CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Belefejlődni a halálba

Belefejlődni a halálba
Paul Cézanne (1839-1906.) Bécsben, nagyhéten

Az illusztrációk a kiállítás katalógusából valók (Hatje Cantz).

Bécs mindig összetett érzelmeket kelt bennem. Minden bizonnyal belejátszik ebbe, hogy kocsival rendszeresen eltévedek. Az még csak hagyján, hogy - mondjuk - pont az ellenkező földrajzi pólusán kötök ki! De amikor még azt sem tudom, hogy hol vagyok! Amikor elő kell vennem rendkívül halvány német szótudásomat - a mondatokkal végleg nem boldogulok -, hogy megtudakoljam, merre, melyik égtáj irányában látszik a legnagyobb remény, hogy célbavételével eredeti úticélomat megközelíthessem.


Bécs klasszicista, szecessziós és eklektikus, vegyesen domináló épületegyüttese - a külvárosokról ne is beszéljünk! - egyébként is megkavarja bensőmet.
Bécs mindig úri város szeretne lenni, de történelmi érzelmeink ezt rendre cáfolják. Urizál, kávéházba ül, fantasztikusan, utánozhatatlanul ejti az "sch"-kat, de nem az.

Bécsnek mégis sokat köszönhetünk, főleg a művészetben (mondjuk, államiságunkban mínusz eggyel szorozva a dolgot!). A klasszikusok nem megkerülhetők, és általában a művészetre mindig is több pénzük volt a sógoroknak.
Most, rögtön tisztázzunk valamit! Bécsben az Austria Bank rendezte azt a gyűjteményes, ilyen formában még soha nem látott, de valószínű, hogy többet nem is látható kiállítást, amire a művészetek zarándokai megindultak a világ minden tájáról, hogy a Freyung Platz-on megnézhessék Paul Cézanne műveit. Az Ausztria Bank viszont, talán az összes magyar bankkal ellentétben, nem veszteséges. Van, amiből szponzorálhat, de van egy olyan érzésem, hogy ez a kiállítás sem veszteséges, önmagában sem. A száz-százhúsz schillinges belépő az órákat várakozó tömeggel és a reggel tíztől este tízig(!) meghosszabbított nyitvatartási idővel valahogyan azt sugallja, hogy minden költség mellett, melyet nem kevesbít, hogy a falakon egymás mellett függő remekművek a világ ellentétesen fekvő városainak múzeumaiból valók, legalább null-szaldós.

Hét nagy terem, tele rajzzal, nagy festményekkel, akvarellekkel, esetenként láthatóan összegyűrt, majd kivasalt vázlatokkal, csodákkal.
A kiállítás technikailag is rendkívül tanulságos. Volt szerencsém ebben a banképületben látni a "Van Gogh és kortársai" című kiállítást. Már akkor azt állítottam, hogy ezeknek a kiállítótermeknek különleges a világítása. Rendkívüli módon felfokozza a kontrasztokat, fénybe emeli a világos részeket, a fehérek, sárgák és olajos alapok szinte maguk fénylenek, maguk bocsátják ki a fényt. Nem ismerem ezt a technikát, de szebbé teszi általában a képeket. Utána minden hiteles repró mattnak, fénytelennek tetszik. Számítógépes kollégáim ismerik azt az esetet, amikor egy nagyon is kétes értékű művészeti alkotás a képernyőn élni, fényleni kezd.
Nem, Cézanne-nál nem erről van szó, a fény tényleg benne van a képekben, de ez a világítás mégis valami egészen különleges dolog.

A világ népei öszegyűlnek közös áhítatra és mindenki jobbá lesz. Még a magyar sem taszigálja a szomszédot, hátulról kerüli meg a kép előtt legyökerezőt. Az már túlzás lenne, ha egy tősgyökeres magyar tarka el ne bődülne (tehénről van szó, kérem): "hát, nem valami nagy kiállítás". Szerencsére csak nagyon kevesen értik. Az meg aztán részéről a dicséret netovábbja, amikor rekedt baritonján hozzáteszi az egyik kép előtt: "ilyet én nem tudnék!". Közben öntudatosan rezeg tokája és a hatalmas..., ti., ami a nadrágjában van, hátul... szóval az is rezeg. Hiába, különleges alkalom egy ilyen kiállítás! Cézanne, nyugodj békében!

Az időjárás és az elfoglaltságok kiszámíthatatlan rendetlensége, no meg a végső kétségbeesés az oka, hogy a nyitvatartás utolsó hetében - nagyhéten - sikerül csak, egy erőszakosan kiszakított délutánon, eljutnunk az osztrák fővárosba. Kellemesen kevés látogató (éppen, hogy nem nyomorgunk) fülel a piros digitális diktafonokba, egy-egy kép előtt beütve annak kódszámát, hogy ismertetőt kapjon róla.

Mit tanultam Bécsben? Egyetlen dolgot: ha végignézem a képeket, csaknem segítség nélkül időrendi sorrendbe lehetne rakni. A legeslegjobbak az utolsók: némelyiknél csaknem könnyekig meghatódom. Tessék emlékeztetni bármely nagy festővel kapcsolatban, akik az emberi átlagkort megérték: ki ne hanyatlott volna az utolsó éveiben? Magyaroknak és külföldieknek, klasszikusoknak, impresszionistáknak és moderneknek, kortársaknak rendre csökken a teljesítményük. Mindezzel szemben áll Paul Cézanne, a moder művészetek atyja, akiből bevallottan, még mai hírességek is rendre merítenek, akinek utolsó munkái, utolsó vázlatai a legszebbek, színeikben legragyogóbbak, legérettebbek.
Innen ennek az egyszerű és nem ügyes(!), de zseniális művésznek az üzenete, aki a legutolsó megadatott napig alkotott, és az alkotásainak tökéletességében belenőtt a halálba. Ad analogiam...
Hát ez történt Bécsben, Cézanne kiállításán, nagyhéten, az Úr 2000. esztendejében.

-DI -



2000. április 19., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület