Mértani formák összeillesztésének racionális rendjében
Mértani formák összeillesztésének
racionális rendjében
Ézsiás István szobrászművész kiállítása a
Soproni Erdélyi Házban
Ézsiás István művészetét alapvetően határozta meg a klasszikus
konstruktivizmus. Malevics, Tatlin, Rodcsenko, Liszickij -
kellő távolságról szemlélve egységesnek tűnő - művészetfelfogása,
Moholy Nagy László, Kassák és köre meghatározóan
hatottak művészetére. A struktúraelvű, mértani absztrakt formavilág
elkötelezettjévé Csiky Tibor mester iskolája hatására vált.
A Soproni Erdélyi Házban nyílt kiállításán falra illesztett
kompozíciói és kisplasztikái láthatók.
Ézsiás szakít a plasztikai konvenciók hagyományával úgy az
anyagfelhasználás, mint a megmunkálási technikák tekintetében. A
véső, kalapács helyét hegesztő és forrasztó szerszámok, eszterga,
fúró, csapok veszik át. Fémből készült kisplasztikáin tiszta
mértani formák összeillesztésének racionális rendjébe homorú és
domború felületek találkozása visz dinamizmust. A zárt,
arányos szerkesztéssel harmonikus rendszert alkot. Ézsiás István
alkotóegyénisége a gropiusi alapmegfogalmazáson túlmutatva
a kézművesség jellegzetes jegyeinek tüntető nyomaival együtt - a
funkcionalitáson túli gondolati síkon közelíti meg a valós
világot.
Falra illeszthető kompozíciói az expresszív konstruktivitás
jegyében, az elemeire lebontott formákból építkeznek újra. A
kassáki képarchitektúrához közelítő látásmód az esztétikum és
életforma ellentétét a formák, színek összhangjában, a
geometrikus tisztaságban oldja fel.
Figyelemre méltóak az egymásra merőleges és egymással
párhuzamosan
elhelyezkedő hasábok által alkotott konstruktivista
formakompozíciók, amelyeknél jellegzetes a színek és a hangsúlyos
fekete alapösszhangja. A kompozíciók mindegyike a
racionális rend és egyensúly, a kiszámíthatóság nyugalmának
illúzióját
keltenék, ha különböző színű átlátszó plexiüveg
darabkák, a terek találkozását meg nem bontanák. Ez utóbbiak feltűnő
színükkel, vagy átlátszóságukban megtörő fényükkel a
tiszta geometria világában az esetit, az egyedit, mi több - a fény
kvantumelméletét ismerve - a transzcendenst érzékeltetik.
Ahogyan a geometria egzakt törvényei a valós világ modellálására -
az egyedi, a kiszámíthatatlan miatt - csak korrekciókkal
alkalmasak, úgy jelennek meg a tökéletesen derékszögű és párhuzamos
síkok metszésvonalaiban az áttetsző, tűnékeny testek.
Ézsiás István egységes koncepciót tükröző alkotásai - a
konstruktivizmus deklarált pragmatikus céljainak ellenére -
intellektuális mondanivalót és esztétikai értéket képviselnek.
szöveg és fotó Tóth
Éva
2000. május 25., csütörtök 00:00
|