmus deklarált pragmatikus céljainak ellenére - intellektuális mondanivalót és esztétikai értéket képviselnek.

szöveg és fotó Tóth Éva



2000. május 25., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület